בלילה השני של הוועידה הלאומית הדמוקרטית בשיקגו, התרחשו עימותים אלימים בין מפגינים פרו-פלסטינים לבין כוחות המשטרה מחוץ לקונסוליה הישראלית. לפחות 55 מפגינים נעצרו באירוע שמפקד המשטרה הגדיר בתור ״סכנה לעירנו״.

מפקד משטרת שיקגו, לארי סנלינג, אמר אתמול (רביעי) כי העצורים "הגיעו בכוונה לבצע מעשי אלימות וונדליזם". לדבריו, המשטרה עשתה כל שביכולתה כדי להרגיע את המצב, אך "יש גבול לכמה ניסיונות הרגעה אפשר לבצע לפני שזה הופך לחזרתיות מוגזמת".

לראשונה באור הזרקורים: הסגן טים וולז בוועידה הדמוקרטית  
הוריו של הרש גולדברג-פולין בוועידה הדמוקרטית: "בתחרות כאב, אין מנצחים"  

מפגינים פרו-פלסטינים בוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)
מפגינים פרו-פלסטינים בוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)

העימותים החלו דקות ספורות לאחר תחילת ההפגנה, כאשר חלק מהמפגינים, רבים מהם לבושים בשחור ורעולי פנים, הסתערו על שורת שוטרים שחסמה את מסלול הצעדה. המפגינים הצליחו לבסוף לעבור את השוטרים, אך נכלאו מספר פעמים במהלך הלילה על ידי שוטרים בציוד מיוחד להתמודדות עם הפרות סדר.

חאתם אבו דאיה, מייסד-שותף של רשת הקהילה הפלסטינית בארה"ב, הטיל את האחריות על המשטרה לשמור על השלום. לדבריו, "יש להם רק אחריות אחת כאן - לא לפגוע בזכויות התיקון הראשון שלנו".

סנלינג דיווח כי בין 55 ל-60 אנשים נעצרו, ושני אנשים פונו לבית החולים עם פציעות קלות. שני שוטרים נפצעו אך סירבו לטיפול רפואי. בין העצורים היו גם שלושה עיתונאים.

הקונסוליה הישראלית הייתה אתר להפגנות רבות מאז תחילת המלחמה בעזה באוקטובר, וההפגנות במהלך הוועידה הדמוקרטית התמקדו בעיקר בהתנגדות למלחמה בין ישראל לחמאס.

המארגנים גייסו מפגינים תחת הסיסמה "לעשות את זה גדול כמו ב-68'", בהתייחסות להפגנות נגד מלחמת וייטנאם שהתרחשו בעיר במהלך הוועידה הדמוקרטית של 1968. סנלינג הגיב לכך באומרו: "זה 2024, ומשטרת שיקגו הוכיחה זאת. אז בואו נפסיק לדבר על 1968".

ההפגנה הגדולה ביותר עד כה, שמשכה כ-3,500 אנשים ביום שני, הייתה ברובה שלווה והובילה ל-13 מעצרים בלבד. הפגנות נוספות מתוכננות להתקיים בימים הקרובים.