נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אוהב להציג את עצמו כאיש חזק. אך הרקורד שלו בטיפול במשברים האחרונים ברוסיה חושף צד אחר של האישיות הנשיאותית שלו: צד של שיתוק וחוסר החלטיות - כך פורסם במאמר ב-CNN היום (שישי).

עוד נכתב כי יום וחצי לאחר שכוחות אוקראיניים פרצו מעבר גבול רוסי והמשיכו, כמעט ללא הפרעה, דרך השדות הירוקים הרחבים של אזור קורסק הדרומי, פוטין סוף סוף השמיע את הערותיו הראשונות בנושא. הוא כינה את הפלישה "פרובוקציה מסיבית", האשים את אוקראינה בירי חסר הבחנה על אזרחים, ואז עבר במהירות לעסקים ממשלתיים אחרים, כולל איך לציין את "יום עובד הבנייה" ברוסיה.

מתחת לאף ובצל השיתוק המדיני: ישראל העניקה לנסראללה תמונת ניצחון
|לאחר הביקורת הקשה שהטיח בה: כך השיבה מירי רגב לעידן עמדי

לקח עוד חמישה ימים, ואובדן של כמעט 30 יישובים, לפני שהבטיח תגובה צבאית. לא היה ביקור באזור כדי לפגוש את עשרות אלפי המפונים, לא הכרזה על חוק צבאי, הכותב הוסיף.

כוחות אוקראינים במחוז קורסק, רוסיה (צילום: רויטרס)
כוחות אוקראינים במחוז קורסק, רוסיה (צילום: רויטרס)

במרץ, לאחר פיגוע הטרור באולם המופעים קרוקוס סיטי במוסקבה, הקטלני ביותר ברוסיה מזה עשורים, לקח לפוטין יותר מ-24 שעות לפנות לאומה. למרות טענת אחריות מצד ISIS-K, הוא המשיך לעמוד על כך שאוקראינה והמערב שיחקו תפקיד. ארה"ב למעשה הזהירה את רוסיה שהתקפה עלולה להיות קרובה. פוטין מעולם לא ביקר באתר ההתקפה, או אצל ניצולים בבית החולים, נכתב.

כאשר יבגני פריגוז'ין, אז מנהיג קבוצת השכירים ווגנר, השיק את המרד הכושל שלו ביוני שעבר, תגובתו של המנהיג הרוסי התאפיינה בחוסר עקביות. לאחר שתחילה גינה את האירוע כ"בגידה", פוטין המתין יומיים לפני שדיבר שוב בפומבי, ואז הודה לחיילי ווגנר המעורבים על שנסוגו, והציע להם חוזים צבאיים. לאחר מכן הזמין את פריגוז'ין לתה בקרמלין. חודשיים לאחר מכן פריגוז'ין נהרג בהתרסקות מטוס מסתורית ברוסיה, הזכיר כתב CNN.

יבגני פריגוז'ין, מפקד קבוצת כוח ואגנר  (צילום: רויטרס)
יבגני פריגוז'ין, מפקד קבוצת כוח ואגנר (צילום: רויטרס)

לדבריו, קל למצוא גם מקבילות רחוקות יותר, ופוטין בחר השבוע להדגיש אחת מהן. בפעם הראשונה מזה 16 שנה הוא ביקר בבית ספר מס' 1 בבסלאן, יותר משבוע לפני יום השנה ה-20 לפיגוע הטרור בבית הספר שהרג יותר מ-300 אנשים, רבים מהם ילדים. ב-2017 בית הדין האירופי לזכויות אדם קבע כי לא רק שהרשויות הרוסיות לא פעלו על סמך ידע מוקדם על התקפה קרובה, אלא שמבצע הביטחון היה "לא מאורגן וסבל מחוסר מנהיגות".

"הוא לא טוב בפתרון משברים", אמר בוריס בונדרב, דיפלומט רוסי לשעבר שהתפטר לפני שנתיים במחאה על המלחמה באוקראינה, ועדיין חי מחוץ לרוסיה, ל-CNN. "זה מסוכן, זה לא צפוי. פוטין אוהב נוחות, הוא אוהב כשהוא יוצר את המשבר לאחרים, כשהוא שולט במצב."

מתקפת ההלם השאירה את הקרמלין המום, ןמומחים אומרים שהתגובה הצבאית של רוסיה בקורסק שיקפה במידת מה את התגובות המגושמות של נשיאה.

"התגובה הראשונית כשהם התגברו על ההלם ממה שקורה הייתה מי יש לנו בארון שנשאר להגן", אמר ל-CNN גנרל המייג'ור האוסטרלי בדימוס מיק ראיין, מחבר הספר החדש "המלחמה על אוקראינה: אסטרטגיה והסתגלות תחת אש". "בין אם זה מגויסים, בין אם זה גדודים בתת-תקן מהזירה האוקראינית, או עתודות אסטרטגיות."

צבא אוקראינה ברוסיה (צילום: רויטרס)
צבא אוקראינה ברוסיה (צילום: רויטרס)

דיווחים מהשדה גיבו את התחושה שמבחר מגוון של חיילים רוסים הוחשו פנימה, בעוד מוסקבה התמודדה עם הדילמה כיצד לאזן בין הגנה על אדמתה לבין שמירה על התנופה האיטית בחזית המזרחית. גורמים אוקראינים אמרו שחלק מהכוחות הועברו מחדש מאזור חרקוב ומהחזית הדרומית. מנהיג צ'צ'ניה רמזן קדירוב טען בתחילה שיחידת הכוחות המיוחדים שלו, חטיבת אחמט, נפרסה. קציני חיל הים מצי הים השחור בקרים מעורבים גם הם.

הקבוצות המגוונות סיבכו את מאמצי רוסיה לתאם את ההתנגדות שלה, כאשר בלוגר צבאי פרו-רוסי אף ציין ב-14 באוגוסט שאוקראינה יוצרת במכוון הפרעות ואז נסוגה, "מנצלת את העובדה שהכוחות המגוונים שלנו, שלא תמיד יש להם תקשורת טובה זה עם זה, הופעלו כדי להדוף את הפלישה הזו."

התגובה הבירוקרטית של רוסיה לפלישה הייתה מסורבלת באותה מידה. שר ההגנה אנדריי בלוסוב הקים מועצת תיאום לטיפול בביטחון באזורי הגבול והשבוע הודיע שהוא מחלק את האחריות בין לא פחות מחמישה גורמים שונים.

זה, לפי המכון לחקר המלחמה, "כנראה ייצור בלבול נוסף בתוך משרד ההגנה הרוסי וחיכוך בין משרד ההגנה הרוסי, ה-FSB, ורוסגוורדיה [המשמר הלאומי של רוסיה], שכולם מנסים לפעול במחוז קורסק," ועלול לסכן את יכולתה של רוסיה לבצע התקפת נגד יעילה.

חיילי אוקראינה כבשו את מחוז קורסק (צילום: רויטרס)
חיילי אוקראינה כבשו את מחוז קורסק (צילום: רויטרס)

עם זאת, יותר משבועיים לאחר מכן, יש כעת סימנים להתנגדות מתואמת יותר. דמיטרו חולוד, מפקד גדוד "הזמיר" האוקראיני, הנמצא כעת בקורסק, אמר ל-CNN בטלפון ביום רביעי כי הבחין בשינוי בהתנהגות החיילים הרוסים. "עכשיו, הכוחות שהם הביאו לאזור הזה מנסים לתקוף אותנו איכשהו," הוא אמר ל-CNN. "הם כבר לא נכנעים במאות. הם מנסים לירות ולהילחם בחזרה, אבל הם עדיין נכנעים כשאנחנו תוקפים אותם."

ראיין, הגנרל האוסטרלי בדימוס, מסכים שרוסיה מתקדמת מעבר לשלב התגובה הראשונית, והיא אמורה להתחיל להיראות מאורגנת יותר בימים ובשבועות הקרובים. אבל, הוא מאמין שהשבועיים האחרונים גם חשפו את סדרי העדיפויות של פוטין והעם שלו אינו כרגע בראש הרשימה.

"ההחלטה תהיה של פוטין: מה המסוכן ביותר עבורו? אוקראינים בקורסק או אי הצלחה בדונבס. אני חושב שכרגע הוא החליט שזה מסוכן יותר לא להתקדם בדונבס מאשר להשליך הכל על קורסק."

מומחים מסכימים שהפלישה לקורסק לא שינתה באופן יסודי את האסטרטגיה הכוללת של פוטין של התשה - לשחוק את אוקראינה, ולנסות לשרוד את בעלות בריתה. ועדיין, המהלך המפתיע של אוקראינה העז את אלה שקודם לכן הטילו ספק במדיניות המערב של הגבלת סוגים מסוימים של סיוע צבאי, ושימושם בתוך רוסיה.

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי בפסגת השלום בשוויץ (צילום: רויטרס)
נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי בפסגת השלום בשוויץ (צילום: רויטרס)

וזה יכול היה להיות חלק מהאסטרטגיה של אוקראינה. ב-19 באוגוסט, הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי הרשה לעצמו להרים לרגע את מסך הכרת התודה המוחזק בקפידה כלפי בעלות בריתו המערביות.

"כל הקונספט התמים והאשלייתי של מה שמכונה 'קווים אדומים' ביחס לרוסיה, ששלט בהערכת המלחמה על ידי חלק מהשותפים שלנו, התמוטט בימים אלה איפשהו ליד סודז'ה," הוא אמר לכינוס של דיפלומטים אוקראינים, בהתייחסו לעיירה רוסית שכוחות אוקראינים כבשו.

הנקודה שלו היא שהחששות המערביים שרוסיה עלולה לפרש את השימוש בטילים ארוכי טווח אמריקאים או בריטים על אדמתה כאיום קונבנציונלי הראוי לתגובה גרעינית - הדוקטרינה הגרעינית הרוסית אכן מאפשרת זאת - הם כעת רחוקים יותר מתמיד, בהתחשב בחוסר תגובה צבאית קוהרנטית לכיבוש הזר הראשון שלה מאז מלחמת העולם השנייה.

"האסטרטגיה הנוכחית של נאט"ו לסיוע לאוקראינה היא אסטרטגיה של תבוסה. זו פשוט אסטרטגיה להנצחת המלחמה ולאפשר לרוסיה לחכות לכולנו," אמר ראיין. "אנחנו זקוקים להערכה מחדש יסודית."

הדיפלומט הרוסי לשעבר בונדרב טוען שתגובתו של פוטין עצמו משמשת כהוכחה נוספת לכך שהמערב צריך לגבש תגובה נחרצת יותר לתוקפנות של פוטין.

"כשכמה מערביים אומרים שאסור לנו לדחוק את פוטין לפינה כי הוא יהפוך לחולדה מפוחדת ויילחם בכל כוחו," הוא אמר ל-CNN. "עכשיו אנחנו רואים שכשהוא באמת עומד בפני משבר, הוא לא חולדה מפוחדת, הוא פשוט כמו מתחזה.

"ולכן אסור לפחד ממנו כל כך."