מלחמת רוסיה-אוקראינה: מבצע ההפתעה של אוקראינה בשטח רוסיה "זרע ספק" בקרב האזרחים לגבי שלטונו של ולדימיר פוטין, כך טוען שר ההגנה הבריטי, ג'ון הילי. במאמר שפרסם בעיתון "הטלגרף", הילי מציין כי "החבורה" של פוטין בקרמלין עשויה לעמוד בפני לחץ פנימי גובר.

המבצע בקורסק, שהחל ב-6 באוגוסט, נחשב להתקפה הזרה הגדולה ביותר על אדמת רוסיה מאז מלחמת העולם השנייה. הכוחות האוקראיניים השתלטו על כ-1,300 קמ"ר משטח האויב, מהלך שגרם לאזרחי רוסיה לערער על מנהיגותו של פוטין וחשף את אחיזתו המתערערת במדינה.

זלנסקי מצליח איפה שפוטין נכשל: ההישג המדאיג של אוקראינה ברוסיה
משלחת של חמאס תצא לדיונים על עסקת חטופים בקהיר | דיווח

בתגובה, הממשל הרוסי הגביר את הפיקוח על הרשתות החברתיות ואפליקציות המסרים כדי למנוע קולות מתנגדים. פוטין עצמו טרם פנה באופן רשמי לאומה בנוגע לפלישה האוקראינית, במקום זאת הוא מתייחס אליה כ"מצב חדש נורמלי".

תקיפות אוקראיניות בתוך שטח רוסיה (צילום :דובר צה"ל)

גורמים מערביים טוענים כי יכולתה של אוקראינה לחדור למערב רוסיה ב"הפתעה טקטית מוחלטת" ערערה את הנרטיב הרוסי של "משאבים בלתי מוגבלים וניצחון בלתי נמנע". עם זאת, ארה"ב, בריטניה וצרפת מצויות במחלוקת עם הנשיא זלנסקי בנוגע לאיסור שהטילה בריטניה על שימוש בטילי 'Storm Shadow' מחוץ לשטח אוקראיני.

לפי דיווחים מקייב, כוחותיה ממשיכים להתקדם באזור קורסק והשמידו גשרים ומעברים חיוניים. גורמים מערביים מעריכים כי רוסיה סופגת כ-1,000 נפגעים ביום, קצב גבוה מיכולתה לגייס חיילים חדשים.

למרות שישראל אינה מעורבת ישירות בסכסוך, להתפתחויות אלו עשויות להיות השלכות משמעותיות על האזור:

  • השפעה על מעורבות רוסיה בסוריה: החלשות אפשרית של פוטין עשויה להשפיע על מדיניות רוסיה במזרח התיכון, דבר שעלול להשליך ישירות על האינטרסים הביטחוניים של ישראל בגבול הצפון.
  • שינויים במאזן הכוחות האזורי: התערערות כוחה של רוסיה עשויה להשפיע על יחסי הכוחות באזור, כולל מול איראן. ישראל תצטרך לעקוב בדריכות אחר שינויים אלה ולהתאים את מדיניותה בהתאם.
  • לקחים צבאיים: צה"ל בוודאי עוקב אחר הטקטיקות והאסטרטגיות המופעלות בסכסוך זה. הניסיון הנצבר במלחמה זו, במיוחד בתחומי הלוחמה האלקטרונית והשימוש בכלים בלתי מאוישים, עשוי להשפיע על תפיסות צבאיות עתידיות.

פוטין, נתניהו (צילום: משה מילנר, לע''מ,Sputnik/Sergei Guneev/Pool via REUTERS)
פוטין, נתניהו (צילום: משה מילנר, לע''מ,Sputnik/Sergei Guneev/Pool via REUTERS)

ישראל ממשיכה לנווט בזהירות בין הצדדים, תוך שמירה על האינטרסים הביטחוניים שלה באזור. גורמים רשמיים נמנעים בינתיים מלהתבטא בפומבי על ההתפתחויות האחרונות, אך מקורות דיפלומטיים מעריכים כי ישראל עוקבת מקרוב אחר האירועים ומעדכנת את הערכות המצב שלה בהתאם.

בעוד שהעולם ממשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בחזית האוקראינית, ישראל נדרשת להמשיך ולנהל מדיניות מאוזנת ומחושבת, תוך הבנה כי לתוצאות הסכסוך עשויות להיות השלכות ארוכות טווח על המזרח התיכון כולו.