בעקבות דבריו של שר ההגנה הבריטי ג'ון הילי לפיהם המתקפה האוקראינית על מחוז קורסק ברוסיה "זרעה ספק" בקרב אזרחי רוסיה לגבי שלטונו של הנשיא ולדימיר פוטין, שוחחנו עם ד"ר שי הר-צבי, ראש התחום הבינלאומי והמזרח תיכון במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן ולשעבר מנכ"ל בפועל של המשרד לנושאים אסטרטגיים, על המשמעויות של ההתפתחויות האחרונות במלחמת רוסיה-אוקראינה, על המשך המלחמה ועל מעמדו של פוטין. 

לטענת ד"ר הר-צבי, "מתקפת הפתע האוקראינית חשפה, ולא בפעם הראשונה מאז פרוץ המלחמה לפני כשנתיים וחצי, את חולשות הצבא הרוסי והציבה תהיות רבות לגבי יכולות המודיעין הצבאי הרוסי. למעשה, המלחמה הסירה את המסכה מעל הדימוי של הצבא הרוסי והמחישה חלק ניכר מתחלואי המדינה הרוסית. אמנם זו אינה הפעם הראשונה בה אוקראינה תוקפת מטרות בתוך שטח רוסיה, ורק לפני מספר ימים ביצעה מתקפת מל"טים נרחבת לעבר מוסקבה. אולם זו הפעם הראשונה בה היא מבצעת מהלך צבאי קרקעי משמעותי, ויותר חשוב מכך מצליחה לא רק להפתיע את הצבא הרוסי, אלא גם לכבוש תוך ימים בודדים שטחים בהיקף של כ-1300 קמ"ר ולשבות אלפי חיילים רוסים, רובם חיילים צעירים לא מאומנים, שגויסו לא מזמן לשירות הצבא, באופן שממחיש את עוצמת הכישלון הרוסי".

הטילים לתל אביב כבר היו מוכנים: מתקפת הענק של חיזבאללה שסוכלה
ניר דבורי מתפוצץ על הגרי: "תסביר את הסתירה הזו" | צפו

הר-צבי הוסיף, כי "למתקפה האוקראינית יש חשיבות תודעתית רבה, בעיקר נוכח מה שהצטייר בשנה האחרונה כשינוי המומנטום לטובתה של רוסיה. זאת, בעקבות כשלון מתקפת הנגד האוקראינית באביב-קיץ 2023, ובשל העובדה שרוסיה הצליחה בשנה האחרונה באיטיות, אך בהדרגה, לכבוש שטחים נוספים ולהמשיך בהרס השיטתי של תשתיות אזרחיות ברחבי אוקראינה".

לדבריו, "הצלחת המתקפה יש בה כדי להעביר מסר למדינות המערב בדבר היכולות והנחישות של הצבא האוקראיני להתמודד מול הצבא הרוסי. המשמעות היא פשוטה - ככל שהסיוע הצבאי והכלכלי מצד המערב יהיה משמעותי יותר, כך ההצלחות של הצבא האוקראיני לבלום את המתקפה הרוסית יהיו גדולות יותר. המתקפה אף עשויה לתת בידי נשיא אוקראינה, זלנסקי, קלפי מיקוח מול רוסיה במגעים שהמדינות מנהלות מעת לעת לחילופי אסירים, ואולי קלף יותר משמעותי במשא ומתן העתידי לסיום המלחמה, בתרחיש בו הצבא האוקראיני אכן יצליח להמשיך ולהחזיק בשטחים שכבש". 

כוחות אוקראינים במחוז קורסק, רוסיה (צילום: רויטרס)
כוחות אוקראינים במחוז קורסק, רוסיה (צילום: רויטרס)

לדברי הר-צבי, "אחת משאלות המפתח היא האם מדובר במהלך שבעתיד נסתכל עליו ככזה ששינה את פני המלחמה או במהלך טקטי מוצלח לעת עתה, שדווקא עלול לשמש כבומרנג כנגד צבא אוקראינה. זאת, נוכח העובדה שלמרות חולשותיו, הצבא הרוסי נהנה מעדיפות הן בהיקף הלוחמים והן בכמויות מערכות האמל"ח העומדות לרשותו. לכן, ככל שהמערכה תתמשך ותתרחב לאזורים נוספים, אוקראינה עלולה דווקא להתקשות להגן על אזורים אסטרטגיים בתוך שטחה, בעיקר במזרח המדינה. שאלה נוספת היא האם המהלך האוקראיני עלול לגרום לזעזועים בזירה הפנימית הרוסית ולהקרין גם על מעמדו של פוטין. זאת, בין היתר, נוכח מה שעלול להצטייר כחוסר יכולתו להגן על המולדת ונוכח הפגיעה הרחבה והמתמשכת בחברה ובכלכלה".

"בזהירות הראויה, נראה כי לעת עתה ובטווח הנראה לעין, אין איום משמעותי על מעמדו של פוטין, במידה רבה בשל הדיכוי השיטתי והאכזרי של כל ביטויי אופוזיציה למשטר בשנים האחרונות. יתרה מכך, סביר כי פוטין יישאף להציג את המתקפה האוקראינית כמתקפה של המערב וכשלב נוסף בניסיונות לפגוע ולהחליש את רוסיה. זאת, למעשה, כהמשך לקו התודעתי של מיתוג העימות כלפי הציבור כמלחמת אין ברירה כנגד האיום מצד המערב על שלמותה הטריטוריאלית של רוסיה ועל מעמדה בזירה הבינלאומית", הוסיף.

תקיפות אוקראיניות בתוך שטח רוסיה (צילום :דובר צה"ל)

בשורה התחתונה, לטענת הר-צבי, "30 חודשי המלחמה הציבו בפנינו הפתעות ותפניות רבות. לעת עתה, נראה כי למרות עוצמתה של רוסיה וחרף הסיוע המערבי לאוקראינה, אף אחד מהצדדים אינו מסוגל להכריע את הצד השני, לא צבאית ולא כלכלית. המשמעות היא המשך של המלחמה המדממת עוד חודשים רבים. נראה ששני הצדדים פועלים לשפר עמדות, תוך המתנה לתוצאות הבחירות לנשיאות ארה"ב ולכניסתו של ממשל חדש לבית הלבן בראשית השנה הבאה. פוטין מחכה לטראמפ, שכבר הכריז כי יפעל באופן מידי לסיום המלחמה, וזלנסקי מטבע הדברים מייחל לניצחונה של האריס ולהמשך התמיכה המסיבית של ארצות הברית באוקראינה".