לפי דיווח בתקשורת הממלכתית הצפון קוריאנית היום (שני), מנהיג צפון קוריאה קים ג׳ונג און צפה במה שכונה ״כטב״מים מתאבדים״ חדשים הממריאים ומשמידים מטרות ניסוי, כולל טנק מדומה, ודחק בחוקרים לפתח בינה מלאכותית עבור כלי הטיס הבלתי מאוישים. סוכנות הידיעות הממלכתית KCNA דיווחה כי קים ביקר במכון הכטב״מים של האקדמיה למדעי ההגנה של צפון קוריאה ביום שבת וצפה בניסוי מוצלח של כטב״מים המזהים ומשמידים בדיוק מטרות מיועדות לאחר טיסה במסלולים קבועים מראש שונים.

על פי KCNA, קים קרא לייצור נוסף של כטב״מים מתאבדים לשימוש ביחידות חי״ר טקטיות ויחידות מבצעים מיוחדות, כגון כטב״מי תקיפה תת-מימיים מתאבדים, וכן כטב"מי סיור אסטרטגיים וכטב״מי תקיפה רב-תכליתיים. כלי נשק אלה, המכונים גם ״תחמושת משוטטת״, היו בשימוש נרחב במלחמה באוקראינה וכן במזרח התיכון. תחמושת משוטטת יכולה בדרך כלל להישאר באוויר ומוכנה לתקיפה לפני איתור מטרה ספציפית, ואז לתקוף על ידי התרסקות במטרה עם ראש נפץ מובנה.

"נסראללה מותש": צבי יחזקאלי חושף את מצבו של חיזבאללה
ממתינים לנתניהו: דיווח חריג - אלה הוויתורים בהם דנו בקהיר | כל הפרטים

תמונות שפורסמו בתקשורת הממלכתית הראו לפחות ארבעה סוגים שונים של כטב״מים, חלקם שוגרו בסיוע מנועי רקטות קטנים לפני שהמדחפים שלהם נכנסו לפעולה. כאשר נשאל על דמיון חזותי בין חלק מהכטב"מים הצפון קוריאניים לבין ה-ZALA Lancet הרוסי וה-Shahed בתכנון איראני, שגם בו משתמשת רוסיה, אמר דובר המטה הכללי המשותף של דרום קוריאה כי נדרש ניתוח נוסף: ״אנו מבינים שכמה מתנות (כטב״מים) ניתנו בחילופין בין צפון קוריאה לרוסיה בעבר... עלינו לנתח אמצעים שונים כדי לראות אם אלה שיפרו את הביצועים״.

לצפון קוריאה, המחזיקה בנשק גרעיני, יש קשרים הדוקים עם רוסיה ואיראן והיסטוריה של שיתוף פעולה צבאי עם שתיהן. משרד האיחוד של סיאול אמר כי זו הפעם הראשונה שפיונגיאנג חשפה כטב״מים מתאבדים. מספר כטב״מים צפון קוריאניים חצו את הגבול לדרום ב-2022 ואף נכנסו לזמן קצר לאזור האסור לטיסה סביב משרד הנשיאות בסיאול.

קים ג'ונג און בבדיקות כטב''מים  (צילום: רויטרס)
קים ג'ונג און בבדיקות כטב''מים (צילום: רויטרס)

דרום קוריאה הודיעה כי תפרוס נשק לייזר להפלת כטב״מים צפון קוריאניים השנה, ותהיה המדינה הראשונה בעולם שתפרוס ותפעיל נשק כזה בצבא, וחלק מגורדי השחקים בסיאול מארחים תותחים נגד מטוסים על גגותיהם. דרום קוריאה וארצות הברית החלו בתרגילים צבאיים שנתיים בקיץ בשבוע שעבר, כולל אימון בתגובות לכטב״מים צפון קוריאניים.

ניסוי בטיל בליסטי של קוריאה הצפונית