מטוס מעקב צבאי סיני חדר למרחב האווירי היפני מול חופה הדרום-מערבי של המדינה אתמול (שני), במה שמשרד ההגנה היפני תיאר כחדירה הידועה הראשונה של הצבא הסיני למרחב האווירי הטריטוריאלי שלה. בתגובה לכניסה, כוחות ההגנה העצמית של יפן העמידו מטוסי קרב בכוננות גבוהה והוציאו אזהרה למטוס הסיני.

במהלך שני העשורים האחרונים, יפן מתמודדת יותר ויותר עם חדירות של מטוסים זרים. בשנה שעברה, כוחות ההגנה העצמית של יפן שיגרו מטוסי קרב כדי ליירט מטוסים זרים ב-669 מקרים - יותר מפי שלושה ממספר התגובות כאלה לפני שני עשורים. מתוך 669 המקרים הללו, 479 היו בתגובה לאיתורי מטוסים סיניים, על פי משרד ההגנה היפני.

"לא רצינית": המסר החריג שקיבלה ארצות הברית בסוגית עסקת החטופים
שר המשפטים לוין הציע פשרה לבג"ץ - מינוי אלרון לנשיא העליון

לפי אנליסטים צבאיים, הפרת המרחב האווירי עשויה להיות מסר מסין המאתגר את קביעת הגבול הטריטוריאלי של יפן. סין טוענת לשליטה על מדף יבשתי גדול בים סין המזרחי, כאשר הקצה החיצוני שלו מתקרב לאזור איי דנג'ו, שם נצפה המטוס הסיני.

הפרת המרחב האווירי היא האחרונה בסדרת אירועים אחרונים המגבירים את המתיחות בין יפן לסין. בשבוע שעבר, קריין חדשות סיני סטה מהתסריט בתוכנית חדשות רדיו של המשדר הציבורי היפני, בטענה שאיי סנקאקו - הנשלטים על ידי יפן אך נתבעים על ידי סין - הם שטח סיני. באותו יום, התגלה גרפיטי באתר ההנצחה מקדש יאסוקוני בטוקיו, בו נעשה שימוש בתווים סיניים שנראה כי הם אומרים "שירותים".

טוקיו, יפן (צילום: אינגאימג')
טוקיו, יפן (צילום: אינגאימג')

על פי הודעה של משרד החוץ היפני, גורמים יפניים הזמינו שגרירים סיניים לפגישה בנושא, על מנת למנוע הפרה נוספת של החוקים הטריטוריאליים.