בראיון לעיתון האמריקאי ״הניו יורק טיימס״ הביע פקיד מועצת הבחירות ספקות חמורים לגבי טענות הניצחון של הנשיא האוטוריטרי, ניקולס מדורו. אחד מבכירי ועדת הבחירות של ונצואלה, בהצהרה שבוודאי תזעזע את האומה העייפה ממשברים פוליטיים, אמר בראיון כי אין בידיו הוכחות לכך שהנשיא האוטוריטרי של ונצואלה ניצח בבחירות החודש שעבר.

מאז ההצבעה ב-28 ביולי, ממשלות ברחבי העולם הביעו ספקנות, ואפילו חוסר אמון מוחלט, לגבי טענת הניצחון של הנשיא ניקולס מדורו. אך ההצהרה של דלפינו - חבר אופוזיציה בגוף הממשלתי שהכריז על ניצחונו של מדורו - מהווה את הביקורת המשמעותית הראשונה מתוך מערכת הבחירות. בפעם הראשונה מאז ההצבעה, אמר דלפינו כי ״לא קיבל שום ראיה״ לכך שמדורו אכן זכה ברוב הקולות. לא גוף הבחירות ולא מדורו פרסמו ספירות קולות התומכות בטענות כי הנשיא נבחר מחדש, בעוד האופוזיציה פרסמה קבלות מאלפי מכונות הצבעה המראות כי המועמד שלה, גונזלס, זכה ברוב מוחץ.

תמיכה מפתיעה? זה הסעיף שגדעון סער מצדד בו בהצעה של לוין
החל מהשבוע הבא: אתם הולכים לעבוד פחות - איך זה ישפיע על השכר?

בהכרזה על ניצחונו של מדורו ללא ראיות, גוף הבחירות של המדינה ״אכזב את המדינה״, אמר דלפינו. ״אני מתבייש, ואני מבקש סליחה מהעם הוונצואלי. מפני שכל התוכנית שנרקמה - לקיים בחירות מקובלות על כולם - לא הושגה״. דלפינו, עורך דין ואחד משני חברי האופוזיציה במועצת הבחירות של ונצואלה, דיבר ממקום מסתור, מחשש לתגובת הממשלה.

בשבועות האחרונים, כוחות הביטחון של מדורו עצרו כל מי שנראה כמפקפק בטענתו לשש שנים נוספות בשלטון, ורבים בוונצואלה חוששים שכוחותיו חוצים גבולות כדי לרדוף אחר אויבים.

המועצה הלאומית לבחירות, הידועה בוונצואלה כ-C.N.E., היא גוף בן חמישה חברים האחראי על קביעת מסגרת הבחירות, וכן על קבלת התוצאות והכרזתן. תפקידים אלה הופכים אותה לרבת עוצמה במיוחד. כאשר הפרלמנט של המדינה בחר בדלפינו כחבר במועצה באוגוסט שעבר, רבים בוונצואלה ראו בכך ניסיון להעניק לה מראית עין של איזון ולגיטימיות. באותה עת, דלפינו התגורר בארצות הברית, והוא חזר לוונצואלה כדי לשרת במועצה מתוך ״תחושת מחוייבות עוצמתית״ לתהליך הדמוקרטי, כדבריו. רוב האזרחים האמינו שהמועצה נשלטת על ידי מדורו. אך דלפינו, חבר ותיק במפלגת האופוזיציה הנקראת ״פעולה דמוקרטית״, אמר כי הסכים להצטרף מתוך אמונה כי ״הדרך לבחירות״ היא הנתיב לשינוי.

החברה השנייה במועצה המזוהה עם האופוזיציה היא נוגל, שלא דיברה בפומבי מאז הבחירות ובניגוד לדלפינו, הופיעה באירועים שקיים גוף הבחירות. ההצבעה ביולי העמידה את מדורו, שתנועתו בהשראה סוציאליסטית נמצאת בשלטון 25 שנה, מול גונזלס, דיפלומט שהיה כמעט לא מוכר קודם לכן ונתמך על ידי מנהיגת אופוזיציה פופולרית, מצ׳אדו.

שעות ספורות לאחר סגירת הקלפיות ביום הבחירות, נשיא מועצת הבחירות - אמורוסו, חבר ותיק במפלגתו של מדורו - הכריז על מדורו כמנצח, עם קצת יותר ממחצית הקולות. באותו ערב ממש, דלפינו החליט להפסיק להשתתף במועצה, כך אמר, והוא לא הופיע במסיבת העיתונאים שהכריזה על ניצחונו של מדורו. בעוד שאמורוסו טרם הציג מסמכים המוכיחים כי מדורו ניצח, האופוזיציה אספה את תוצאות ההצבעה המודפסות של יותר מ-25,000 מכונות הצבעה ב-28 ביולי. אותן 25,000 קבלות - המייצגות יותר מ-80 אחוז מכל המכונות שהיו בשימוש ביום הבחירות - הראו כי גונזלס זכה ב-67 אחוז מהקולות. בשבועות האחרונים האופוזיציה פרסמה קבלות אלה באתר האינטרנט שלה. דלפינו סירב לומר אם היו בידיו נתוני ההצבעה שהתקבלו על ידי הממשלה.

אדמונדו גונזלס (צילום: רויטרס)
אדמונדו גונזלס (צילום: רויטרס)

אך בהודעה שאמר כי הוא מתכוון לפרסם ב-X לאחר הראיון שלו עם עיתון ״הניו יורק טיימס״, דלפינו ציין רשימה ארוכה של אי-סדרים שהובילו אותו ״לאובדן אמון בשלמות התהליך ובתוצאות שהוכרזו״: אלו כוללים:

* סירובה של המועצה הלאומית לבחירות לפרסם תוצאות מכונה אחר מכונה.
* טענות של עדי בחירות כי הם גורשו מתחנות הקלפי עם סגירתן, מה שמנע מהם לפקח על הרגעים האחרונים של ההצבעה.
* הפרעה בשידור האלקטרוני של התוצאות ממכונות ההצבעה למרכז הנתונים של המועצה. (זה יכול ליצור פתח לחבלה בנתונים).
* ״חוסר המדאיג״ של ישיבות מועצה בחודשים שלפני ההצבעה, שהוביל לכך שאמורוסו קיבל החלטות ״חד-צדדיות״ לגבי התהליך. זה הקשה על דלפינו להתנגד למדיניות שהטתה את הבחירות לטובת מדורו, כמו מחסומים לרישום בחו״ל.

בבוקר ההצבעה דלפינו התעורר באופטימיות, כך אמר בראיון, והוא היה במטה המועצה הלאומית לבחירות בקראקס בשעה 6 בבוקר. אך בסוף היום, כשהבין שאמורוסו עומד להכריז על ניצחון ״בלתי הפיך״ למדורו ללא הוכחות, הוא הלך הביתה, כך אמר, במקום להשתתף בהכרזה. מאז יום ההצבעה, קבלו, אחד מבעלי בריתו החזקים ביותר של מדורו וסגן נשיא מפלגתם, האשים את דלפינו בהיותו חלק מ״קבוצה קטנה של טרוריסטים״ שפרצו למערכת הבחירות בניסיון לזייף ניצחון עבור גונזלס. (חודש לפני הבחירות, דלפינו מתח ביקורת על ניהול מועצת הבחירות של אמורוסו בפני אתר חדשות מקומי, אפקטו קוקויו, מה שעזר להבליט אותו כמטרה למפלגה השלטת).

ארצות הברית הכירה בגונזלס כמנצח בבחירות, ואפילו ממשלות קולומביה וברזיל - בהנהגת מנהיגים שמאלנים כמו מדורו - הביעו ״ספקות חמורים״ לגבי ניצחונו של מדורו. כולם קראו למדורו ולמועצה הלאומית לבחירות לפרסם תוצאות לפי תחנות קלפי. שני פאנלים עצמאיים שצפו בבחירות בוונצואלה, אחד מהאו״ם והשני ממרכז קרטר, אמרו כי הן לא עמדו בסטנדרטים המינימליים להצבעה דמוקרטית. אם מדורו יושבע שוב בינואר, זה יאריך את זמן שלטונה של תנועתו לעשור השלישי. תחת הנשיא וקודמו, צ׳אבס, חוותה המדינה עשירת הנפט ירידה כלכלית יוצאת דופן, כאשר ניהול כושל, שחיתות וסנקציות אמריקאיות החריבו את הכלכלה. מדורו נמצא תחת חקירה של בית הדין הפלילי הבינלאומי בגין האשמות בפשעים נגד האנושות ומבוקש על ידי ארצות הברית בגין האשמות בסחר בסמים.

מאז ההצבעה, חלק מהוונצואלים לחצו על דלפינו להשמיע את קולו וביקרו אותו על כך שלקח לו שבועות לעשות זאת. הוא אמר שהוא יוצא עכשיו מתוך מחויבות לשקיפות. בשנים שצ'אבס ואז מדורו ביססו את שליטתם, חלק באופוזיציה דחפו להפיכה צבאית או התערבות זרה. אך דלפינו אמר כי למרות כל מה שראה בשבועות האחרונים, הוא חושב שבחירות הן התשובה לעתיד טוב יותר. ״אני מאמין גם היום שהתשובה לוונצואלה היא דמוקרטית״, אמר. ״התשובה היא בחירות״.