קנצלר גרמניה, אולף שולץ, הודיע אמש (שני) בעקבות פיגוע הדקירה בפסטיבל בסוף השבוע כי "יש לצמצם את ההגירה הבלתי חוקית למדינה, ונעשה כל שביכולתנו כדי לגרש את אלו ששוהים בגרמניה ללא אשרה". שולץ התחייב להקשיח את החוקים המגבילים נשיאת סכינים ולהגביר את גירושם של מבקשי מקלט שבקשתם נדחתה.

הוא הוסיף כי "האיסלאם הקיצוני מאיים על שלוותם וקיומם של נוצרים, יהודים ומוסלמים כאחד. נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו בחומרה המרבית".

המחבל, עיסא אל-חסן, מבקש מקלט סורי כבן 26, נעצר בזולינגן לאחר מרדף שנמשך כיממה. יחד עמו נעצר גם צעיר נוסף בן 15, הקשור לבית מחסה לפליטים בעיר. דאעש קיבל אחריות לפיגוע וטען כי בוצע "כנקמה עבור המוסלמים בפלשתין ובכל מקום". התקשורת הגרמנית דיווחה שאל-חסן חמק מידי הרשויות במשך זמן מה ולכן לא גורש מגרמניה, למרות שהיה אמור להיות מגורש לבולגריה בשנה שעברה.

המחבל שביצע את פיגוע הדקירה בגרמניה (צילום: Marcus Brandt/Pool via REUTERS)
המחבל שביצע את פיגוע הדקירה בגרמניה (צילום: Marcus Brandt/Pool via REUTERS)

שולץ ציין בטקס הזיכרון לנפגעי הפיגוע כי נרשמה עלייה של 30% בגירוש פליטים שאין להם זכות להישאר בגרמניה בהשוואה לשנה שעברה, ועלייה של כ-66% בהשוואה לשנת 2021. נציין כי עוד בחודש ינואר הבונדסטג הצביע  על אישור חוק חדש שיקל משמעותית על גירוש של מהגרים לא חוקיים מהמדינה. החוק עבר בתמיכת הקואליציה של הקנצלר אולף שולץ, בניסיון להתמודד טוב יותר עם משבר ההגירה במדינה האירופית.

בין השינויים הכוללים בחוק, שנקרא "חוק ההשבה המהירה למולדת", נמצאת הארכת תקופת המעצר האפשרית לפני גירוש מעשרה ימים לעשרים ושמונה ימים, תקופה שתאפשר לרשויות להשלים את החקירה ותבטיח גירוש במקרה של דחיית בקשת המקלט של המהגר. בנוסף, לרשויות ברמת המדינה הפדרלית יהיו סמכויות רחבות יותר לבצע חיפושים אחר מהגרים לא חוקיים ואנשים שבקשת המקלט שלהם נדחתה.

בעבר נאסר על שוטרים לבצע חיפוש בחללים משותפים ובבתי דירות שיתופיים. מדובר בסוגיה שהקשתה בעבר על לכידת מהגרים לא חוקיים שכן המשטרה לא יכלה לאתר את האנשים או את המסמכים המזהים שלהם, משום שנשמרו במקומות להם למשטרה לא הייתה גישה.

מרכז לקליטת פליטים בברלין, גרמניה (צילום:  REUTERS/Phil Noble)
מרכז לקליטת פליטים בברלין, גרמניה (צילום: REUTERS/Phil Noble)

על פי סקר של המכון למחקר קרימינולוגי בסקסוניה התחתונה (KFN), רוב הסטודנטים המוסלמים (67.8 אחוזים) טוענים: "כללי הקוראן חשובים לי יותר מהחוקים בגרמניה". בנוסף, כמעט כמחצית מהם (45.8%) מאמינים שדמוקרטיה אסלאמית היא צורת הממשל הטובה ביותר - כך דווח בעיתון "הבילד" הגרמני.

לפי העיתון הגרמני, בערים הגדולות כמו ברלין, פרנקפורט ועוד שיעור התלמידים המוסלמים עולה על 80 אחוזים. "יש ערוצי טיקטוק מסוימים בהם כוכבי פופ איסלמיסטים משכנעים תלמידים להתנגד לאורח החיים המערבי - ושרק ח'ליפות היא צורת ממשל נכונה. הפוליטיקה במדינה פישלה - התלמידים המוסלמים משוכנעים שהם מיוחדים, והתלמידים הנוצרים מאמינים שהם חסרי ערך", נאמר ל"בילד".