לאחר שהמנהיג העליון של איראן האייתוללה עלי חמינאי אותת על נכונות לשוב למשא ומתן גרעיני עם ארצות הברית, הטיל ממשל ביידן ספק בסבירות לחידוש השיחות בעתיד הקרוב. ״נשפוט את הנהגת איראן על פי מעשיה, לא על פי דבריה״, אמר דובר מחלקת המדינה ביום שלישי. ״אם איראן מעוניינת להפגין רצינות או גישה חדשה, עליה להפסיק את ההסלמה הגרעינית ולהתחיל לשתף פעולה באופן משמעותי עם סבא״א״, הוסיף הדובר, בהתייחסו לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, גוף פיקוח בינממשלתי שטהרן לעתים קרובות חתרה תחתיו.

חמינאי העניק לנשיא החדש של איראן, הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן, אור ירוק לחידוש השיחות עם ארצות הברית ביום שלישי, תוך אזהרת ממשלת ארצו מפני מתן אמון בוושינגטון. ״אין פירוש הדבר שאיננו יכולים לקיים אינטראקציה עם אותו אויב במצבים מסוימים״, אמר חמינאי, לפי התמליל הרשמי של דבריו. ״אין בכך כל פסול, אך אל תתלו בהם את תקוותיכם״.

על הכוונת? בכיר בממשל ארדואן קורא: "אתן מיליון דולר לגיבור שיהרוג את בן גביר"
גיא לרר הפסיד בתביעת הענק: זה חבר הכנסת שיפוצה ב-400 אלף שקל

דובר מחלקת המדינה ציין כי הממשל עדיין רואה בפתרון משא ומתן את הדרך הטובה ביותר להכיל את תוכנית הגרעין של איראן, אך חוסר נכונותה של איראן לשתף פעולה עם סבא״א ופעולותיה המסלימות הופכים את הדיפלומטיה לבלתי אפשרית. ״אנו רחוקים מאוד מאפשרות כזו, נכון לעכשיו״, אמר.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - סבא''א (צילום: REUTERS/Leonhard Foeger)
הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - סבא''א (צילום: REUTERS/Leonhard Foeger)

חברי הממשל גם מאמינים כי שיבה לשיחות עקיפות מול איראן היא צעד בלתי רצוי פוליטית, העלול לפגוע בסיכוייהם של סגנית הנשיא קמלה האריס ודמוקרטים אחרים לנצח בנובמבר, כך על פי מספר גורמים רשמיים שמסרו את הדברים  לרשת ABC News.

התחזית הספקנית לגבי חידוש המשא ומתן בחודשים הקרובים מפחיתה עוד יותר את הסיכויים הנמוכים ממילא להשגת הסכם עם איראן לפני תום כהונתו של הנשיא ג׳ו ביידן בבית הלבן, ומרחיקה את הבטחתו לשאת ולתת על הסכם ״ארוך וחזק יותר״ מטווח ההשגה.

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

דבריו של חמינאי ביום שלישי מהדהדים את העמדה שנקט בסמוך לחתימת טהרן על הסכם הגרעין משנת 2015, הידוע כתוכנית הפעולה המשותפת הכוללת (JCPOA) - הסכם פורץ דרך שהעניק לאיראן הקלה מסנקציות כלכליות בתמורה להגבלת תוכנית הגרעין שלה.

חמינאי ופזכשיאן  (צילום: Handout via REUTERS)
חמינאי ופזכשיאן (צילום: Handout via REUTERS)

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ פרש מההסכם בשנת 2018, בכנותו אותו ״עסקה נוראית וחד-צדדית שלעולם לא הייתה צריכה להיעשות״, והטיל מחדש סנקציות כלכליות על איראן.

מאז, נעו ונדו הערותיו הפומביות של חמינאי בנושא בין עידוד משא ומתן עם ארצות הברית לבין דחייה מוחלטת של אפשרות לחידוש ההסכם. משקיפי מדיניות חוץ טוענים כי הבחירות לנשיאות ארצות הברית הקרבות מכניסות אי-ודאות רבה עוד יותר לסיכויי השגת הסכם גרעיני נוסף עם איראן.

טראמפ טען בעבר, ללא ביסוס, כי איראן הייתה מוכנה לקבל תנאים שהיו מיטיבים מאוד עם ארצות הברית בסוף כהונתו וכי הוא היה ״מוכן לעשות עסקה״. אולם במסע הבחירות, טראמפ - אויב מושבע של המשטר האיראני - נקט עמדה ניצית הולכת וגוברת נגד המדינה, אשר לפי הדיווחים ביצעה מתקפת סייבר נגד מסע הבחירות שלו וזממה נגדו ונגד בכירי ממשלו לשעבר.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

האריס הבטיחה גם היא לנקוט גישה תקיפה לריסון השפעתה המזיקה של איראן במזרח התיכון, אך תמכה ב-JCPOA ובמאמצי הממשל הנוכחי להשיג עסקה חדשה. עם זאת, היא לא אמרה בבירור אם תנסה להמשיך מהנקודה שבה הפסיק ביידן.

שיחות עקיפות עם איראן תחת ממשל ביידן החלו רשמית באפריל 2021. למרות האופטימיות הראשונית של המתווכים, השיחות דעכו בסופו של דבר לאחר שסבבים מרובים של דיפלומטיה מקוטעת לא הצליחו לקדם את שני הצדדים לקראת הסכם.

בלינקן מצהיר: "כל האופציות על השולחן - לאיראן לא יהיה נשק גרעיני" (צילום :רויטרס)

עד כה, ביידן עמד בהבטחה מרכזית נוספת שלו בנוגע לאיראן: הצהרתו כי המדינה ״לעולם לא תשיג נשק גרעיני במשמרת שלי״. עם זאת, גורמים בממשלו טוענים כי טהרן השיגה התקדמות משמעותית לקראת יעד זה בשנים האחרונות. ביולי, אמר מזכיר המדינה אנתוני בלינקן כי איראן כנראה נמצאת ״שבוע או שבועיים״ מהשגת יכולת פריצה לייצור חומר בקיע לנשק גרעיני, וכי ארצות הברית עוקבת ״בזהירות רבה מאוד״ כדי לראות אם המדינה תתקדם לקראת פיתוח נשק מתוכנית הגרעין שלה, צעד שהממשל טוען כי המשטר טרם נקט.