מלחמת רוסיה-אוקראינה: מתקפת הטילים והמל"טים הכבדה שהנחיתה רוסיה על אוקראינה בימים האחרונים סיפקה הוכחה מכאיבה לעוצמתה הצבאית המתמשכת של מוסקבה. עם זאת, למרות כוח האש העצום, רוסיה עדיין מתקשה להשיב לידיה שטח קטן באזור קורסק שנכבש על ידי אוקראינה בתחילת החודש.

ביום שלישי, הצבא הרוסי התמודד עם ניסיונות של כוחות קייב לפרוץ לאזור בלגורוד שברוסיה. מומחים צבאיים ובכירים מערביים מעריכים כי הכישלון הרוסי להדוף את הפלישה הזרה הגדולה ביותר לשטחה מאז מלחמת העולם השנייה נובע לא רק ממחסור בכוח אדם ומודיעין שדה, אלא גם מסדרי העדיפויות של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

"היא עושה טעות, אבל אין לי שליטה עליה": ראש הממשלה נתניהו בביקורת קשה כלפי מירי רגב
"האח שהכי קשור אליי": אחותו של חי גלאם שנפל ברצועה סופדת

"פוטין ממקד את מאמציו בדונבאס", אמר גנרל אונו אייכלסהיים, ראש המטה הכללי ההולנדי. "הוא לא מייחס חשיבות רבה לאזור קורסק ברגע זה". בעוד שרוסיה הופתעה מהמתקפה על קורסק, היא עדיין מתמקדת בכיבוש העיר פוקרובסק, המשמשת כמרכז לוגיסטי מרכזי באזור דונבאס במזרח אוקראינה.

תקיפות אוקראיניות בתוך שטח רוסיה (צילום :דובר צה"ל)

מנהיגי רוסיה מהססים להסיט כוחות מחזית זו. "מטרת המתקפה הרוסית בקיץ היא לפחות להשתלט על פוקרובסק", אמר קולונל מרקוס רייסנר, האחראי על פיתוח הכוחות באקדמיה הצבאית המרכזית של אוסטריה. בשלושת השבועות שחלפו מאז הפלישה לקורסק, ההתקדמות הרוסית האיטית, אך היציבה, באזור פוקרובסק אף הואצה.

למרות זאת, מוסקבה החלה להגיב בקורסק, כשהיא מעבירה לאחרונה אלפי חיילים לאזור ומאיימת בתגובת נגד. "הפלישה האוקראינית יצרה הלם אצל הרוסים", אמר הגנרל האמריקאי כריסטופר קאבולי, מפקד נאט"ו העליון. "אבל זה לא יימשך לנצח. הם יתאוששו ויגיבו בהתאם".

ולדימיר פוטין (צילום:  Sputnik/Sergei Savostyanov/Pool via REUTERS)
ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Sergei Savostyanov/Pool via REUTERS)

בינתיים, רוסיה ממשיכה להפגין את כוחה הצבאי באמצעות מתקפות אוויריות נרחבות על אוקראינה, אך נראה כי היא נזהרת מפגיעה באזרחיה שלה בתגובה חריפה מדי בקורסק. החשש מתאונה בתחנת הכוח הגרעינית בקורסק, הנמצאת כ-40 ק"מ מאזור הלחימה, מוסיף למורכבות המצב.

זלנסקי מבקר במרכז אימון ארטילריה (צילום: רויטרס)
זלנסקי מבקר במרכז אימון ארטילריה (צילום: רויטרס)

בעוד שהקרמלין הבהיר כי הפלישה לקורסק לא תישאר ללא תגובה, נראה כי רוסיה מתכננת להיערך לעימות גבול ארוך טווח עם אוקראינה. המתקפה האווירית האחרונה על אוקראינה עשויה להיות ניסיון להסיט את תשומת הלב העולמית מהמבוכה שנגרמה לרוסיה בעקבות הפלישה לקורסק.