התובעים הצרפתיים הגישו כתב אישום אמש (רביעי) נגד מנכ״ל שירות ההודעות הפופולרי "טלגרם", פאבל דורוב, בגין האשמות של שותפות בהפצת תכנים פדופיליים, סיוע לפשע מאורגן וסירוב למסור מידע לרשויות אכיפת החוק, כך לפי הדיווחים. התביעה בצרפת האשימה את דורוב במספר סעיפים, זאת לאחר ארבעה ימי חקירה ממושכים בעקבות מעצרו בשדה התעופה לה בורז׳ה שבפרברי פריז בשבוע שעבר. בית המשפט הורה לו להפקיד ערבות בגובה של 5 מיליון אירו (כ-5.6 מיליון דולר) ונאסר עליו לעזוב את צרפת.

טלגרם, בניהולו של דורוב, נחשבת חברה ייחודית שבסיסה במדינת איחוד האמירויות שבמזרח התיכון, מדינה שמתהדרת בכך שאינה חולקת מידע עם רשויות בינלאומיות לגבי הודעות או פעילויות בפלטפורמה. דורוב, בעל אזרחות צרפתית ואמירתית, עזב את רוסיה ב-2014 בעקבות מה שתיאר כמחלוקת עם הרשויות לגבי מסירת מידע על משתמשי הרשת החברתית שהקים, "VKontakte".

החטוף ששהה לצד פרחאן קאדי ונרצח - אריה זלמנוביץ'
לפיד חושף: האזהרה המיוחדת שקיבל חודש וחצי לפני הטבח בעוטף

בעוד שבעליה של הרשת החברתית "X" (לשעבר טוויטר), אילון מאסק, ואחרים גינו את החקירה נגד דורוב וכינו אותה ״איום על חופש הביטוי״, ארגונים להגנת ילדים טוענים כי טלגרם מאפשרת פעילות בלתי חוקית, כולל תכנים של התעללות בילדים, יותר מכל רשת חברתית גדולה אחרת. החוקים ברוב המדינות, כולל צרפת וארצות הברית, אינם מגנים על פלטפורמות מפני תביעה בגין תוכן בלתי חוקי. לטלגרם כ-950 מיליון משתמשים בסך הכל והיא פופולרית במיוחד ברוסיה, במזרח אירופה ובמזרח התיכון. היא משמשת להעברת הודעות פרטיות, פרסומים ציבוריים ושיחות קבוצתיות. רק שיחות אחד-על-אחד ניתנות להצפנה, וזאת רק אם המשתמשים בוחרים באפשרות זו, מה שאומר שהחברה יכולה למסור את כל השאר לממשלות אם תרצה בכך.

לדברי התובעים, רשויות פריז פתחו בחקירה מקדימה בפברואר 2024, כאשר המשרד הלאומי לענייני קטינים וסוכנויות נוספות לא קיבלו מענה לדרישותיהם החוקיות למידע על משתמשי אפליקציית טלגרם. חקירה משפטית מלאה נפתחה ב-8 ביולי, בהובלת חוקרי סייבר לאומיים ופקידי מניעת הונאה. אחת ההאשמות - ניהול פלטפורמה המאפשרת עסקאות בלתי חוקיות על ידי פשע מאורגן - נושאת עונש מרבי של 10 שנות מאסר.

טלגרם (צילום: REUTERS/Dado Ruvic/Illustration/File Photo)
טלגרם (צילום: REUTERS/Dado Ruvic/Illustration/File Photo)

טלגרם לא הוציאה הודעה מיידית ולא הגיבה לשאלות לאחר מעצרו של מייסדה, אך החברה פרסמה ב-X כי היא מצייתת לחוקים האירופיים, כי המודרציה שלה עומדת בסטנדרטים של התעשייה וכי ״מגוחך לטעון שפלטפורמה או בעליה אחראים לניצול לרעה של אותה פלטפורמה״.