פרופ' רונן יצחק, ראש החטיבה ללימודי מזרח התיכון במכללה האקדמית גליל מערבי, חוקר ממלכת ירדן ומומחה למודיעין וטרור, שוחח הבוקר (שישי) עם רון קופמן ואריה אלדד ברדיו 103fm, על מדינת ירדן ועל הניסיונות האיראניים לקדם בה אידיאולוגיה קיצונית ועוינת. 

בפתח דבריו אמר: "ירדן היא המדינה הקרובה ביותר לישראל עם הגבול הארוך ביותר, והיא נתפסת כמדינה חלשה. הרעיון האיראני הוא לחתור תחת משטרים סונים כדי להפיל את השלטון בהם. מאז 2004 יש יותר חתרנות איראנית בירדן שבאה באופנים רבים. השלטון יציב והוא זוכה ללגיטימציה. הוא נהנה מתמיכה וסיוע בטחוני, צבאי וכלכלי ממשטרים מערביים כולל ישראל, כך שאין סכנה לקיום השלטון הירדני. אבל יש מגמה של ניסיון להשפיע על דעת הקהל המקומית באמצעות האיראנים".

כלל אחד חייב להישמר: אין מדינת ישראל ומדינת האלטרנטיבה | קלמן ליבסקינד  
לאיראנים יש תוכנית פלישה מדוקדקת לישראל, ונתניהו בעיקר נואם | בן כספית

הנשיא הרצוג ומלך ירדן בפגישה בעמאן  (צילום: חיים צח לע''מ)
הנשיא הרצוג ומלך ירדן בפגישה בעמאן (צילום: חיים צח לע''מ)

בעניין ההתגוננות הירדנית מהאיום האיראני הסביר פרופ' יצחק: "הצבא טוב והמודיעין טוב, והוא מצליח לסכל פעילות איראנית. אנחנו זוכרים שבחודש מאי המודיעין חשף אמצעי לחימה בתוך דירה באזור עמאן. אני יודעים על פעילות סיכול בשיתוף ישראל בנובמבר 2023. יש פעילות יומיומית למנוע הברחות, וזה מצביע על היכולת הגבוהה של המודיעין הירדני".

"מאז האיום של דעאש ב-2014 על ירדן, יש לא רק נוכחות צבאית קבועה אמריקנית בירדן, יש פעילות גם של מדינות נוספות: על פי פרסומים זרים גם של ישראל, יחד עם אמירתים, סעודים ומדינות מפרציות אחרות כדי להגן על השלטון הירדני", ציין. 

מתחת לפני השטח, הסביר פרופ' יצחק "מאז מלחמת האזרחים בסוריה גבר הניסיון האיראני לחתור תחת השלטון באמצעות מה שהמודיעין האיראני זיהה כפליטים שיסתננו לתוך ירדן, כשחלקם יהיו שיעים. הייתה כוונה שלא הצליחה להפוך משפחות סוניות לשיעיות, כשהאוכלוסייה הירדנית תהפוך לשיעית, והיא תהיה מרכזי תעמולה לחתרנות נגד השלטון". 

על האוכלוסייה בירדן הסביר: "הריכוז הסוני הגבוה בעולם הוא בירדן למעלה מ-97% מהאוכלוסייה סונית, ולכן קשה לאיראנים לפעול בתוך האוכלוסייה הזאת, בניגוד למדינות אחרות שיש בהן בסיס שיעי שאותו מנסים לפתח. בזמן המלחמה, בגלל דעת הקהל שמאוד מזדהה עם הסוגיה הפלסטינית, היא קרקע פעילה לתעמולה ירדנית. המרכיב הפלסטיני כבר שונה. על פי פרסומים רשמיים הפלסטינים מהווים רק 43% מהאוכלוסייה הירדנית. לא כל ירדני הוא מי שממוצא ירדני, מזדהה עם הלאומיות הפלסטינית".

עוד הוסיף פרופ' יצחק: "למלך עבדאללה יש מעמד חזק בקהילייה הבינלאומית. הוא שונה מהמלך חוסיין, אבל הוא המנהיג המחוזר יותר מכל המנהיגים הערבים האחרים. הוא נחשב למפתח לפיתרון הסכסוך".

"ירדן היא לא פלסטין, והיא לא יכולה להיות. כשבוחנים סקרי דעת קהל בירדן, אין הזדהות עם הלאומיות הפלסטינית בתוך ירדן, כולל צאצאי 48 שהגיעו לשם. 70% ויותר מהאוכלוסייה הירדנית רוצה שירדן תהיה ירדן – לא סורית, לא עיראקית ולא פלסטינית. יש הרבה אמירות פוליטיות שלא בהכרח משקפות כלפי פנים", הוסיף. 

בסוף דבריו אמר: "מאז ספטמבר 1970 המודיעין הירדני לא רואה סכנה מצד גורמים פלסטינים כלפיו. הוא שילב פלסטינים גם במודיעין גם בצבא, וגם בחיל האוויר. בעשור האחרון, בהפגנות האביב הערבי היומיומיות, פלסטינים לא לקחו חלק. הם לא רצו להפיל את השלטון הירדני".