הבוקר (ראשון) נודע על הירצחם של החטופים כרמל גת, אלמוג סרוסי, עדן ירושלמי, אורי דנינו, אלכסנדר לובנוב והרש גולדברג-פולין זכרונם לברכה בידי ארגון חמאס במנהרה מתחת לעיר רפיח. תמונותיהם המחייכות של ששת החטופים שנרצחו עיטרו את שערי העיתונים וכלי התקשורת הבינלאומיים. חיוכו של הרש הפך בצער רב לאחד הסמלים המזוהים ביותר עם המאבק להחזרת החטופים, ועכשיו יזוהה עם מותו בטרם עת ובנסיבות טרגיות כל כך.

הצמרת המדינית האמריקאית ספדה להרש, ונשיא ארצות הברית ג׳ו ביידן פרסם הודעת תנחומים נוגעת ללב על מותו: ״אני שבור ומזועזע. אני מתאבל עם הוריו, ג׳ון ורייצ׳ל, מעבר למה שמילים יכולות לבטא. שיהיה ברור, מנהיגי חמאס יישאו באחריות למעשיהם הנפשעים״. שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן כתב בעמוד הטוויטר שלו: ״הרש גולדברג-פולין הוא גיבור אמריקאי שייזכר בזכות טוב ליבו ומסירותו לזולת. ליבנו נשבר עבור ג'ון, רייצ'ל וכל משפחתם, כמו גם עבור המשפחות האחרות שגילו היום שיקיריהם לא ישובו הביתה. יהי זכרו ברוך״.

בת זוגו של אורי דנינו שגופתו הושבה מעזה: "אנחנו שבורי לב, נדרוש תחקיר מלא"
דיווח: זה האיש שכנראה ייקבע איך תיראה מדיניות האריס כלפי ישראל | מי אתה פיל גורדון?

סגנית הנשיא וחברת המפלגה הדמוקרטית קמלה האריס פרסמה הצהרה רשמית בעקבות הידיעה על מותו של הרש: ״תפילותינו, שלי ושל דאג (הג׳נטלמן השני, בן זוגה של האריס. ב״ש) עם ג׳ון פולין ורייצ׳ל גולדברג-פולין, הוריו של הרש, ועם כל מי שהכיר ואהב את הרש. כשנפגשתי עם ג'ון ורייצ'ל מוקדם יותר השנה, אמרתי להם: אתם לא לבד. זה נכון גם כעת כשהם מתאבלים על אובדן נורא זה. אמריקאים ואנשים ברחבי העולם יתפללו עבור ג'ון, רייצ'ל ומשפחתם וישלחו להם אהבה וכוח. כפי שנאמר במסורת היהודית, יהי זכרו של הרש לברכה״.

סגנית הנשיא כתבה גם כי ״חמאס הוא ארגון טרור מרושע. עם רציחות אלה, לחמאס יש עוד יותר דם אמריקאי על ידיו. אני מגנה בחריפות את האכזריות המתמשכת של חמאס, וכך צריך לעשות העולם כולו. החל מהטבח של 1,200 אנשים, דרך אלימות מינית, לקיחת בני ערובה ורציחות אלה, השפלות חמאס ברורה ומזעזעת. האיום שחמאס מציב לעם ישראל - ולאזרחים אמריקאים בישראל - חייב להיעלם וחמאס לא יכול לשלוט בעזה. גם העם הפלסטיני סבל תחת שלטון חמאס במשך כמעט שני עשורים. הנשיא ביידן ואני לעולם לא נרפה ממחויבותנו לשחרר את האמריקאים ואת כל החטופים בעזה״. 

ג'ו ביידן נואם לצד קמלה האריס במהלך חגיגות ראש השנה היהודי בוושינגטון (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן נואם לצד קמלה האריס במהלך חגיגות ראש השנה היהודי בוושינגטון (צילום: רויטרס)

מסכת הייסורים של הצעיר בן ה-23, בעל אזרחות ישראלית-אמריקאית, הפכה לסמל לכאב ולייסורים של למעלה ממאה חטופים הכלואים עדיין ברצועת עזה, כאשר כרזות וציורי קיר הדורשים את השבתם מוצגים לראווה בירושלים וברחבי העולם. מותו, שהוכרז ביום ראשון בהודעת משפחתו, עורר שבר לב וזעזוע מחודשים בקרב משפחות החטופים החוששות כי הזמן אוזל עבור יקיריהן שנחטפו בידי חמאס, בעוד הלחץ על ממשלת ישראל להשיג הסכם הפסקת אש הולך וגובר.

גולדברג-פולין, שהיה בין מאות הצעירים שהשתתפו בפסטיבל המוזיקה ״נובה״ בדרום ישראל ב-7 באוקטובר, נאלץ להסתתר במקלט עם חבריו כאשר לוחמי חמאס פתחו במתקפת פתע, שגבתה את חייהם של למעלה מ-1,200 בני אדם וכ-250 נחטפו, על פי הערכות ישראליות. כאשר לוחמי חמאס החלו להשליך רימונים לתוך המקלט, גולדברג-פולין מיהר להשליכם החוצה, לפני שזרועו נקטעה מתחת למרפק, על פי עדות ראייה של חברו. כאשר שככה האש, גולדברג-פולין נלקח בכוח על ידי פעילי חמאס. זו הייתה הפעם האחרונה שחברו ראה אותו.

הירש גולדברג-פולין (צילום: רשתות ערביות)
הירש גולדברג-פולין (צילום: רשתות ערביות)

סימן החיים הראשון מגולדברג-פולין הגיע באפריל, שישה חודשים לאחר חטיפתו. הוא הוצג בסרטון חטופים ששוחרר על ידי חמאס, כשחלק מזרועו השמאלית חסר ושיערו קצוץ קצר. בדברו בעברית, אמר כי הוא נמצא ״כאן כמעט 200 יום״ וקרא להוריו להישאר חזקים למענו. למעלה מארבעה חודשים לאחר מכן, אושר מותו של הצעיר הישראלי-אמריקאי, על פי הודעה ממשפחתו שפורסמה על ידי משרד החוץ הישראלי. ״בלב שבור, משפחת גולדברג-פולין מודיעה בצער על מותו של בנם ואחיהם האהוב, הרש. המשפחה מודה לכולכם על האהבה והתמיכה ומבקשת פרטיות בעת הזו״, נכתב בהודעה המשפחתית. צה״ל מסר כי גופתו נמצאה לאחר שנרצח באכזריות יחד עם חמישה חטופים נוספים במנהרות בשליטת חמאס מתחת לעיר רפיח, וכי הם נהרגו ״זמן קצר טרם הגעת הכוחות למקום בו הוחזקו״.