מלחמת חרבות ברזל: העיתון הכווייתי "אל-ג'רידה" דן בשאלה האם לבנון מתקרבת לסיום "מלחמת התמיכה" שהכריז חיזבאללה לטובת חמאס ברצועת עזה מאז ה-7 באוקטובר. הירידה בעצימות הלחימה הורגשה במיוחד מאז מתקפת המנע לתגובת חיסול מס' 2 בארגון פואד שוקר, ולאחר קריאתו של מזכ"ל הארגון, חסן נסראללה, לרגיעה ו"חזרה לשגרה".

לחצים כבדים הופעלו על ראשי הערים: הדרמה מאחורי השביתה נחשפת
בגיניסטים גאים: אחרי אתמול אפשר להכריז שקפלן מת, אבל בגין חי וקיים | בן כספית

מקורות דיפלומטיים מדווחים כי הממשל האמריקני הגיע להבנות עם איראן לדחיית התגובה האיראנית על חיסול איסמעיל הנייה בטהרן. זאת, במטרה לסייע למועמדת המפלגה הדמוקרטית, קמלה האריס, בבחירות לנשיאות, ובמקביל להכין את הקרקע לחידוש המשא ומתן בנושא הגרעין האיראני.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ירידת המפגינים לאיילון (צילום :ליעם אדיב)

הדברים מתיישבים עם הצהרת המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, על הצורך "להתמודד עם האויבים", ועם חזרתו של שר החוץ לשעבר, מוחמד ג'וואד זריף, מהתפטרותו.

וושינגטון מעוניינת למנוע הסלמה אזורית ולהקפיא את "חזיתות התמיכה", כדי לשמור על האפשרות להסכם הפסקת אש בעזה וחילופי שבויים ועצורים. הדבר צפוי להשפיע על הפעילות הצבאית של חיזבאללה, שנראה כי מתיישר עם התפתחויות אלה, למרות הצהרותיו על המשך התמיכה בעזה, אם כי בעצימות נמוכה מאוד.

נסראללה העביר מסרים רבים התואמים מגמה זו, כולל קריאה לאזרחים לשוב לשגרה ואישור על העברת טילים בליסטיים ומדויקים למיקומים חדשים, מה שמרמז על הרחקתם מאזור הדרום, במיוחד מדרום לנהר הליטני.

כל זאת משתקף בירידה בעצימות העימותים וחילופי האש היומיומיים בין חיזבאללה לישראל, מה שמעניק תנופה לדינמיקה הפוליטית. בחוגים לבנוניים ובינלאומיים מציינים כי ההסכם להסדרת המצב בדרום לבנון, על פי ההצעה האמריקנית, מוכן ליישום, אך ממתין להפסקת אש בעזה.

נסראללה (צילום: צילום מסך)
נסראללה (צילום: צילום מסך)

מנגד, על פי הדיווחים, התנהלותה של ישראל ממשיכה להפגין התנגדות לכל מהלך מדיני או דיפלומטי, מה שמציב אתגרים רבים בפני המתווכים. לפיכך, צפוי כי האזור יישאר במצב של התשה ממושכת, עם המשך ההסלמה מצד ממשלת נתניהו בעזה ובגדה המערבית.

חזית לבנון צפויה להישאר במצב של המתנה ממושכת לתוצאות המלחמה בעזה או לדינמיקה הפוליטית בין איראן לארה"ב, שעשויה להוביל לרגיעה הדרגתית בגבול הדרומי, בשילוב עם תהליך מדיני פנימי בחסות בינלאומית.