תנועת השורשים העממית הפרו-פלסטינית "Uncommitted" מחיה את הקמפיין "Abandon Biden", כשהפעם על הכוונת של התנועה המועמדת קאמלה האריס, סגנית הנשיא, במטרה להשפיע על בחירות 2024.

הפעילות התחדשה בעיר דיברון, מישיגן, תוך התמקדות בקהילה המוסלמית-אמריקאית במדינות מפתח כמו מישיגן, ויסקונסין ופנסילבניה. הקמפיין מתמקד בסגנית הנשיא, קמלה האריס, בשל תמיכתה בישראל, ובמיוחד בעקבות אירועי עזה האחרונים.

ארצות הברית מזהירה: "48 השעות הקרובות יהיו קריטיות"
קמלה האריס: "חד משמעית ובלתי מתפשרת במחויבותי להגנה על ישראל"

הקמפיין שהחל כ-"Abandon Biden" ועבר כעת לשמו החדש "Abandon Harris" מבקש לערער את התמיכה בקאמלה האריס בתוך הקהילה המוסלמית-אמריקאית, שנתפסת כקהל מפתח עבור הדמוקרטים בבחירות הקרובות. בעקבות המדיניות של האריס ועמדתה כלפי ישראל, התנועה קוראת לבוחרים מהמגזר הזה לתמוך במועמדים של צד שלישי, במקום להצביע (במקור) עבור ביידן והאריס, זאת במטרה להעביר מסר חד וברור לממשל הנוכחי על חוסר שביעות הרצון של המוסלמים-אמריקאים ותומכיהם (בעיקר בדור ה-Z) מהתנהלותו.

ההחלטה בוועידה הדמוקרטית הלאומית (DNC) להתעלם מהדרישות של תנועת "Uncommitted" לתת לה מקום במרכז הבמה, במקום להותירה בשולי העצרת, ולחסום דרישה לאמברגו נשק על ישראל עוררה זעם בקרב חברי התנועה. הם רואים בכך חוסר הכרה והבנה של הדאגות והדרישות של הקהילה המוסלמית-אמריקאית, ומכך נגזר המהלך הנוכחי לפגוע בתמיכה בהאריס.

אחת ההשלכות האפשריות של הקמפיין עשויה להתגלות בבחירות 2024, כשמועמדים של צד שלישי, כמו מפלגת הירוקים, יוכלו להוות איום ממשי על הדמוקרטים. הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא ג'יל סטיין, המועמדת היהודייה של מפלגת הירוקים, המזדהה עם מטרות התנועה הפרו-פלסטינית ואף נעצרה במהלך הפגנות תמיכה בתנועה.

במערכת הבחירות של 2016, סטיין השיגה מעל 1.4 מיליון קולות, שהיו עשויים לשנות את תוצאות הבחירות במדינות המפתח אם היו מועברים לקלינטון.

הקמפיין מהווה מטרד משמעותי עבור הדמוקרטים, במיוחד כשדמויות כמו אלכסנדריה אוקסיו-קורטז (AOC) מכנה הלילה את המועמדת ג'יל סטיין "טורפת".

החשש הוא שהקמפיין יצליח למשוך קולות מהבייס הדמוקרטי לטובת מועמדי צד שלישי, וכך לפגוע במאמצים לשמור על תמיכה רחבה בבחירות הקרובות. עם זאת, תנועת השורשים העממית ממשיכה לחשוב בצורה יצירתית על דרכים להשפיע על המערכת הפוליטית האמריקאית, ולהשיג את מטרותיה גם כאשר דרכים רשמיות נחסמות בפניה.

ד"ר קובי ברדה הוא מומחה להיסטוריה פוליטית אמריקאית וליחסים בינלאומיים, וחוקר בכיר בחממת חיפה לחקר דתות של אוניברסיטת חיפה ובעל ההסכת "אמריקה בייבי"