ארצות הברית הודיעה הלילה (בין שלישי לרביעי) על אישומים פליליים נגד ההנהגה הבכירה של חמאס לרבות מנהיג ארגון הטרור יחיא סינוואר. הארגון מואשם במאמצים להרוג אזרחים ולהשמיד את מדינת ישראל. כתב האישום הוגש נגד איסמעיל הנייה, יחיא סינוואר, מוחמד דף, מרואן עיסא, חלאד משעל, עלי ברקה. כזכור, דף והנייה נהרגו או חוסלו. ב"טיימס" משערים כי כתבי האישום מגיעים לאור חשש לפגיעה במגעים לעסקת חטופים. גרלנד, ראש משרד המשפטים, ציין שזהו רק חלק ממאמץ רחב יותר נגד חמאס, ושצפויות פעולות נוספות בעתיד.

ההאשמות כוללות: קשירת קשר לתמיכה בארגון טרור שהובילה למוות, קשירת קשר לתמיכה במעשי טרור שהובילו למוות, קשירת קשר לרצח אזרחים אמריקאים מחוץ לארה"ב, קשירת קשר להפצצת מקומות ציבוריים שהובילה למוות, קשירת קשר לשימוש בנשק להשמדה המונית שהוביל למוות, קשירת קשר למימון טרור, קשירת קשר להפרת חוק סמכויות כלכליות בינלאומיות בשעת חירום.

ככל הנראה, בעקבות הגשת כתבי האישום נגד בכירי חמאס על ידי משרד המשפטים האמריקני, צפויות הרשויות בארה"ב לנקוט בשורת צעדים חריגים. בין ההליכים הצפויים: הוצאת צווי מעצר בינלאומיים דרך האינטרפול, הטלת סנקציות כלכליות על הנאשמים ותומכיהם, והפעלת לחץ דיפלומטי על מדינות המארחות אותם. מומחים מעריכים כי ארה"ב תשקול גם אפשרות של ניהול משפט בהיעדר הנאשמים, צעד נדיר במערכת המשפט האמריקנית.

חשוב לציין שחלק מהנאשמים דווחו כמתים, והשאר נמצאים במקומות לא ידועים. כתב האישום מתייחס למתקפת ה-7 באוקטובר כשיא של מסע טרור ארוך שנים נגד ישראל ובעלות בריתה, כולל אזרחים אמריקאים.

בעיתון "טיימס" דווח כי האזהרה האמריקאית הגיעה על רקע חשש לפגיעה בניסיונות להגיע לעסקת אש והסכם לשחרור חטופים. "הנאשמים הם מנהיגים בכירים של חמאס האחראים לתכנון, תמיכה וביצוע של התקפות הטרור של חמאס בישראל ב-7 באוקטובר שהובילו לרציחות אכזריות של יותר מאלף אזרחים חפים מפשע, כולל למעלה מ-40 אזרחים אמריקאים", נכתב בהודעה באתר.

ראפע סלאמה, מוחמד דף (צילום: רשתות ערביות)
ראפע סלאמה, מוחמד דף (צילום: רשתות ערביות)

"כפי שמתואר בתלונתנו, אותם נאשמים - חמושים בנשק ובתמיכה פוליטית במימון ממשלת איראן ותמיכה מצד חיזבאללה - הובילו את המאמצים של חמאס להשמיד את מדינת ישראל, ולרצוח אזרחים לשם תמיכה במטרה הזו", אמר התובע הכללי של ארה"ב, מריק גרלנד.

כתב האישום הוגש נגד איסמעיל הנייה, יחיא סינוואר, מוחמד דף, מרואן עיסא, חלאד משעל, עלי ברקה, וכך פורט בהודעה:

אסמאעיל הנייה היה יו"ר הלשכה המדינית של חמאס משנת 2017 ועד לדיווח על מותו ב-31 ביולי או בערך. לפני 2017 היה הנייה סגן יו"ר הלשכה המדינית ומנהיג חמאס ברצועת עזה. הנייה התבסס בעיקר בטורקיה ובקטאר.
יחיא סינוואר, הידוע גם בשם אבו איברהים, בן 61, הוא מנהיג חמאס. בעבר, החל משנת 2017 לערך, הוא היה מנהיג חמאס ברצועת עזה, וממייסדי גדודי אל-קסאם. סינוואר מבוסס בעיקר ברצועת עזה.   
מוחמד אל-מסרי, הידוע גם בשם מוחמד דאיף ואל חאלד אל-דייף, היה המפקד העליון של גדודי אל-קסאם, תפקיד בו כיהן משנת 2002 או בסמוך לו עד לדיווח על מותו ב-13 ביולי או בערך. מסרי התבססה בעיקר ברצועת עזה.
מרואן עיסא, הידוע גם בשם אבו-בראא, היה סגן מפקד גדודי אל-קסאם משנת 2007 לערך ועד מותו שדווח ב-10 במרץ או בערך. עיסא מבוסס בעיקר ברצועת עזה.   
חאלד משעל, הידוע גם בשם אבו אל-וליד, בן 68, היה יו"ר הלשכה המדינית של חמאס משנת 2004 עד 2017 בקירוב וכיום הוא ראש לשכת התפוצות של חמאס - אחראי למעשה על הנוכחות הרשמית של חמאס מחוץ לרצועת עזה ולעזה. הגדה המערבית. משעל מבוסס בעיקר בקטאר.   
עלי ברקה, בן 57, הוא ראש היחסים הלאומיים בחו"ל של חמאס מאז 2019 לערך, ובעבר היה נציג חמאס בלבנון. מבוסס בעיקר בלבנון. 

איסמעיל הנייה (צילום: רויטרס)
איסמעיל הנייה (צילום: רויטרס)

בנוסף ובמקביל, ימשיכו רשויות אכיפת החוק לאסוף ראיות ומידע מודיעיני, תוך בחינת אפשרויות לפעולה באמצעות מנגנוני משפט בינלאומיים. גורמים בכירים בוושינגטון מדגישים כי כל צעד ייבחן בקפידה, תוך התחשבות בהשלכותיו על היחסים הבינלאומיים והמאבק הכולל בטרור.

כאמור, לפי הדיווח ב"טיימס", כתבי האישום נגד מנהיגי חמאס הוגשו על ידי משרד המשפטים האמריקני בעיתוי רגיש במיוחד, כאשר המשא ומתן על שחרור החטופים הישראלים נמצא בשלב קריטי. ההאשמות, שכוללות קשירת קשר לרצח אזרחים אמריקנים, הגיעו לאחר שחמאס דחה את ההצעה האחרונה לעסקת שבויים והרג שישה בני ערובה נוספים. פעולה זו של ארה"ב מדגישה את המחויבות האמריקנית למאבק בטרור ומגבירה את הלחץ על חמאס בזמן שמאמצי התיווך של קטאר ומצרים ממשיכים.