דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, אמר היום (רביעי) כי "מעשי המערב מחייבים עדכונים בדוקטרינה הגרעינית של רוסיה, על רקע האתגרים והאיומים שנגרמו על ידיהן". פסקוב גם אמר כי מוסקבה לוקחת בחשבון את האפשרות שאוקראינה תשתמש בנשק ארוך טווח, שסופק על ידי ארצות הברית, בהתקפותיה ברוסיה.

הדוקטרינה הגרעינית הנוכחית של רוסיה נקבעה על ידי הנשיא ולדימיר פוטין ביוני 2020. היא קובעת, בין היתר, כי "הפדרציה הרוסית שומרת לעצמה את הזכות להשתמש בנשק גרעיני בתגובה לשימוש בנשק גרעיני וסוגים אחרים של נשק להשמדה המונית נגדה ו/או בעלות בריתה, וכן במקרה של תוקפנות נגד הפדרציה הרוסית באמצעות נשק קונבנציונלי, כאשר עצם קיומה של המדינה מועמד בסכנה".

כלומר, הסיכון אינו מוגדר בפירוש, ואינו קובע תנאים מדויקים.

ארה"ב הגישה כתב אישום נגד בכירי חמאס בעקבות אירועי השבעה באוקטובר, כולל אלו שחוסלו
ההחלטה בבריטניה להשעות חלק ממכירות הנשק לישראל מייצרת מחלוקת

כעת, ברוסיה מעוניינים לשנות את הדוקטרינה. סרגיי ריאבקוב, סגן שר החוץ האחראי על בקרת הנשק, אמר ביום ראשון כי השינויים המתוכננים "קשורים במסלול ההסלמה של יריבינו המערביים" בהקשר של הסכסוך באוקראינה. דיון ציבורי על הדוקטרינה הגרעינית מתקיים כבר למעלה משנה, והתעצם השנה לאחר שנשיא צרפת, עמנואל מקרון, העלה את האפשרות - שנדחתה על ידי שותפות ברית נאט"ו - שכוחות מערביים עשויים להישלח להילחם באוקראינה.

מומחה מדיניות החוץ, סרגיי קרגנוב, אמר כי על רוסיה להנמיך את הסף לשימוש בנשק גרעיני כדי "להכיל ולהפחיד את יריבינו", וכי מדינות המספקות תמיכה צבאית ישירה לאוקראינה עלולות להיות מטרה. "במשך 75 שנים של שלום יחסי, אנשים שכחו את זוועות המלחמה ואפילו הפסיקו לפחד מנשק גרעיני... יש להחיות את הפחד הזה", כתב קרגנוב ביוני 2023.

צבא רוסיה בתרגיל צבאי בנשק גרעיני (צילום: רויטרס)
צבא רוסיה בתרגיל צבאי בנשק גרעיני (צילום: רויטרס)

עוד טען כי אויביה של רוסיה צריכים לדעת שמוסקבה מוכנה, במידת הצורך, לבצע מכה גרעינית מוגבלת ומקדימה. אם רוסיה תשתמש בנשק גרעיני באירופה, אמר קרגנוב, רק "משוגע" בבית הלבן יגיב במתקפה גרעינית או קונבנציונלית על רוסיה כי זה בהכרח יגרור מכה גרעינית רוסית על ארה"ב.

בדיון טלוויזיוני בפורום הכלכלי של סנט פטרסבורג ב-7 ביוני, קרגנוב שאל ישירות את פוטין אם על רוסיה "להחזיק אקדח גרעיני לרקה" של המערב בנוגע לאוקראינה. פוטין אמר כי לרוסיה אין צורך להשתמש בנשק גרעיני כדי להבטיח ניצחון, אך שהדוקטרינה הגרעינית גמישה ויכולה להשתנות.

כוחות רוסיה בתוך אוקראינה (צילום: רויטרס)
כוחות רוסיה בתוך אוקראינה (צילום: רויטרס)

ניקולאי סוקוב, דיפלומט רוסי וסובייטי לבקרת נשק לשעבר, אמר כי המטרה תהיה לשלוח מסר למערב: "אל תשכחו מנשק גרעיני - היו זהירים מאוד". עם זאת, סוקוב, עמית בכיר במרכז וינה לפירוק נשק ואי-הפצה, אמר כי רוסיה לא תכריז בפומבי על שינויים מהסוג שהציע קרגנוב, מפני שהנמכת הסף הגרעיני של מוסקבה בגלוי עלולה לעורר אנטגוניזם חמור במדינות שנמנעו מלהתייצב לצד המערב נגד רוסיה: סין, הודו, ברזיל ואחרות. מנגד, רוסיה עשויה להכריז כי שינתה את מדיניותה, אך שהדוקטרינה החדשה תישמר בסוד - שליחת מסר למערב תוך שמירה על חוסר ודאות.

הסיכון למלחמה גרעינית עם רוסיה הרתיע את ארה"ב ובעלות בריתה בנאט"ו משליחת צבאותיהם להילחם לצד אוקראינה. עם זאת, הם הגבירו את הסיוע הצבאי לקייב, כולל אספקת טנקים, טילים ארוכי טווח ומטוסי קרב F-16. אוקראינה חצתה כעת סף חדש כאשר הצליחה לכבוש טריטוריות רוסיות, מה שלטענתה מוסיף ומאותת כי על המערב לצאת כעת במלוא הכוח כדי לעזור לה לנצח במלחמה.

צבא אוקראינה (צילום: רויטרס)
צבא אוקראינה (צילום: רויטרס)

למרות השיפור במצבה של אוקראינה, סוקוב אמר כי יהיה זה שגוי להסיק שהאיום הגרעיני של רוסיה אינו מבוסס, והוסיף כי לדעתו ההשפעה של האיום החלה והאטה את הסיוע הצבאי מהמערב. יתר על כן, רוסיה כבר נקטה צעדים מוחשיים על ידי הצבת טילים גרעיניים טקטיים בבלארוס וקיום תרגילים השנה לתרגול שיגור נשק כזה.

"זו טעות גדולה להגיד 'הם רק מדברים'", הזהיר. "כשמשנים את הדוקטרינה, כולם צריכים לשים לב".