הוול סטריט ג'ורנל דיווח היום (רביעי), תוך ציטוט של בכירים בממשל של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, כי "לא סביר להניח שוושינגטון תפרוש מהשיחות כי היא רוצה לעצור את המלחמה", בהתחשב בכך ש"רוב תנאי ההסכם סוכמו וחמאס פחות מוכן להסכים".

על פי מקור בחמאס, הארגון מתעקש על נסיגת כוחות צה"ל מ"ציר פילדלפי" בשלב הראשון, מכיוון שאין ערובות ודאיות להגיע לשלב השני. בתוך כך, ראש המוסד דוד ברנע הודיע למתווכים כי "ישראל מסכימה לנסיגה מוחלטת מציר פילדלפי במסגרת השלב השני של ההסכם האפשרי עם תנועת חמאס", בניגוד לעמדה שהציג ראש הממשלה בנימין נתניהו.

לאחר צמצום מכירת הנשק לישראל: שר החוץ הבריטי חוטף אש
רוסיה תיזום מתקפה גרעינית? השינוי המפתיע במדיניות הקרמלין

בכיר ישראלי אמר השבוע כי "ההערכות בתל אביב מצביעות על כך שממשלו של נשיא ארה"ב ביידן יציג הצעה חדשה לעסקת חילופי שבויים והפסקת אש ברצועת עזה הן לישראל והן לחמאס, במהלך סוף השבוע הזה".

הוא הסביר, "ארה"ב תאשר למתווכים כי הצעתה החדשה תהיה 'ההצעה הסופית' שהיא מציעה במסגרת מאמצי התיווך שהיא עושה בשיתוף פעולה עם קטאר ומצרים. לפי ההערכות, ההצעה האמריקאית הרצינית תכיל שינויים מהותיים בהשוואה להצעה האחרונה״.

כוח צה''ל בעזה (צילום: Ohad Zwigenberg/Pool via REUTERS)
כוח צה''ל בעזה (צילום: Ohad Zwigenberg/Pool via REUTERS)

מוקדם יותר פרסמנו כי גורמים בדרג המדיני מעריכים שהתסריט האפשרי לתקופה הקרובה יהיה: המתווה האחרון שהאמריקאים יניחו על השולחן, והמהלך הישראלי שיוביל לאישורו. לפי ההערכות, המתווה האחרון הזה, בפורמט take it or leave it - יהיה גרוע מבחינת ישראל, וגרוע יחסית למתווה הנוכחי שכבר נדחה על ידי חמאס.

לפי אותן הערכות, המתווה הסופי יבטל את המו"מ שבין שלבי העסקה וידרוש מהצדדים לאשר את כל השלבים בבת אחת - כאשר התוצאה הסופית תהיה: סיום הלחימה ונסיגת צה"ל מהרצועה. את האחריות על ציר פילדלפי יוצע להעביר לידי כוח רב־לאומי, בהרכב כזה או אחר. בכירי חמאס ובראשם יחיא סנוואר, יקבלו ככל הנראה ערבויות לכך שלא יחוסלו.

הגורמים גם מעריכים כי אם ישראל תסרב להצעה, האמריקאים יעברו מגזרים למקלות. למשל, לא יטילו וטו במועצת הביטחון להצעות נגד ישראל, ויעמיקו את הבידוד המדיני שלה.

מועצת הביטחון של האו''ם (צילום: REUTERS/Carlo Allegri)
מועצת הביטחון של האו''ם (צילום: REUTERS/Carlo Allegri)

השר לנושאים אסטרטגיים, רון דרמר, המקורב לנתניהו, אמר בריאיון לבלומברג כי כוחות צה"ל אינם יכולים לעזוב את ציר פילדלפי מבלי להגיע להסדר ביטחוני. דרמר ציין כי נשק זרם דרך האזור הזה ללוחמי חמאס. לדבריו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מחויב להגיע להסכם שלום עם חמאס.