נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי הגיע היום (רביעי) לאנקרה שם ייפגש עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, לאחר 12 שנים בהן לא ביקר נשיא מצרי במדינה. מדובר בהתכנסות במסגרת פסגה נשיאותית שמהווה נקודת ציון בתהליך הפשרת היחסים בין שתי המדינות. ד״ר חי איתן כהן ינרוג׳ק, ממרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב, שוחח עם "מעריב" והסביר את מהות היחסים בין טורקיה ומצרים ואת משמעות הצעד הנוכחי.   

הפתח דבריו אמר ד"ר כהן ינרוג'ק "קודם כל הפסגה הזאת בעצם שמה דגש על משבר היחסים בין שתי המדינות. אני רוצה להזכיר שב-2013 הייתה הפיכה צבאית במצרים ומוחמד מורסי אז הודח מתפקידו. ארדואן ראה במורסי, גם מבחינה אידיאולוגית וגם מבחינה אישית, כדמות מאוד קרובה אליו".

בהמשך לחשיפת מעריב: השר דרמר מודה - נעזוב את פילדלפי בתנאי אחד  
לאחר שסיים את תפקידו באו"ם: זה הג'וב החדש של גלעד ארדן

ביקור א-סיסי באנקרה, ארדואן (צילום: רויטרס)
ביקור א-סיסי באנקרה, ארדואן (צילום: רויטרס)

ד"ר כהן ינרוג'ק המשיך לשפוך אור על המורכבות בין המדינות: "מ-2013 אפשר להגיד עד המונדיאל האחרון ב-2022, ראינו שהיחסים בין שתי המדיניות הלכו והתדרדרו. ארדואן בכל הזדמנות אפשרית ניסה לגרום לדה-לגיטימציה של א-סיסי ולהיות השגריר של קהיר. שתי המדינות התחילו בעצם להיכנס ראש בראש, מה שהוביל לדחיפת מצרים לזרועותיהן של יוון, קפריסין וישראל. בשנת 2022 התחלנו לזהות איזושהי פרסה מצידה של טורקיה. במהלך המונדיאל שהיה בקטאר, ארדואן וא-סיסי נפגשו. לאחר מכן ארדואן ערך ביקור במצרים ועכשיו אנחנו רואים ביקור מצידו של א-סיסי. מדובר פה למעשה בפתיחת דף חדש ביחסים". 

"לפי התקשורת הטורקית שני המנהיגים יחתמו על מגוון הסכמים, בדגש על אנרגיה והתעשייה הצבאית הטורקית, כלומר יתכן מאוד שהטורקים ירצו להחליש את יחסיה של מצרים עם קפריסין ויוון, או בסוגריים עם ישראל. בו זמנית הטורקים גם מעוניינים למכור למצרים כטב״מים שלהם. זה מהלך מאוד חשוב בשביל הטורקים", הוסיף.

משמר הכבוד ביקור א-סיסי באנקרה (צילום: רויטרס)
משמר הכבוד ביקור א-סיסי באנקרה (צילום: רויטרס)

"עוד לפי התקשורת הטורקית", הוסיף ד"ר כהן ינרוג'ק, "שני הצדדים גם ידונו בעניין העזתי. כשהטורקים יתנו חשיבות רבה לציר פילדלפי. ידוע לנו שהם העבירו את הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה באמצעות מצרים מציר פילדלפי"

עוד הסביר ד"ר כהן ינרוג'ק, "אני מתאר לעצמי שארדואן ינסה לשכנע או להדגיש את הנקודה שהוא תומך בנסיגת צה״ל מציר פילדלפי. סביר שהמצרים ידגישו את הצורך בנסיגת צה״ל. עוד סביר ששני הצדדים ישאו הצהרה משותפת בדבר הצורך בהפסקת המלחמה לחלוטין"

בסיכום דבריו אמר ד"ר כהן ינרוג'ק: "אני מעריך שהמצרים לא ילכו רחוק, לכדי לאפשר לטורקיה תפקיד משמעותי בעזה. אני חושב שהם יעצרו אותם בנקודה מסוימת".