על פי דיווח בעיתון 'הוושינגטון פוסט' האמריקאי, הוצאתם להורג של שישה החטופים הישראלים על ידי חמאס, כאשר לפחות חלקם היו ברשימת השבויים שאמורים היו להשתחרר בשלב הראשון של עסקת הפסקת האש המוצעת, סיבכה את המשא ומתן המורכב של ארה"ב ומדינות שותפות, כך אמר בכיר בממשל ביידן הלילה (בין רביעי לחמישי).

"יש רשימה של חטופים, וכולנו מחזיקים בה, וגם חמאס מחזיק בה, וכל הצדדים מחזיקים בה. ועכשיו יש פחות שמות ברשימה", אמר הבכיר, שתיאר את הרצח של החטופים, שנורו מטווח קרוב כ'מזעזע'. "חמאס מאיים להוציא להורג עוד חטופים. אז אי אפשר להתעלם מזה במה שאנחנו מתמודדים איתו כאן". גופות החטופים נמצאו על ידי צה"ל בסוף השבוע שעבר במנהרה נטושה בעזה.

"למצרים אין שום עניין שישראל תכריע את החמאס": המשחק הכפול של קהיר
כשהחזק מכה - הוא לא צריך להכות שנית; המסר אמור לעבור באגרוף הראשון | אבי אשכנזי

על פי התנאים הראשוניים של העסקה המוצעת בת שלושת השלבים, מספר מסוים של חטופים - כולל נשים, אלה מעל גיל 50 והפצועים - אמורים להשתחרר בתמורה למאות אסירים פלסטינים המוחזקים בידי ישראל. מי ישוחרר ומתי, ונוכחות כוחות צה"ל לאורך הגבול בין ישראל למצרים, הידוע כציר פילדלפי, הם הסוגיות המשמעותיות ביותר המעכבות את ההסכמה, אמר הבכיר.

העסקה הסתבכה בשל התעקשותו הפומבית של ראש הממשלה בנימין נתניהו על כך שצה"ל לעולם לא יעזוב את הציר, דרכו הוא טוען שחמאס מבריח את רוב הנשק המסופק לו מאיראן לעזה. המתווכים המתוסכלים מממשלות קטאר, מצרים וארה"ב מגבשים כעת מה שהם מכנים "הצעה סופית", המאזנת בין עמדות שנראות בלתי ניתנות לגישור, לפחות בפומבי. הם מקווים להציג את ההצעה בתוך השבוע הקרוב.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בנימין נתניהו  (צילום: Shalev Shalom)
בנימין נתניהו (צילום: Shalev Shalom)

אלמנטים של השלב הראשון בהסכם המוצע כוללים הגדלה משמעותית של כמות הסיוע ההומניטרי הנכנס לעזה, חילופי שבויים וחטופים, והפסקת אש זמנית, במהלכה כוחות צה"ל ייסוגו מאזורים "צפופי אוכלוסין" ברצועה.

שלב זה אמור להימשך שישה שבועות או יותר, אלא אם כן יהיו הפרות מצד אחד הצדדים, בזמן שמתנהל משא ומתן על תנאי השלב השני: הפסקת אש קבועה, נסיגת כל כוחות צה"ל מעזה וחילופי אסירים פלסטינים נוספים תמורת שאר החטופים המוחזקים בידי חמאס, שכשליש מהם כבר נחשבים למתים. השלב השלישי יכלול המשך עבודות שיקום ברצועה ההרוסה והקמת מבנה שלטון אזרחי פלסטיני.

בכיר בממשל האמריקאי הדגיש כי "עד שאין הסכם, החטופים לא חוזרים הביתה, והמלחמה לא נפסקת". הצהרותיו הפומביות האחרונות של נתניהו, לפיהן צה"ל לעולם לא יעזוב את ציר פילדלפי - אפילו בשלב השני של ההסכם, כאשר כל הכוחות אמורים לצאת מעזה - עומדות בסתירה לעמדת המשא ומתן הפרטית של ישראל, לפי גורמים רשמיים ממספר ממשלות המשתתפות במשא ומתן.

הפגנה לשחרור חטופים 3.9.24 (צילום :ליעם אדיב)

חלק טוענים שנתניהו מעולם לא התכוון להגיע לשלב השני ומתכנן לנטוש את העסקה ולחזור למלחמה נגד מחבלי חמאס הנותרים ברגע שכל החטופים הישראלים ישוחררו. אחרים עומדים על כך שהוא מנסה להרוויח זמן בתקווה שממשל טראמפ אוהד יותר ייכנס לתפקיד אחרי הבחירות הקרובות בארה"ב.