מלחמת חרבות ברזל: משפחותיהם של החטופים האמריקאים המוחזקים בידי חמאס לוחצות על הבית הלבן לשקול ברצינות עסקה חד-צדדית עם ארגון הטרור לשחרור יקיריהם, וכעת האפשרות נמצאת בדיון בממשל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, כך על פי חמישה גורמים המעורים בשיחות.

בפגישה שהתקיימה ביום ראשון עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, לאחר שחמאס רצח שישה חטופים, ביניהם האמריקאי הרש גולדברג-פולין, קרובי משפחה של אזרחים אמריקאים שעדיין בשבי דחקו בממשל לבחון אפשרויות שאינן כוללות את ישראל.

צרות בגן עדן? שר בממשלה האשים - דודי אמסלם סוחט אותי
"חמאס מאיים להוציא להורג חטופים נוספים": דיווח מדאיג בוושינגטון פוסט

גורמים בממשל אמרו למשפחות כי יבחנו "כל אפשרות", אך עסקה עם חמאס הכוללת את ישראל עדיין נחשבת לגישה הטובה ביותר, כך לדברי אנשים המכירים את השיחה. הדיונים על עסקה חד-צדדית מתקיימים בזמן שבני משפחה, וחלק מגורמי הממשל, מאמינים יותר ויותר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יסכים להסכם עם חמאס הכולל הפסקת אש בעזה בתמורה לשחרור החטופים, כך על פי האנשים המכירים את הדיונים.

בנימין נתניהו (צילום: Abir Sultan/Pool via REUTERS)
בנימין נתניהו (צילום: Abir Sultan/Pool via REUTERS)

ארבעה חטופים אמריקאים נותרו בידי חמאס, שארה"ב מאמינה כי הם בחיים, והממשל מבקש להשיב את שרידיהם של שלושה אחרים שמאמינים כי אינם בין החיים. הרעיון של עסקה חד-צדדית נבחן בעבר, אך לא התקדם בשל התנגדות של בכירים בממשל. הנשיא ביידן בחר להמשיך לנסות להגיע להסכם רחב יותר הכולל את ישראל ומתווה דרך לסיום הסכסוך.

עם זאת, כסימן לכך שעסקה חד-צדדית נבחנה פנימית, ממשל ביידן הכין רשימה של אסירים בארה"ב ששחרורם עשוי לעניין את חמאס כחלק מהסכם לשחרור האמריקאים החטופים. על פי שני גורמים לשעבר ושניים נוכחיים בממשל האמריקאי המכירים את התכנון, ברשימה יש חמישה אנשים.

גורם בממשל אמר כי הרעיון של עסקה חד-צדדית עם חמאס אינו מציאותי מכיוון שלארה"ב אין מספיק להציע בתמורה לחטופים האמריקאים. "חמאס רוצה שני דברים שרק ישראל יכולה לספק: הפסקת אש וכמעט 1,000 אסירים פלסטינים הכלואים כעת בבתי כלא ישראליים", אמר הגורם.

הרש גולדברג-פולין (צילום: באדיבות המשפחה)
הרש גולדברג-פולין (צילום: באדיבות המשפחה)

דובר הבית הלבן ג'ון קירבי אמר אתמול כי המסר של סאליבן למשפחות החטופים האמריקאים לאחרונה הוא "שנמשיך לעשות כל שביכולתנו להחזיר את יקיריהם הביתה למקום אליו הם שייכים".

הממשל האמריקאי שוקל גם להציע לישראל ולחמאס עסקת "קח או עזוב" שעשויה להתגבש כבר השבוע, על פי שני אנשים המכירים את הדיונים. במקרה כזה, אם שני הצדדים ידחו אותה, זה עלול להביא לסיום המשא ומתן בהובלת ארה"ב, אך הגורמים הדגישו כי טרם התקבלה החלטה לגבי גישה זו.

הפגנה לשחרור חטופים 3.9.24 (צילום :ליעם אדיב)

ביום שני אמר ביידן לכתבים כי הוא "קרוב מאוד" להצגת מסגרת סופית לצדדים במשא ומתן וחזה כי עדיין אפשרית תוצאה חיובית. "התקווה נצחית", אמר ביידן.