יזם הנדל"ן שמעון אייקוט, מנהל קבוצת אפיק, נעצר ב-10 ביוני בקפריסין, כשהיה בדרכו מקפריסין הטורקית לביקור בישראל, שבה מתגוררים רבים ממשפחתו. הביקור הקבוע הופסק כאשר רשויות אכיפת החוק הקפריסאיות תפסו את אייקוט בשל מעורבות ברכישה ופיתוח של רכוש בשטח הטורקי שבו מחזיקה קפריסין ברכושם של קפריסאים יוונים שנעקרו בעבר.

אייקוט, בן 74, נלקח לכלא המרכזי בניקוסיה כדי להמתין לכתב אישום שיוגש ב-9 בספטמבר. עו"ד רון ברקמן, אחד מעורכי הדין המייצגים את המשפחה, אמר שהם מקווים לערער לבית המשפט לצדק של האיחוד האירופי לאחר שהמאמצים המשפטיים בקפריסין היו מתישים, אך משפחתו של אייקוט הזהירה כי ייתכן שהוא לא ישרוד את ההליכים הארוכים.

ירי בוצע לעבר בניין הקונסוליה הישראלית במינכן | צפו בתיעוד
מסלול עוקף נתניהו: ביידן וחמאס יחתמו על עסקה חד-צדדית?

ביום חמישי האחרון ניגש אסיר אחר, שלדבריהם הוא איש דאעש, לאייקוט עם כרטיס טלפון מחודד. המשפחה טוענת כי כאשר נודע למחבל לכאורה כי אייקוט הוא יהודי וישראלי, הוא כמעט דקר את הקשיש לפני שהתערבו אסירים אחרים. הפעם, לאייקוט היה מזל, אמר ברקמן, והוסיף שבפעם הבאה אולי לא יהיה מי שיתערב.

"זה מביש שהכלא מכניס לכלא פושעים עם היסטוריה של חברות בטרור עם אסירים עם פשעים קלים. איפה תחושת האחריות שלהם?" אמר ג'ק אפיק, מנכ"ל אפיק גרופ ובנו של אייקוט. "הפעם זה היה דאעש, אבל אני מודאג שבפעם הבאה זה יכול להיות לאומנים יוונים".

דו"ח מאי 2024 של הוועדה האירופית למניעת עינויים וטיפול או ענישה לא אנושיים או משפילים (CPT) הזהיר כי חלה עלייה באלימות חמורה בין אסירים בכלא המרכזי של ניקוסיה, עם אמצעי בטיחות לא מספיקים ומנהיגים בתוך הכלא נוצרות היררכיות לא פורמליות בין האסירים. 

אייקוט - יהודי, ישראלי ותורכי שהואשם בביצוע עבירות צווארון לבן - נמצא על הכוונת של פלגים שונים של קיצונים אלימים שעשויים להיות ממוקמים בסמיכות אליו, הסבירו בנו וברקמן. המשפחה חוששת שאייקוט, אזרח טורקי ותושב קפריסין שאינו דובר יוונית, עלול להיות מותקף על ידי לאומנים יווניים שיבקשו להציג אותו כדוגמה מצוינת ל"גזל" של "מקרקעין". בנוסף, ישנם אסירים איסלאמיסטים נוספים שעשויים לנסות לסיים את עבודתם של בני גילם על ידי רצח יהודי.

"כל הזמן יש מצבים שהם צריכים להרחיק אותו מהפלסטינים שם", אמר ברקמן ל"ג'רוזלם פוסט" ב-21 באוגוסט. "הוא כל הזמן מרגיש שבכל רגע מישהו ידקור אותו בסכין".

המשפחה טוענת שהרשויות עשו מעט כדי לאבטח את אייקוט, למרות שמקורות קפריסאים ציינו שהם עושים מאמצים להבטיח את מעצרו בטוח. אולם הסכנה לחייו של אייקוט בכלא גדולה יותר מסתם אוכלוסיית האסירים. לטענת המשפחה, הוא מוחזק בתנאים לא אנושיים שאינם מתאימים לכל אסיר, שלא לדבר על כך שהוא קשיש עם בעיות בריאותיות.

דו"ח ה-CPT משנת 2024 הזהיר כי במאי 2023, הכלא היה צפוף יתר על המידה, וחרג מ-300% מיכולת האסירים שתוכננה במקור, עם כמה מקומות לינה שאינם מתאימים אפילו לאדם אחד אך עמוסים עד ארבעה, ועישון מותר בכל החללים הקהילתיים. לאסירים היו חסרים שירותים בלילה והשתינו בבקבוקים ב"תאים החמים והצפופים". פקידי הכלא, לא אחיות, חילקו את התרופות. בהתבסס על טענות משפחתו של אייקוט, התנאים הקשים הללו נמשכו לאורך כל כהונתו במתקן.

כלא בקפריסין (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
כלא בקפריסין (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

בתו של אייקוט, סאלי, אמרה שהוא ישן בתא עם ארבעה אסירים נוספים. ברקמן אמר שהתקן היה שלושה מ"ר לכל אסיר, אבל עם תא בגודל שישה מ"ר, לאייקוט היה רק ​​חצי מהשטח הזה. במהלך לילה אחד התא התחמם עד כדי כך שהוא התעלף, טענה סאלי. אייקוט חייב להטיל שתן בבקבוק, אך לדברי אשתו, רחלי, גבר בגילו המתקדם נאלץ לעשות זאת בתדירות גבוהה יותר, ומחייב את שותפיו לתא לתת לו את הבקבוקים שלהם.

לפי דו"ח רפואי של רופא פרטי, לאייקוט יש היסטוריה של לחץ דם גבוה, שבגינה הוא זקוק לטיפול תרופתי. ברקמן אמר כי אייקוט קיבל מספר פעמים תרופה שגויה. סאלי אמרה שבדרך כלל הוא ישן עם מסיכת חמצן, שהכלא סירב לספק עד שהמשפחה פנתה לשגרירות ישראל.

"איפה התנאים של מדינה אירופאית?" דרש אפיק והוסיף שזה כמו כלא במדינת עולם שלישי. סאלי אמרה שאסור להחזיק את אביה בכלא בתנאים כאלה, במיוחד מכיוון שהוא אפילו לא נידון, שלא לדבר על כתב אישום. אייקוט, שומר כשרות וצמחוני, לא קיבל תזונה מתאימה, טענו במשפחה. סאלי אמרה שניסתה לקבל אישור להעברת אוכל כשר מבית חב"ד מקומי.

"אין לו שום מקור לחלבון," אמרה סאלי. "כל מה שהוא אוכל זה אורז רגיל ופסטה; הם אפילו לא נותנים לו מלפפונים או עגבניות. כל מה שאנחנו מבקשים כאן זה עגבנייה". סאלי אמרה שהיא מוטרדת מכך שאייקוט איבד כמעט 15 קילו במשך יותר מחודשיים וכי נאלצו לפנותו לבית החולים מספר פעמים.

המשפחה הביעה דאגה רבה לגבי בריאותו של אייקוט, ותיארה אותה כמדרדרת במהירות. עם זאת, מכתב מ-8 באוגוסט של רופא פרטי, שערך בדיקה רפואית, הצביע על כך שאמנם הסימנים החיוניים שלו היו תקינים, אבל הוא חווה תסמינים פסיכוגניים ובעיות קלות אחרות שדרשו התייחסות, לרבות הערכת אורולוג לגבי הערמונית המוגדלת שלו. אפיק ניסה להשיג את ההערכה, אך נכון ליום שלישי, הוא לא הצליח.

אפיק קיווה שאביו ישוחרר למעצר בית. עורכי הדין של המשפחה הציעו להפעיל מעקב אלקטרוני או להעמיד את אייקוט תחת שמירה חמושה בבית חב"ד קפריסאי עד להעמדה לדין, אולם בית המשפט דחה את בקשותיהם. אפיק אמר כי אביו זוכה ליחס "כאילו היה רוצח", כשהרשויות מתעקשות שהוא יישאר בכלא הצפוף. "מדוע אבי מוחזק בתנאים כל כך קשים?" שאל אפיק.

ברקמן אמר כי נשיא ישראל יצחק הרצוג ולשכתו ניסו לדון בנושא עם נשיא קפריסין ניקוס כריסטודולידיס, אך האחרון טען כי אינו יכול להתערב בהליכים העצמאיים של מערכת המשפט.

עם זאת, אפיק האשים גם את משרד החוץ הישראלי בעשיית ה"מינימום" הנדרש בחוק. ברקמן טען כי "קפריסין עוזרת לישראל באיומים מצד חיזבאללה" והציע כי "יש לקפריסין אינטרסים חשובים יותר מג'ק אפיק". אפיק אמר כי הוא מאמין שחוסר המעש הישראלי נובע גם מ"אג'נדה אנטי-טורקית".

משפחתו של אייקוט מסרה כי הם מתקשים להתמודד עם מעצרו. "אני לא ישנה כל הלילה," אמרה אשתו, כי "כל מה שאני חושבת עליו זה שמעון". סאלי לוקחת תרופות כדי לעזור לה להירדם. יש לה שני ילדים לטפל בהם אבל לא בילתה איתם סוף שבוע אחד מאז מעצרו של אביה, וטסה מדי יום שישי לבקר אותו.

לדברי אפיק, למשפחה "לא תהיה בעיה להתמודד עם האתגרים המשפטיים" והיא תטפל בנושא בבית המשפט לפי הצורך. עם זאת, תנאי הכלא הבלתי אנושיים, יחד עם איומים מצד אסירים אחרים, יצרו בעיה הומניטארית דחופה. "בסופו של יום, אנחנו רק רוצים להציל את אבא שלי", אמר אפיק.