תיעוד וידאו קשה לצפייה פורסם ביום שישי ב-CNN, בו נראים חיילים אוקראינים שנכנעו לכוחות רוסיים - נורים למוות. התקרית התרחשה במזרח אוקראינה, באזור הדונבאס, ונחשפה לאחר שהסרטון עלה לרשתות החברתיות ועורר זעם בינלאומי.

על פי הדיווח ב-CNN, בתיעוד ניתן לראות חיילים אוקראינים כשהם מרימים ידיים ומניפים בד לבן כמחווה של כניעה. לאחר מכן, נשמעים קולות ירי ומספר חיילים נופלים לקרקע. גורמים בצבא האוקראיני גינו את האירוע וקראו לחקירה בינלאומית דחופה. עד כה, משרד ההגנה הרוסי לא התייחס לתקרית ולא אישר את המידע שהוצג בסרטון.

התקרית העלתה מחדש את הוויכוח הבינלאומי סביב הפגיעה בזכויות האדם באזורי הקרב במזרח אוקראינה, בו מתרחש סכסוך דמים ממושך מאז הפלישה הרוסית בפברואר 2022. זה לא המקרה הראשון בו חיילים אוקראינים מדווחים על הפרות חמורות של זכויות אדם מצד הכוחות הרוסיים.

ארגוני זכויות אדם כמו אמנסטי אינטרנשיונל גינו את האירוע, וקראו למעצמות העולם ללחוץ על רוסיה לתת דין וחשבון על מעשיה ולהגן על זכויות השבויים. מזכ"ל הארגון אמר כי מדובר ב"פשע מלחמה ברור" וכי "ההרג השיטתי של חיילים שנכנעו הוא מעשה בלתי נסלח".

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, התייחס אף הוא לתקרית וקרא לקהילה הבינלאומית לפעול בנחישות על מנת להבטיח כי האחראים לפשעי מלחמה יובאו לדין. "אנו רואים כאן דוגמה ברורה נוספת לאכזריות של הכוחות הרוסיים," אמר.

בינתיים, המערב מגיב בזעם. גורמים בארצות הברית ובאיחוד האירופי כבר הודיעו כי ימשיכו להפעיל לחצים על רוסיה באמצעות סנקציות כלכליות וצעדים דיפלומטיים, במטרה להפסיק את המלחמה ולהגן על זכויות האדם באזורי העימות.

התקרית הזו מדגישה את הצורך הדחוף במאמצים בינלאומיים לפתרון הסכסוך ולמניעת אירועים דומים בעתיד.