נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, קרא ביום שבת למדינות מוסלמיות להקים ברית נגד מה שכינה "האיום הגובר של ההתפשטות" מצד ישראל.ארדואן התייחס לאירוע שבו, לפי גורמים פלסטיניים וטורקיים, נהרגה אישה בעלת אזרחות טורקית-אמריקאית מירי של כוחות ישראליים במהלך הפגנה נגד "הרחבת התנחלויות" ביהודה ושומרון.

בנאום באירוע של ארגון בתי ספר אסלאמיים ליד איסטנבול, אמר ארדואן: "הצעד היחיד שיעצור את היהירות הישראלית, הבריונות הישראלית וטרור המדינה הישראלי הוא ברית של מדינות מוסלמיות". הוא הוסיף כי הצעדים האחרונים שטורקיה נקטה לשיפור יחסיה עם מצרים וסוריה נועדו "ליצור קו של סולידריות נגד האיום הגובר של ההתפשטות", שלדבריו מאיים גם על לבנון וסוריה.

לאחר 12 שנים: א-סיסי יבקר בטורקיה; מה השתנה ואיך זה ישפיע על ישראל?

בתגובה לדברים, מסר שר החוץ ישראל כ"ץ כי "ארדואן ממשיך לזרוק את העם הטורקי לתוך מדורת השנאה והאלימות למען חבריו מהחמאס. היום הוא קורא למדינות האסלאם להקים ברית נגד מדינת ישראל 'שרוצה לכבוש מדינות באזור וגם את טורקיה'. זהו שקר והסתה חמורים. ישראל מגנה על גבולותיה ואזרחיה מול רוצחי ואנסי החמאס וציר הרשע השיעי בראשות איראן. ארדואן וברית האחים המוסלמים פועלים מזה שנים יחד עם איראן לקעקע את המשטרים הערבים המתונים במזרח התיכון. עדיף שארדואן ישתוק ויתבייש".

דבריו של ארדואן באים על רקע ביקורו של נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, באנקרה השבוע - הביקור הנשיאותי הראשון מסוגו זה 12 שנים. השניים דנו במלחמה בעזה ובדרכים להמשיך ולשקם את היחסים בין המדינות. היחסים בין טורקיה למצרים החלו להפשיר ב-2020, כחלק ממאמצים דיפלומטיים טורקיים להפחית מתחים עם יריבות אזוריות, כולל איחוד האמירויות וערב הסעודית.

בנוסף, ארדואן אמר ביולי כי טורקיה תזמין את נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, "בכל עת" לשיחות אפשריות לחידוש היחסים בין שתי השכנות, שניתקו קשרים ב-2011 עם פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה.