אדמונדו גונזלס, הנחשב על ידי רבים כמנצח בבחירות לנשיאות השנויות במחלוקת שנערכו ביולי, נמלט מונצואלה הלילה (ראשון) לנוכח צו מעצר שהוצא נגדו. על פי הרשויות, גונזלס עזב את המדינה ביום שבת, בעוד שהמתיחות גוברת סביב מעונו הדיפלומטי בשגרירות ארגנטינה בקראקס, שם מצאו מקלט שישה מנהיגי אופוזיציה ונצואלים מאז חודש מרץ. הנשיא ניקולס מדורו ספג גינויים נרחבים בזירה הפנימית והבינלאומית בעקבות הכרזתו על ניצחון בבחירות, כמו גם בשל דיכוי אלים של מפגינים שמחו נגד הצהרה זו. ארצות הברית הביעה את עמדתה כי אדמונדו גונזלס הוא המנצח האמיתי בבחירות.

סגנית הנשיא, דלסי רודריגז, מסרה ברשתות החברתיות כי גונזלס יצא לספרד לאחר שביקש מקלט בשגרירות ספרד בקראקס. שר החוץ הספרדי, חוסה מנואל אלבארס, אישר כי גונזלס טס במטוס של חיל האוויר הספרדי לבקשתו. ״ממשלת ספרד מחויבת לזכויות הפוליטיות ולשלמות הגופנית של כל אזרחי ונצואלה״, כתב אלבארס בפלטפורמת X (לשעבר טוויטר). גונזלס, דיפלומט בדימוס ללא שאיפות פוליטיות, נבחר במפתיע במרץ להחליף את מנהיגת האופוזיציה הפופולרית מריה קורינה מצ'אדו, לאחר שבית המשפט העליון של ונצואלה פסל את מועמדותה - טקטיקה מוכרת להרחקת גורמים פוליטיים המאיימים על מעמדו של שליט ונצואלה ובכלל.

נסראללה מנוטרל: חמינאי שלח למזכ"ל חיזבאללה מסר ברור לגבי ישראל
משבר בקואליציה: האיומים החדשים של עוצמה יהודית

ביום שני שבוע שעבר, בית משפט ונצואלי הפוסק בענייני ״פשעים הקשורים לטרור״ הוציא צו מעצר נגד גונזלס. הוא הואשם בין היתר בקשירת קשר, גזילת סמכויות וחבלה. במקביל, כוחות ביטחון הקיפו את מעון השגרירות הארגנטינית בקראקס מאז יום שישי בערב. משרד החוץ הארגנטיני הזהיר את הכוחות שלא לנסות ״לחטוף״ את מבקשי המקלט השוהים בתוך המתחם.

ברזיל מייצגת את האינטרסים של ארגנטינה בונצואלה מאז החודש שעבר, כאשר מדורו הורה לדיפלומטים מארגנטינה וממדינות אחרות שערערו על טענת ניצחונו בבחירות לעזוב את המדינה. משרד החוץ הונצואלי הודיע כי נאלץ לבטל את האחריות של ברזיל על המשלחת הדיפלומטית הארגנטינית, בטענה כי יש בידיו הוכחות לכך שהמתקנים משמשים לתכנון ״פעילויות טרור״ וקשירת קשר להתנקשות במדורו ובממשלתו.

משטרת ונצואלה מחוץ לשגרירות ארגנטינה בקראקס. (צילום: רויטרס)
משטרת ונצואלה מחוץ לשגרירות ארגנטינה בקראקס. (צילום: רויטרס)

נציג משרד החוץ הברזילאי מסר לעיתון ״הניו יורק טיימס״ כי על פי החוק הבינלאומי, אין לונצואלה זכות לבצע מהלך כזה. ברזיל הביעה הפתעה מכוונת ממשלת מדורו ״לבטל את הסכמתה לכך שברזיל תגן על האינטרסים של ארגנטינה בונצואלה״. חלק מהונצואלים המסתתרים במעון הדיפלומטי של ארגנטינה פרסמו תמונות ברשתות החברתיות המראות לכאורה אנשים חמושים במדים בקרבת המקום, חלקם עוטים מסכות. הם גם אישרו דיווחים קודמים על ניתוק החשמל למעון.

מריה קורינה מצ'אדו פנתה לקהילה הבינלאומית בבקשת עזרה, באומרה כי ״מקלט דיפלומטי, כעיקרון וכמוסד בעל רוח לטינו-אמריקאית עמוקה, שימש להגנה על נרדפים פוליטיים. כיום, הוא מופר״.

הפגנות של האופוזיציה בקראקס, ונצואלה (צילום: רויטרס)
הפגנות של האופוזיציה בקראקס, ונצואלה (צילום: רויטרס)

בראיונות שהעניקו ל"ניו יורק טיימס" בקיץ האחרון, תיארו חלק ממנהיגי האופוזיציה את חייהם במצב של חרדה ואי-ודאות מאז שביקשו מקלט במעון הדיפלומטי במרץ. לאחר הבחירות ביולי, שוטרים הוצבו מחוץ למתחם במשך שלושה ימים, כשלעתים הם מנופפים באזיקים באופן מאיים, כך סיפרו פעילי המערכה. מגלי מדה, עוזרת בכירה של מצ'אדו, אמרה כי אותם שלושה לילות ״גזלו ממני שנים מהחיים״.