לא תמצאו אותם ברשתות הטלוויזיה, אלא ברשתות החברתיות. הם ידועים לשמצה בקרב האליטה העיתונאית האמריקאית, אך אהודים בין תומכי הימין הקיצוני. חלק מהכוכבים הגדולים ביותר של הקהילה הימנית-קיצונית בארה״ב היו, בלי משים, חלק ממבצע רוסי חשאי להשפיע על הבחירות לנשיאות ארה״ב ב-2024.

כך הודיע בכיר במשרד מנהל המודיעין הלאומי (ODNI) בתדרוך לעיתונאים, וציין כי פעילויותיה של רוסיה ״הפכו מתוחכמות יותר מפעולותיה בבחירות עבר לנשיאות״ תוך שהיא משתמשת ב״קולות אמריקאים אותנטיים״ כדי ״לכבס ולהפיץ״ תעמולה ממשלתית רוסית ולהפיץ נרטיבים מפלגים חברתית דרך הרשתות החברתיות המרכזיות, וכן באמצעות אתרים מזויפים המתחזים לארגוני תקשורת אמריקאיים לגיטימיים.

"לשים את הידיים על הגרוגרת של סינוואר ולקחת את נכסיו": כך זה יתבצע
הרמז של נתניהו לקראת המלחמה בלבנון? "הנחיתי את צה''ל להיערך"

מוסקבה מתמקדת במיוחד במדינות המתנדנדות בארה״ב, אמר הבכיר, ומשתמשת בבינה מלאכותית כדי ליצור במהירות ובאופן משכנע יותר תוכן מזויף שנועד לעצב את התוצאה לטובת הנשיא לשעבר והמתמודד הרפובליקני בהווה, דונלד טראמפ. ״זאת בהתאם ליעדי מדיניות החוץ הרחבים יותר של מוסקבה להחליש את ארצות הברית ולערער את תמיכתה של וושינגטון באוקראינה״, אמר בכיר ה-ODNI. סין, מצדה, אינה מנסה להשפיע על מרוץ הנשיאות, אך מבקשת לעשות זאת במרוצים ברמת המדינה והאזור, אמרו גורמים רשמיים, תוך אזכור דמיון למאמצי בייג׳ינג בבחירות האמצע של 2022.

הדמויות לא הואשמו ישירות בעבירות על ידי משרד המשפטים, אך מסמכי בית המשפט שנחשפו בשבוע שעבר חשפו כי מפיקי תקשורת ממלכתית רוסית העבירו כמעט 10 מיליון דולר לחברת מדיה מקוונת לא מזוהה בטנסי. החברה, שזוהתה על ידי הערוץ האמריקאי CNN כ-Tenet Media, מתהדרת בשורה של פרשנים ימניים בולטים הכוללים את טים פול, בני ג'ונסון, לורן סאות׳רן, טיילר הנסן, מאט כריסטיאנסן ודייב רובין, שיחד מתהדרים במיליוני עוקבים ברשתות החברתיות. שני עובדי תקשורת ממלכתית רוסית הואשמו בקשירת קשר להפרת חוק רישום סוכנים זרים והלבנת הון.

מי את חברת המדיה המקוונת Tenet Media?

החברה Tenet Media הושקה בשנה שעברה, והוצגה כ״רשת של פרשנים הטרודוקסיים המתמקדים בסוגיות פוליטיות ותרבותיות מערביות״ עם שישה פרשנים, שלכולם היה נוכחות מבוססת במערכת המדיה השמרנית. חלק מהפרשנים של Tenet עבדו בעבר בכלי תקשורת מרכזיים יותר: טים פול היה כתב ב-Vice Media ובני ג'ונסון היה כותב ב-BuzzFeed וב-Independent Journal Review (ג'ונסון פוטר משני הארגונים) לפני שהפכו למשפיענים תומכי טראמפ.

טראמפ, הבטיח שיקים ועדה שתשחרר מסמכים מסווגים על התנקשות קנדי האב (צילום: רויטרס)
טראמפ, הבטיח שיקים ועדה שתשחרר מסמכים מסווגים על התנקשות קנדי האב (צילום: רויטרס)

רובין, שבעבר היה ידוע כליברטריאן שעבד ברשת הפרוגרסיבית The Young Turks לפני שפנה לימין ולתקשורת השמרנית, מארח את תוכניתו "The Rubin Report" ברשת The Blaze של גלן בק וביוטיוב. אחרים, כמו לורן סאות'רן, בנו את שמם בחוגי הימין הקיצוני והלאומנות הלבנה המקוונים (סאות'רן הכחישה בעבר שהיא לאומנית לבנה).

הפרשנים שאספה Tenet התהדרו ביותר מ-6 מיליון מנויים ביוטיוב, אך השפעתם התרחבה הרבה מעבר לפלטפורמת הווידאו של גוגל. פול, הידוע בכובע הגרב השחור שלו בשידוריו, אירח בתוכניתו אישים מהימין הקיצוני, כולל מנהיג ארגון Proud Boys, אנריקה טאריו, וג'ק פוסוביק. מוקדם יותר השנה, פול ראיין את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בפודקאסט שלו. ג'ונסון, שמתהדר בכמעט 2.4 מיליון מנויים ביוטיוב והוא לשעבר מנהל היצירה הראשי של קבוצת הפעילים הימנית Turning Point USA, ראיין את דונלד טראמפ ג'וניור בפלטפורמה של Tenet בפברואר.

העסקאות של המשפיענים עם Tenet היו מגוונות, כאשר הפלטפורמה אירחה באופן בלעדי חלק מהתוכניות שלהם תוך שיתוף תכנים אחרים של היוצרים. לפי כתב האישום, אחד מכוכבי המדיה החברתית שלא זוהו קיבל 400,000 דולר בחודש ליצירת סרטונים עבור הפלטפורמה, כאשר משפיען אחר שלא זוהה קיבל גם בונוס חתימה של 100,000 דולר.

תעמולה רוסית שכולה באנגלית

לפי כתב האישום, עובדים מערוץ התקשורת הממלכתי הרוסי RT מימנו והכווינו את החברה, בתקווה להתחבר לרשת העצומה של מעריצי הפרשנים כדי לנצל נרטיבים מפלגים שהשיגו את מטרות הקרמלין. חלק גדול מהשותפות נראה פשוט כהגברה של דעות שכבר היו מתואמות בין הקרמלין למשפיעני החברה.

לפי סוכנויות המודיעין, הקרמלין ביקש לחזק את מועמדותו של דונלד טראמפ, לערער על תמיכת המערב באוקראינה ולבקר אלמנטים בתנועת הלהטב״ק. משרד המשפטים אמר כי הדעות בסרטוני המשפיענים קידמו אינטרסים ונרטיבים של הקרמלין, כולל הגברת הפילוג הפנימי ומטרה ״להחליש את ההתנגדות האמריקאית לענייני הליבה של ממשלת רוסיה, כגון המלחמה המתמשכת שלה באוקראינה״.

בעוד רוסיה והמפלגה הרפובליקנית תחת טראמפ הפכו לתמימות דעים ואשמות במעשים, הפעולה הצבאית של רוסיה באוקראינה הפכה לחומר גלם עבור המשפיענים של Tenet. ״אוקראינה היא אויבת של אמריקה!״ צעק פול בשידור חי בחודש שעבר. ״אוקראינה היא האויב שלנו, היא ממומנת על ידי הדמוקרטים. אני מדגיש שוב, אחד האויבים הגדולים ביותר של אומתנו כרגע הוא אוקראינה״.

ולדימיר פוטין (צילום:  Sputnik/Sergei Savostyanov/Pool via REUTERS)
ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Sergei Savostyanov/Pool via REUTERS)

במקרה אחר, המממנים הרוסים ביקשו ישירות ממייסד Tenet ב-23 במרץ או בסמוך לכך ״להאשים את אוקראינה וארצות הברית״ בפיגוע טרור באולם קונצרטים מחוץ למוסקבה שהרג יותר מ-130 איש. בעוד שדאע״ש לקח אחריות על ההתקפה, הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין רמז שלאוקראינה היה תפקיד בטבח. קייב הכחישה כל מעורבות באירוע המצער.

מוסקבה כאן כדי להישאר

לממשלת רוסיה היסטוריה ארוכה של גיוס אזרחים אמריקאים כחלק ממבצעי דיסאינפורמציה והשפעה שמטרתם לעורר מחלוקות בארצות הברית ולקדם את האינטרסים הרוסיים. בשנים האחרונות, רוסיה ניצלה בהצלחה את המדיה החברתית ואת האנונימיות שמספק האינטרנט כדי לחדור לתנועות חברתיות אמריקניות הן בימין והן בשמאל.

לעיתים זה היה באמצעות טרולים ובוטים, אך במקרים אחרים מעורבים היו אמריקנים אמיתיים שפעלו בשירות סוכנים רוסיים מבלי דעת. לאחר הבחירות לנשיאות ארה״ב ב-2016, חקירות של הקונגרס והרשויות הפדרליות הראו כי מוסקבה הצליחה לגייס אמריקנים תמימים לארגון הפגנות, להפעלת חשבונות במדיה חברתית ולאירוח אירועים בשמה.

בז'רגון המלחמה הקרה הסובייטי, הם מכונים ״אידיוטים שימושיים״ - אנשים שאינם יודעים שהם פועלים בשירות רוסיה. ״שחקנים מדינתיים בעלי משאבים משתמשים במדיה המשודרת והחברתית בו-זמנית, לאורך הספקטרום מהגלוי ועד החשאי״, כתבה רנה דירסטה, לשעבר מנהלת מחקר במצפה האינטרנט של סטנפורד ומחברת הספר ״שליטים בלתי נראים: האנשים שהופכים שקרים למציאות״.

תקיפות אוקראיניות בתוך שטח רוסיה (צילום :דובר צה"ל)

״בשלב זה יש לרוסיה מספר אסטרטגיות שהיא מפעילה במקביל; ככל שאחת נעשית יקרה יותר או פחות יעילה, הם מנצלים אחרות״, הוסיפה. ״המצב הזה הוא בעצם מבצע תקשורת חזיתי - גישה די ישנה, אם כי כעת האידיוטים השימושיים היעילים ביותר עשויים להיות משפיענים ולא עיתונאים מימים עברו״. 

ג'יימס קלאפר, לשעבר מנהל המודיעין הלאומי, אמר בראיון ל-CNN: ״זה מדגים עד כמה מתוחכמות ומתקדמות נעשו שיטות ההשפעה הרוסיות. הם למדו מניסיונם ב-2016 והתאימו את הטקטיקות שלהם למציאות החדשה של עולם המדיה החברתית״.

קמלה האריס בוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)
קמלה האריס בוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)

מומחים קוראים גם לציבור האמריקאי להיות ערני יותר ולפתח אוריינות מדיה ביקורתית. ד״ר קלייר וורדל, מנהלת מרכז המחקר לדיסאינפורמציה באוניברסיטת הרווארד, אמרה ל- CNN: ״זו אחריות משותפת. פלטפורמות המדיה החברתית צריכות לשפר את מנגנוני הזיהוי והסינון שלהן, אבל גם הצרכנים צריכים לפתח כישורי חשיבה ביקורתית ולבדוק את מקורות המידע שלהם״. בתגובה לחשיפות, מספר פלטפורמות מדיה חברתיות הודיעו על צעדים להגברת השקיפות ולחיזוק מנגנוני הבדיקה שלהן.