רגעים ספורים לאחר שלוחמי המיליציה פרצו לבית האדובה הקטן במחנה העקורים קאסב בסודן, אישה שנכחה בתוך הבית החלה להתחנן על חיי בניה. בעודה מבקשת להחליף את חייה בחייהם, הכו אותה הלוחמים הצבאיים למחצה בקת רובה, על פי עדות עובר אורח ששמע את המפגש ושוחח לאחר מכן עם המשפחה. לאחר מכן הובילו הלוחמים את חמשת האחים החוצה. זמן קצר לאחר מכן, כפי שנראה בסרטון, נראו גופותיהם של מספר גברים יחפים שרועות על פניהן באבק, כשידיהם כבולות מאחורי גבם ודם מחלחל בבגדיהם. שני עדי ראייה זיהו את גופות האחים בצילומים.

התוצאות המיידיות של מעשי הרצח בסגנון הוצאה להורג בקאסב, ואחרים בעיירה השכנה כותום שנמצאות במערב דארפור, תועדו בסרטונים חדשים שהתפרסמו הבוקר (שני) - ראיות ויזואליות נדירות לטבח המתרחש באופן שגרתי בסודן. על פי הערכות ארצות הברית, הסכסוך גבה עד כה כ-500,000 קורבנות. הריגתם של הצעירים הנראים בסרטונים הייתה חלק מטבח של לפחות 73 בני אדם, על פי תושבי כותום וסוכנות הפליטים של האו״ם.

חריגה מגבולות הגזרה: מל״ט רוסי התרסק בשטח לטביה
ביידן מתוסכל: המכשול החדש שמציב חמאס בדרך להפסקת אש

טרור אנשי המיליציה הערבים כלפי האוכלוסייה המקומית בדארפור מחזירה שוב את המראות הקשים והמדממים של שנות האלפיים המוקדמות. קבוצת המליציה RSF (כוחות התמיכה המהירה) מחזיקים בדעות קדומות אשר לדברי הקורבנות מזינות חלק ניכר מהאלימות המבוצעת על ידי קבוצה זו נגד אזרחים, במיוחד בדארפור.

באחד הסרטונים, יורה חמוש בטורבן לבן מתרברב מעל גופותיהם המגואלות בדם של שני גברים לא מזוהים: ״צלמו! זהו ניצחון לערבים! זהו ניצחון לערבים!״ בסרטון שלישי, הם לועגים לגבר גוסס נוסף, שראשו נשמט בעוד דם ניגר לשלולית מתחתיו. כ-70 אחוזים מהסודנים מזדהים כערבים, בעוד השאר הם בעיקר מקבוצות אפריקאיות שחורות כגון הפור, הזאגאווה והנובים. מעשי הרצח בקאסב ובכותום, שהתרחשו ביוני 2023, היו סימן מבשר רעות לרציחות המוניות אחרות של אזרחים אפריקאים שחורים בעיקר על ידי ה-RSF בערי דארפור כמו ניאלה וג'נינה.

הסרטונים מקאסב ומכותום שותפו עם ״הוושינגטון פוסט״ כחלק מחקירה משותפת עם ״Lighthouse Reports״, ״Sky News״ ו-״Le Monde״, ומציעים הצצה נדירה לאימה המתחוללת בסודן. חלק ניכר מהרציחות התרחשו הרחק מעיני העולם. לעיתונאים זרים מעטים מותר לנסוע לסודן, וחיבורי אינטרנט וטלפון נדירים. בעוד הצבא מואשם גם הוא בהתעללויות, כולל על רקע אתני, קבוצות זכויות אדם טוענות כי ה-RSF אחראי לרוב הזוועות. עדויות ראייה וסרטוני תעמולה של ה-RSF חשפו כי מפקדים בכירים של ה-RSF היו באזור כותום בזמן הרציחות.

רבים מהניצולים מהטבח בקאסב ובכותום סיפרו כי תוקפיהם מה-RSF כינו אזרחים אפריקאים ״עבדים״, עלבון גזעני שמקורו בימים שבהם פושטים ערבים נהגו לעתים קרובות לשעבד בני שבטים שחורים בסודן. בעשורים האחרונים, ערבים סודנים שלטו בדרגים הבכירים של הממשלה והצבא, ותלונות בקרב קבוצות מיעוט הציתו מספר התקוממויות באזורים מוזנחים.

בימים רחוקים וטובים יותר, כותום הייתה ידועה בתמרים המתוקים, התפוזים והמנגו שלה. המקומיים משקים את המטעים שלהם מנהר המתפתל בעיר. כקילומטר וחצי מחוץ לכותום שוכן מחנה קאסב, ביתם של משפחות אפריקאיות רבות שנעקרו במהלך מלחמת דארפור הקודמת ומעולם לא חזרו הביתה.

פליטים בסודן (צילום: רויטרס)
פליטים בסודן (צילום: רויטרס)

בשנה שעברה, המתיחויות המקומיות הגיעו לשיא לאחר הריגתו של קצין ערבי פופולרי, ביזת בסיס RSF בעיר ותקיפת כמה חנויות ערביות, כולם בנסיבות לא ברורות, לדברי התושבים. ארבעה ימים לאחר מכן, ה-RSF ולוחמים ערבים בעלי בריתם זרמו לאזור, ויום לאחר מכן תקפו את כותום וקאסב.

כאשר ה-RSF ולוחמים ערבים בעלי בריתם זרמו מהמערב, הם הגיעו לדלתה של האישה עם חמשת הבנים. משפחת סולימאן הייתה מבני זאגאווה, קבוצה אתנית אפריקאית שנלחמה בעבר נגד הג'נג'אוויד, והגברים הצעירים במשפחה היו סטודנטים, חייטים או סוחרי שוק, אמר החקלאי. הצעיר ביותר היה בן 14.

הלוחמים שאלו אם יש גברים בפנים, אמר קרוב משפחה. האישה אמרה שאין, אבל הם לא האמינו לה. ״ראיתי בחור צעיר, כבן 16, מכריח את דלת ביתם ונכנס, כשמספר חיילים מאחוריו, קוראים להם ׳עבדים נובים׳. כשנכנסו, מצאתי את אמם עומדת לפניהם ואומרת, ׳אל תהרגו אותם, אל תהרגו אותם׳״, סיפר תושב המחנה שעבר במקום. ״רגעים לאחר מכן שמעתי אותם אומרים, ׳תהרגו אותה׳״.

רוב מעשי הרצח התרחשו ביום אחד, אך אלימות ספורדית נמשכה במשך כשבועיים. בסופו של דבר, מנהיגים שבטיים אפריקאים אתניים ביקשו פגישה עם ה-RSF, ודרשו הגנה לאזרחים. אך המנהיגים השבטיים נתקלו באיבה רבה יותר. אחד האנשים שנכח בפגישה נזכר כי ראש המשלחת הערבית - אדם בשם אל-האדי חמיד עבד-אל-נאבי, שהיה מנהל החינוך באזור ואביהם של שני קציני RSF - אמר למנהיגים השבטיים: ״האדמה הזאת אינה לעבדים״.

עבד-אל-נאבי הכחיש שאמר הצהרה זו. מנהיג שבטי אחר, משבט הפור, אתגר את עבד-אל-נאבי, באומרו שכל בני האדם שווים, בין אם הם אפריקאים או ערבים. ״כולנו מאדם, כולנו מהאדמה. כולנו מאדם. אלוהים ברא אותנו״ אמר, גורם שנכח בפגישה המדוברת סיפר בראיון ל״וושינגטון פוסט״ כי המנהיג לא חזר בו מהערה זו כשהג'נג'אוויד ציוו עליו או ה-RSF. ״למחרת הם הרגו אותו״ אמר הגורם.