האופוזיציה הוונצואלית אמביונלטית לנוכח גלותו של אדמונדו גונזלס אורוטיה לספרד. מצד אחד, היא מצרה על כך שעזיבתו מחלישה את הלגיטימיות של תביעתה להשבעתו בינואר כנשיא ונצואלה, כפי שנראה שמגיע לו לאחר תוצאות הבחירות לנשיאות ב-28 ביולי. מצד שני, היא שמחה שאדם בן 75, אב, סב ובעל, נמלט ממאסר ושומר על חייו וחיי משפחתו, שהיו בסכנה ברורה מאז שהסכים באפריל לייצג את מריה קורינה מאצ'אדו, מנהיגת האופוזיציה, בהתמודדות האלקטורלית מול ניקולס מדורו, הנשיא שמסרב כעת לעזוב את השלטון.

מדורו מתבצר בעמדתו ואינו מוכן אפילו לשמוע על האפשרות לצאת מדלתות ארמון מיראפלורס, מושב הממשלה. ״הבעיה כעת היא מדורו. בסביבתו כבר מתחילים להבין שהמצב בלתי נסבל, אך הוא לא. המצב מסובך״, מספרים מקורות ונצואליים המעורבים בתהליך. יציאתו של גונזלס אורוטיה התרחשה ״כדי למנוע מרחץ דמים״ ומכיוון ש״מדובר באדם מבוגר שציפה לו עונש מאסר״.

"לאן נעלמה ההצבעה?": מינויו של מישל ברנייה לראש ממשלת צרפת עורר גל מחאות במדינה
למרות שהמשבר בקואליציה נפתר: גנץ טס לארה"ב

״זה לא נגמר כאן, המשא ומתן נמשך״, מוסיפים אותם מקורות. ארצות הברית, יחד עם מקסיקו, ברזיל וקולומביה, מנסות להושיב את הצ׳אביזם לשולחן המשא ומתן ולשכנע אותו לקבל את התבוסה ולבצע העברת סמכויות, שבכל מקרה לא תתרחש עד ינואר.

בתוך כל הסכסוך הזה בעל השלכות בינלאומיות נרחבות, גונזלס אורוטיה, שהיה עד לא מזמן פעיל פוליטי מהשורה האחרונה, נותר כמעט בלתי מוכר. הוא לא בא ממאבק של שנים בקו החזית כמו דמויות היסטוריות וונצואניות, למשל לאופולדו לופז או אנריקה קפרילס. המהפכה דפקה יום אחד בדלתו והוא היה בבית כדי לפתוח.

מאצ׳אדו בחרה בו כשלא יכלה להתמודד בעצמה בשל איסור מצד גופי הבקרה בשליטת הצ׳אביזם. מעטים יכלו לדמיין שמאצ׳אדו תצליח להעביר תוך ימים ספורים את כל ההון הפוליטי שלה לאדמונדו, שאיש לא הכיר, ושאנשים ייצאו להצביע עבורו באופן המוני. פרשנים פוליטיים רבים האמינו שכזו ״הורשה״ של הצבעות אינה אפשרית, במיוחד בזמן כה קצר. הם טעו. ההתגייסות האנטי-צ'אביסטית הייתה מונומנטלית.

מריה קורינה מצ'אדו (צילום: לאונרדו פרננדז, רויטרס)
מריה קורינה מצ'אדו (צילום: לאונרדו פרננדז, רויטרס)

המועצה הלאומית לבחירות (CNE), הגוף שהיה אמור לחשוף את התוצאה הסופית במהלך ליל ה-28 ביולי, סירבה להציג את הפרוטוקולים ולכן לא הוכיחה את ניצחון הצ'אביזם. האופוזיציה, לעומת זאת, פרסמה באתר אינטרנט את כל אלה שמתנדביה הצליחו לאסוף במרכזי ההצבעה בכל רחבי המדינה. בהם, גונזלס אורוטיה כמעט משלש את מספר הקולות של מדורו.

המנהיגה היא מאצ'אדו, על כך אין ספק, אך יציאתו של גונזלס אורוטיה מהמדינה משאירה חלל עצום שהאופוזיציה חייבת למלא בנוף פוליטי מורכב, שבו כל אחד יכול להיעצר בכל רגע. ״צריך להתאושש, לקום, להמשיך במאבק״, מספרים בצוות של מאצ'אדו. חלק מעוזריה הקרובים ביותר לא ידעו אמש, דקות לפני שהפך לרשמי, שגונזלס אורוטיה קיבל את ההצעה הספרדית למקלט מדיני.

הפגנה בוונצואלה  (צילום: רויטרס)
הפגנה בוונצואלה (צילום: רויטרס)

המלכודת שטומנת גלותו של גונזלס אורוטיה היא שתלווה בשכחה, כפי שקרה למתנגדי משטר רבים שעזבו את ונצואלה למען ביטחונם. נכון שמאצ'אדו, המנוע העיקרי של השינוי, נשארת במדינה, אבל מי שיש לו הלגיטימיות לעטות את סרט הנשיאות בינואר הוא גונזלס אורוטיה. היא שלחה מסר ברשתות החברתיות שלא השאיר שום סדק לרעיון שיתרחש פירוק של המאבק האופוזיציוני: ״ב-10 בינואר 2025, הנשיא הנבחר אדמונדו גונזלס אורוטיה יושבע כנשיא החוקתי של ונצואלה ומפקד העליון של הכוחות המזוינים הלאומיים. שזה יהיה ברור לכולם: אדמונדו יילחם מבחוץ יחד עם הפזורה שלנו ואני אמשיך לעשות זאת כאן, יחד אתכם״.

הצעד שנקט גונזלס אורוטיה זכה להתייחסות מכבדת ומבינה מרוב המנהיגים הפוליטיים של הפלטפורמה האחידה, המאגדת את המפלגות האופוזיציוניות העיקריות. ״כעת מצפה לו מאבק שונה, להיות נוכח בארגונים הבינלאומיים, לתאם עם מיליוני הוונצואלים בחו"ל ולהיות הקול של כל המדינה״, אמרה דלסה סולורזנו, אחת משיתופי הפעולה הקרובים ביותר של מאצ'אדו. אנדרס קלקה, מתנגד משטר אחר, הצהיר כי הוא חש ״הקלה״ עם יציאתו של המועמד, וחואן פבלו גואניפה, חבר האסיפה, הבטיח כי ״עזיבתו של אדמונדו היא הוכחה נוספת לכך שאנו נלחמים בדיקטטורה מבישה ומשפילה״.

מריה קורינה מצ'אדו ואדמונדו גונזלס (צילום: לאונרדו פרננדז, רויטרס)
מריה קורינה מצ'אדו ואדמונדו גונזלס (צילום: לאונרדו פרננדז, רויטרס)

ללא גונזלס אורוטיה, באופוזיציה משוכנעים כי משימתם היא להמשיך לעמוד על רגליהם בוונצואלה ולתבוע כשלהם את ההשבעה ב-10 בינואר. ״כי זה מה שהצביעו הוונצואלים״, הם טוענים.