תרבות העבודה הסינית של עבודת יתר נמצאת שוב תחת בחינה מדוקדקת, לאחר שגבר בן 30 במזרח סין מת מכשל איברים בעקבות 104 ימי עבודה רצופים עם יום מנוחה אחד בלבד. החברה בו עבד טוענת כי עומס העבודה של האיש היה סביר וכי מותו נבע מבעיות בריאות קודמות והיעדר התערבות רפואית בזמן, אך בית משפט במחוז ג'ג'יאנג פסק כי החברה אחראית ב-20% למותו של האיש, שזוהה בשם א'באו, כך דווח אמש (ראשון) בעיתון גואנגג'ו דיילי.

בית המשפט קבע כי א'באו מת מכשל איברים מרובה עקב זיהום פנאומוקוקי, הקשור לעתים קרובות למערכת חיסון מוחלשת. האירוע עורר זעם נרחב בסין ושיח על היחס לעובדים במדינה. בפברואר אשתקד, א'באו חתם על חוזה לעבוד כצבעי בחברה ששמה לא נחשף על ידי בית המשפט. החוזה היה אמור להימשך עד ינואר השנה. בהמשך הוא הוצב לפרויקט בג'ושאן שבמחוז ג'ג'יאנג במזרח סין.

האופוזיציה הוונצואלית מנסה להתאושש לאחר גלותו של אדמונדו גונזלס: ״בינואר יחזור כנשיא״
הסיבה האמיתית: למה יריב לוין פוחד מהשופט יצחק עמית? | משה נסטלבאום

א'באו עבד כל יום במשך 104 ימים מפברואר עד מאי אשתקד לאחר חתימת החוזה, עם יום מנוחה אחד בלבד ב-6 באפריל. ב-25 במאי, הוא לקח יום מחלה כי חש ברע ובילה את היום במנוחה במעונות. ב-28 במאי, מצבו של א'באו הידרדר במהירות. הוא הובהל לבית החולים על ידי עמיתיו, שם אובחן עם זיהום בריאות וכשל נשימתי. הוא מת ב-1 ביוני.

במהלך החקירה הראשונית של מותו, פקידי הביטוח הלאומי אמרו כי מכיוון שחלפו יותר מ-48 שעות בין מחלתו של א'באו למותו, לא ניתן לסווג זאת כפגיעה הקשורה לעבודה. משפחתו הגישה אז תביעה לפיצויים, בטענה לרשלנות מצד המעסיק. בתגובה, החברה טענה כי עומס העבודה של א'באו היה סביר וכי כל שעות נוספות היו התנדבותיות. הם טענו עוד כי מותו נבע מבעיות בריאות קודמות והיעדר התערבות רפואית בזמן, מה שהחמיר את מצבו.

פועלים באתר בנייה (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)
פועלים באתר בנייה (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)

בית המשפט קבע כי דרישתו של א'באו לעבוד 104 ימים רצופים הייתה הפרה ברורה של חוק העבודה הסיני, המחייב מקסימום של 8 שעות עבודה ביום וממוצע של 44 שעות בשבוע. הוא פסק כי הפרת תקנות העבודה מצד החברה מילאה תפקיד משמעותי בהידרדרות מערכת החיסון של א'באו ומותו הסופי, והטיל על החברה אחריות של 20 אחוז לטרגדיה.

בית המשפט פסק לטובת המשפחה פיצויים בסך כולל של 400,000 יואן (56,000 דולר), כולל 10,000 יואן עבור מצוקה נפשית שנגרמה בעקבות המוות. החברה ערערה על פסק הדין, אך בית המשפט העממי הבינוני של ג'ושאן אישר את פסק הדין המקורי באוגוסט.

המקרה עורר דיונים נרחבים וזעם ברשתות החברתיות הסיניות. ״צביעה היא עבודה שמטבעה מזיקה לבריאותנו. בגיל 30, הוא איבד את חייו, ומשפחתו נהרסה. בית המשפט פסק רק 400,000 יואן. מה שעוד יותר מקומם הוא שהחברה ערערה על פסק הדין הראשוני, ללא כל אהדה, אנושיות בסיסית או חשבון נפש עצמי״, כתב מישהו ברשת. אדם אחר הדהד נקודה זו: ״מצער לראות את זה. לעבוד כך זה באמת להחליף את החיים בכסף״.  אדם שלישי כתב: ״העלות של הפרת החוק עבור חברות היא נמוכה מדי, ונראה שחוק העבודה קיים רק כדי להגביל את העובדים״.  

מותו של א'באו אינו מקרה מבודד, שכן מקרי מוות טרגיים הקשורים לתנאי עבודה קשים בסין הם יחסית נפוצים. באוגוסט 2019, עובד הידוע בכינוי ג'ו בין מת פתאום בדרכו הביתה מהעבודה. התגלה כי ג'ו עבד את כל חודש יולי ללא מנוחה וצבר 130 שעות נוספות. בית המשפט קבע כי המעסיק של ג'ו היה אחראי ב-30 אחוז למותו של ג'ו והורה על פיצויים בסך 360,000 יואן (50,000 דולר).