משרד עו״ד Asserson הגיש כתב תביעה בלונדון כנגד ה-BBC. התביעה מתנהלת שם כעת וכולל טענות התובעים כנגד הטיית הסיקור של גוף התקשורת האנגלי, בנוגע לקונפליקט הישראלי פלשתיני, כך שאופן הסיקור אינו נטרלי. התביעה מתבססת על מחקר של ד"ר אורן צור ופרופ' מיקי פייר מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, שאספו נתונים וניתחו לצורך כך ממצאים ע"י בינה מלאכותית.

ד"ר אורן צור הוא מרצה בכיר במחלקה להנדסת מערכות תוכנה ומידע באוניברסיטת בן גוריון. הוא עומד בראש המעבדה לעיבוד שפה ודינמיקה חברתית ומכהן כראש המכון הבין תחומי לחקר פוליטיקה ואסטרטגיה דיגיטליים. המחקר של ד"ר צור וד"ר פייר, עוסק בשיפור אלגוריתמי AI לניתוח שפה על ידי מידול של סביבת השיח.

מוסקבה על הכוונת: עשרות כטב"מים אוקראיניים תקפו ברוסיה
"ישראלים רבים ייהרגו": בכיר בארה"ב משרטט את תרחיש האימים למלחמה בלבנון

המחקר משלב אלגוריתמים לעיבוד שפה עם אלגוריתמים לניתוח רשתות, על מנת לשפר זיהוי של סנטימנט ועמדה, הבנה של תהליכי תיאום בהפצת מידע ורעיונות, התנהגות קולקטיבית ברשתות חברתיות וניתוח אוטומטי של דיונים טעונים. לאורן עניין מיוחד בשימוש בבינה מלאכותית לעיבוד נתונים בהקשרים חברתיים, פוליטיים, מדינתיים ודיפלומטיים - מניטור ומידול שיח שנאה ועד זיהוי התערבות זרה בבחירות.

ד"ר צור מספר איך הכול התחיל: ״היוזמה הראשונית היא של בחור בשם ד״ר הרן שני נרקיס, שנמצא בלונדון. הוא כישראלי שבדיוק עבר ללונדון הרגיש שהסיקור של ה-BBC לא בסדר. דרך קולגה שלו הוא הגיע אליי ושאל: האם אפשר דרך בינה מלאכותית ופיצוח שפה, לבחון בצורה מדעית, האם באמת יש הטעייה בדיווחים של ה-BBC?". 

עוד הוא מתאר את הדרך שעשו כדי לקדם את הנושא: "התחלנו לדבר על זה, החלטנו לרתום האקתון חברתי שיש אצלנו במעבדה ולפתוח את ההאקתון הזה לא רק לסטודנטים שלי במעבדה, אלא גם לסטודנטים ישראלים ולחוקרי AI מהתעשייה, מי שרוצה יתרום למטרה הציונית פה. הרן, כמי שנמצא עכשיו באנגליה, בקשריו עם הקהילה היהודית שם מצא עורך דין אנגלי מאוד חזק, באמת אחד המשרדים הגדולים בעולם, עם סניפים בתל אביב, לונדון וניו יורק שאמר, שאם אנחנו נצליח להדגים את זה, הוא ייקח את זה הלאה לתביעה מול ה-BBC".

רצועת עזה (צילום: אריה לייב אדאמס, פלאש 90)
רצועת עזה (צילום: אריה לייב אדאמס, פלאש 90)

ד"ר צור מסביר שמדובר בגוף שידור ציבורי שמחויב להיות מאוזן ויש רגולציה על הגוף הזה. ההאקתון לדבריו, התקיים במשרדים של Asserson בתל אביב והיה "מאוד מוצלח". עוד הוא מוסיף ומשתף ש"משם יצאו כמה כיוונים שהיו יותר מבטיחים והרן, עוד כמה קולגות ואני המשכנו לעבוד עליהם". הוא מרוצה: "זה התפוצץ שם בקול גדול השבוע".

ד"ר צור מפרט לגבי הממצאים: "בצורה די מובהקת נמצא שיש הטיה ב-BBC בניגוד לנהלים שלהם. הערוץ ממסגר סיפורים בצורה עקבית נגד ישראל. אם מסתכלים על הכותרות ולא רק על הסיפורים עצמם, אז ההטעיה גדלה פי כמה ואם מסתכלים על הערוצים של ה-BBC בשפות זרות, בערבית למשל, שמכסים את אותם אירועים ומחויבים לאותם נהלים, גם שם אנחנו רואים שההטיה גדולה במאות אחוזים, זה מאוד בולט". 

עוד הוא מוסיף: "רואים שיש מקרים שה-AI מתבלבל, הסיבה היא שקיים טשטוש עובדתי שהוא לרעת ישראל במסגור. למשל יש 'מתים ישראלים', איך הם מתו? לא כתוב... לעומת 900 'אזרחים פלסטינים' ש'נהרגו בהפצצות של ישראל'".

החוקר מציין: "זה מרגש, כי זו מטרה חשובה ומעניינת וזו ציונות". לצד זאת הוא חושב כאיש מדע, ש"יש פה גם עניין מעניין מאוד מבחינת המדע. מבחינת השיטות שהשתמשנו בהן, זה די חדשני". הוא מודע לכך ש"מן הסתם זה יעמוד עכשיו לבחינה של כל מיני גופים. זה יעמוד בהצלחה". גם מהבחינה הזאת, זה מרגש אותו. הוא רואה חשיבות גם לאפקט התקשורתי. 

עם זאת הוא מודה: "אנחנו מקבלים כל מיני התייחסויות לא ענייניות, יש את המבקרים שאוטומטית מבקרים אותנו כי אנחנו ישראלים וטוענים שהמחקר מוטעה, ויש את אלה שכמובן מהללים כי הם בעדנו".