לפני פחות משנה, עאהד בלושה, תלמידת תיכון בת 18 מעזה, שאפה להיות בין התלמידות המצטיינות בפלסטין ולהמשיך ללימודים אקדמיים. כיום, היא מתגוררת באוהל עם שמונה בני משפחה, ושאיפתה היחידה היא לשרוד. "הייתי ידועה בקרב כולם כאדם עם עתיד מבטיח", אמרה בלושה, "עכשיו איננו יכולים לחלום עוד. התשוקה שלנו לכל דבר הסתיימה".

מערכת החינוך בעזה ספגה מכה קשה מאז תחילת המלחמה באוקטובר האחרון, כך דווח בוושינגטון פוסט. נתוני ארגון Global Education Cluster מראים כי 93% ממבני בתי הספר ברצועה ניזוקו, כאשר 85% מהם זקוקים לשיקום מקיף או לבנייה מחדש כדי לחזור לתפקוד.

וושינגטון פוסט טוענים: אייסנור נורתה חצי שעה אחרי העימותים בגדה
מפלילים את עצמם: מורדים סודנים מפרסמים סרטונים של עינויים ברשת

650,000 תלמידי עזה מפסידים כעת את שנת הלימודים השנייה ברציפות, מצב שלדברי מחנכים עלול להחריף את הטראומה של המלחמה. בית הספר של בלושה בג'באליה, שניזוק בהפצצה ישראלית בנובמבר, משמש כעת כמקלט לעקורים. לפחות שלוש מחברותיה לכיתה נהרגו במהלך הלחימה.

בית ספר אל-פחורה במחנה ג'בליה (צילום: רשתות ערביות)
בית ספר אל-פחורה במחנה ג'בליה (צילום: רשתות ערביות)

ארגוני זכויות אדם ומחנכים פלסטינים האשימו את צה"ל בהרס מכוון של מערכת החינוך בעזה, בהצביעם על תקיפות חוזרות ונשנות של בתי ספר, אוניברסיטאות וספריות. "זו לא מקריות שכל בתי הספר האלה מותקפים", אמר סולימאן מלחאת, מנהל החינוך בארגון ANERA לוושינגטון פוסט.

בתגובה, דובר צה"ל מסר כי "אין מדיניות של צה"ל לפגוע בבתי ספר או מחנכים. ההיפך הוא הנכון - האסטרטגיה הנרחבת והמתועדת היטב של חמאס לנצל בתי ספר ומוסדות חינוך לפעילות טרור, היא שמחייבת פעילות של צה"ל באזורים אלה".