משרד ההגנה הודיע היום (שבת) כי הוא משיק פרויקט בנייה חדש שישדרג מבנים קיימים בישראל, וביניהם בסיס בדרום הארץ וכן מחסני נשק ומתקני אחסון, כך על פי מסמכי חיל ההנדסה. 

המערב צריך לחשוש: התקרבות רוסיה להפסד עלולה להצית מלחמת עולם
מכונית תופת נוטרלה ביו"ש: המבוקש נפצע - ונעצר בביה"ח | צפו

בין המתקנים שישודרגו נכללים מתקני מטוסים בישראל שיתאימו למטוסי מיכליות תדלוק, KC-46A, מתוצרת אמריקאית, כך על פי מסמכי קבלנות ציבוריים חדשים שנבדקו על ידי אתר The Intercept.

הבנייה נובעת מחוזר עבר קיים העומד על סכום של קרוב למיליארד דולר, שניתן לענקית ההגנה "בואינג" ב-2022, על פיו עליה לספק לישראל ארבעה מטוסי מיכלית KC-46A פגסוס עד סוף 2026. רכישת מטוסי ה-KC-46A, כך מוערך, מהווה אות לנחישותה של ישראל להגביר את יכולתה לפגוע במתקני הגרעין של איראן.


פרויקט הבנייה של KC-46A, על פי מסמכים שפורסמו ביום רביעי, כולל "הקמה והתאמת תשתיות תעופה ותחזוקה עבור ה-KC-46" ובנייה של חמישה מבני בטון ופלדה חדשים, וכן אפשרות לבניית מבנים נוספים, כגון מחסנים, כאמור. 

משרד ההגנה מתכוון להעניק חוזים לעבודה בפרויקט הבנייה של מתקני התעופה של KC-46A בפברואר 2025. עד כה, הפנטגון לא השיב לבקשתו של "The Intercept" להגיב על פרויקט הבנייה המדובר. 

​​הפרויקט הנ''ל בא לאחר שהצבא האמריקאי הודיע כי מכר טילים, פצצות וכלי נשק אחרים לישראל במהלך השנה האחרונה בשווי מיליארדי דולרים תוך כדי המערכה בעזה.

מטוס ה-KC-46A המדובר הוא המכלית החדשה ביותר המיוצרת עבור חיל האוויר האמריקני כדי להחליף את שני הדגמים הישנים יותר שלו. המטוס החדש סובל ממספר לא מבוטל של בעיות, כולל בעיות עם מערכת הראייה המרוחקת שלו, המאפשרת למשגר לראות את היירוט דרך הזנת וידאו. המטוס הפך גם לנטל פיננסי, וצבר הפסדים של יותר מ-7 מיליארד דולר.

עבור ישראל, המטוס החדש, שנודע כי נרכש תמורת 927 מיליון דולר עוד בספטמבר 2022, כאמור, יחליף את מטוסי בואינג 707, בני עשרות שנים, שבהם חיל האוויר הישראלי משתמש כיום לתדלוק אווירי של מטוסי קרב.

בחודש שעבר אישר ממשל ביידן חמש מכירות נשק גדולות לישראל, כולל 50 מטוסי קרב מסוג F-15, תחמושת טנקים, כלי רכב טקטיים, טילי אוויר-אוויר ו-50,000 סבבי מרגמה, בין היתר ציוד בהיקף של יותר מ-20 מיליארד דולר.

מטוס F-15, ש-50 ממנו אושרו לישראל בחודש שעבר (צילום: רויטרס)
מטוס F-15, ש-50 ממנו אושרו לישראל בחודש שעבר (צילום: רויטרס)


הפנטגון אינו זר למיזמי הבנייה בישראל. בסוף השנה שעברה חשף "The Intercept" כי משרד ההגנה העניק חוזה של מיליוני דולרים לבניית מתקני חיילים אמריקאים עבור בסיס סודי שהוא מחזיק בעומק הנגב, במרחק של כ-3 ק"מ מעזה. בשם הקוד "אתר 512", הבסיס האמריקאי הוותיק הוא מתקן מכ"ם המנטר את השמים מפני התקפות טילים על ישראל.

ארה''ב לקראת תרגיל תמרון אווירי, יוני 2024 (צילום: רויטרס)
ארה''ב לקראת תרגיל תמרון אווירי, יוני 2024 (צילום: רויטרס)

חקירה שנערכה לאחרונה על ידי "The Intercept" חשפה כי אתר 512 הוא רק אחד מתוך יותר מ-60 בסיסים אמריקאים, כוחות מצב או מתקנים זרים משותפים במזרח התיכון. אתרים אלו נעים ממוצבים קרביים קטנים ועד בסיסי אוויר מסיביים ב-13 מדינות: בחריין, מצרים, עיראק, ישראל, ירדן, כווית, לבנון, עומאן, קטאר, ערב הסעודית, סוריה, איחוד האמירויות הערביות ותימן.

לפחות 14 מהבסיסים הללו הותקפו בשנים האחרונות. מאז ה-17 באוקטובר של השנה שעברה בלבד, שילוב של מל"טים לתקיפה חד-כיוונית, רקטות, מרגמות וטילים בליסטיים קרובים הובילו לפחות 145 נפגעים אמריקאים, חיילים וקבלנים, במוצבים אזוריים. המספר כולל את שלושת אנשי השירות שנהרגו בהתקפת מזל"ט בינואר על מגדל 22, מתקן בירדן.