על רקע האתגרים שמציבה המלחמה והאנטישמיות הגואה באירופה, נערך השבוע טקס סיום לקורס המלווים "כאשר מים משקפים את הפנים", בשיתוף פעולה ראשון מסוגו בין משרד שירותי הדת, ועידת הרבנים האירופיים והמכון המגיד להמשך ההשכלה באוניברסיטה העברית. הטקס, שנערך בפורמט מקוון לראשונה, הפגיש מלווים חדשים מכל רחבי אירופה, חלקם מתמודדים עם מלחמה וסכסוכים בצפון ודרום ישראל.

בטקס נכחו הרבנית ימימה מזרחי, הרב הראשי פנחס גולדשמידט, נשיא ועידת הרבנים האירופיים, ושר שירותי הדת, מיכאל מלכיאלי.

שר שירותי הדת, מיכאל מלכיאלי, פתח את הערב בהדגשת תפקידו המרכזי של משרדו במתן שירותי דת ברחבי ישראל והתפוצות. "אסור למשרד שירותי דת להתמקד רק בשירותי דת בישראל. המחויבות שלנו היא להבטיח שירותי דת הן בישראל והן בתפוצות, כעם אחד. אני מודה על ההזדמנות לשתף פעולה עם ועידת הרבנים האירופיים, ונמשיך לעבוד יחד עם הכנס וארגונים יהודיים בחו"ל, נספק סיוע ותמיכה לפי הצורך."

מלכיאלי הביע את התחייבותו להמשיך את התמיכה והשירות למלווים מהפזורה היהודית ואמר, "המשרד לשירותי דת כאן בשבילכם".

בהמשך הערב, נשאו הרבנית ימימה מזרחי והרב הראשי פנחס גולדשמידט את דבריהם. הרבנית מזרחי, ששמרה על קשר מקצועי הדוק עם המלווים החדשים לאורך כל הכשרתם, ציינה: "הלילה הרגשתי שוב גאווה בנשים אלו שלקחו אחריות בקהילות שלהן, במיוחד במהלך שנה כה מורכבת. דמויות רבניות בקהילות תמיד סיפקו בית ליהודים, אך השנה הם היו חיוניים מתמיד. כאשר האנטישמיות הרימה את ראשה המכוער ב-7 באוקטובר, הם היו שם כדי לספק הגדרה מול הרוע והשנאה - עם רוח מסבירת פנים, תגובות מתחשבות, ומעל הכל, נוכחות יציבה בעולם סוער. אני מצדיעה להם."

הרב הראשי פנחס גולדשמידט, נשיא ועידת הרבנים האירופיים והרב הראשי לשעבר של מוסקבה, הדגיש את גורל היהודים בישראל ובתפוצה לאור המלחמה: "אנחנו חיים בזמנים שבהם אין שלום; יש לנו יותר מ-100 בני ערובה, וקהילות יהודיות בכל מקום חוות קשיים ומאבקים מאז תחילת המלחמה. הקשר והאחדות בין יהודים ישראלים לתפוצה היהודית הם מרכיב מכריע בימים קשים אלה בדרך לצמיחה מהמשבר." הוא שיבח את תפקידם המשמעותי של המלווים החדשים, "אתם העמוד האחרון בקהילות שלנו; אתם שומעים את הקשיים והצרכים של חברי הקהילה, אתם נותנים תמיכה ליהודים בכל מקום, ואני משבח אתכם על תפקידכם החשוב."

הערב הסתיים בנאום של גדי גרוניך, מנכ"ל ועידת הרבנים האירופיים (CER), ששיבח את שיתוף הפעולה עם משרד שירותי הדת: "המשרד לשירותי דת הוא המשרד הראשון שמשתף פעולה וחושב על יהדות אירופה. הדבר מתבטא לא רק במילים אלא במעשים, מה שעושה הבדל משמעותי, במיוחד בימים הקשים הללו לישראל ולאירופה, שעומדת בפני ימיה המאתגרים ביותר מאז השואה. בשם יהדות אירופה, אני רוצה לומר תודה ומקווה שהמסר הזה יגיע לבעלי עניין נוספים שידעו לתת יותר תשומת לב ליהדות אירופה."

הקורס, שהוא המחזור ה-29, נערך לראשונה באינטרנט וכלל השתתפות רחבה של קהילות יהודיות אירופיות ומפונים מצפון ודרום ישראל.