תעשיית הטכנולוגיה החדשנית של טייוואן, המהווה אבן פינה בכלכלתה ובמעמדה הבינלאומי, נקלעה שלא מרצונה למערבולת הפוליטית במזרח התיכון. זאת בעקבות הגילוי המדאיג כי מכשירי איתורית, הנושאים את סימן המסחר של תאגיד טייוואני, שימשו לכאורה בפעולה קטלנית כנגד אנשי חיזבאללה בלבנון.

תאגיד הטכנולוגיה הטייוואני Gold Apollo דחה היום (רביעי) מכל וכל טענות למעורבות בייצור מכשירי האיתורית מדגם AR-924 שהתפוצצו בהמוניהם בלבנון. החברה הבהירה כי המכשירים יוצרו על ידי תאגיד אירופי בשם BAC שבסיסו בהונגריה במסגרת הסכם רישוי. "בהתאם להסכם, העברנו ל-BAC זכות שימוש בסימן המסחר שלנו לצורך שיווק מוצרים באזורים מוגדרים, אולם תכנון המוצרים וייצורם הינם באחריותה הבלעדית של BAC," מסרה Gold Apollo בהודעה רשמית. "תפקידנו מתמצה במתן הרשאה לשימוש בסימן המסחר, ואין לנו כל מעורבות בתכנון או בייצור של מוצר זה," הוסיפה החברה.

ישראל חששה שפרטי המבצע יתגלו - והחליטה להפעיל את ״תכנית הביפרים״
מעבר לגבולות הדמיון: בכיר אמריקאי לשעבר עם פרטים חדשים על פיצוץ הביפרים

משרד הכלכלה של טייוואן ציין כי אין ברשותו תיעוד של ייצוא ישיר של המכשירים ללבנון, והעלה את האפשרות כי האיתוריות עברו שינויים לאחר ייצורן. עם זאת, האירוע מסב תשומת לב בלתי רצויה לטייוואן ולתעשיית הטכנולוגיה המובילה שלה, האחראית לייצור החלק הארי של המוליכים למחצה המשמשים להפעלת מרבית המכשירים האלקטרוניים ברחבי תבל.

פרופסור ג'י-צ'רן ליו מהאוניברסיטה הלאומית למדע וטכנולוגיה של טייוואן הביע תדהמה לנוכח הגילויים וציין כי תושבי האי מביעים דאגה עמוקה. "על אף הקשרים ההדוקים בין טייוואן לארצות הברית בכל התחומים, אין ביכולתי להעלות על הדעת כי תאגידים טייוואניים היו שותפים למזימה קטלנית שכזו, בהתחשב באופייה הפתוח של החברה הטייוואנית ובמשטרה הדמוקרטי. כל רמז לרעיונות מעין אלה הוא בלתי נתפס ומופרך לחלוטין," אמר ליו בריאיון לאל ג'זירה.

מכשירי הקשר של חיזבאללה (צילום: רשתות ערביות)
מכשירי הקשר של חיזבאללה (צילום: רשתות ערביות)

האירוע מעלה שאלות מטרידות באשר לעתידה של תעשיית הטכנולוגיה הטייוואנית, בהתחשב בחשיבותה לשרשרות האספקה הגלובליות, ציינה ד"ר כריסטי צ'יאנג, מומחית למשפט טכנולוגי באוניברסיטה הלאומית הימית של טייוואן. "אירוע זה צפוי להוות לקח מכריע עבור התעשייה," אמרה ד"ר צ'יאנג לאל ג'זירה. "תעשיית הטכנולוגיה הטייוואנית נטתה להניח כי תפקידה מתמצה בייצור חומרה, ועל כן אין לה זיקה לעניינים פוליטיים. נראה כי הנחה זו אינה תקפה עוד".

כשני שלישים מהייצוא של טייוואן, המהווה כ-70 אחוזים מהתוצר המקומי הגולמי, מסווגים כמכונות ואלקטרוניקה, החל משבבים מתקדמים לטלפונים חכמים ועד לרכיבים זעירים כגון ברגים המשמשים במנועי כלי רכב. האי הוא משכנה של TSMC, המייצרת כ-90 אחוזים מהשבבים המתקדמים ביותר בעולם, המהווים את עמוד השדרה של כלכלת הייצוא הטייוואנית.

תאגיד הטכנולוגיה הטייוואני Gold Apollo (צילום: REUTERS/Ann Wang )
תאגיד הטכנולוגיה הטייוואני Gold Apollo (צילום: REUTERS/Ann Wang )

לצד טכנולוגיות חדישות, מפעלי טייוואן מייצרים גם טכנולוגיות ותיקות יותר דוגמת איתוריות, המבוססות על שבבים פחות מתוחכמים מאלה המשמשים בטלפונים חכמים. כלכלת טייוואן מאופיינת גם בשפע של עסקים קטנים ובינוניים כדוגמת Gold Apollo, שנוסדה ב-1995 ומתמחה באיתוריות ובמכשירי תקשורת אלחוטיים זעירים המשמשים מסעדות ובתי מלון.

בטייוואן, שם הציבור מורגל לאיומים מצד סין "לאחד מחדש" את האי בכוח במידת הצורך, עוררה המתקפה גם שאלות לגבי ביטחון האי. חלק מהגולשים הטייוואנים העלו את החשש כי איתוריות עלולות לשמש בעתיד להתקפה דומה מצד חברות טכנולוגיה סיניות. "עלינו לחשוש שמא הצד השני של מיצר טייוואן יאמץ דפוס פעולה דומה ויתקוף אותנו," כתב אחד הגולשים.