ברוב של 124 מדינות, כאשר 14 התנגדו ו-43 נמנעו, העצרת הכללית של האו"ם אישרה היום (רביעי) את הצעת הרש"פ הקוראת להטיל סנקציות על ישראל ואמברגו נשק נגד ישראל.

בצדה של ישראל, תמכו המדינות ארגנטינה, ארה"ב, הונגריה, צ'כיה, פיג'י, מלוואי, מיקרונזיה, פלאו, פפה ניו גיני, פורוגאיי, טונגה, טובאלו, נאורו. שורה של מדינות חשובות נעדרו או נמנעו מההצבעה: אוסטרליה, אוסטריה, קנדה, גרמניה, איטליה, פולין, הולנד, רומניה, שוודיה, שווייץ, בריטניה ואוקראינה. מבחינת ישראל, זו תוצאה של עבודה דיפלומטית. הרוב היה אוטומטי, אבל מספר מדינות שנמנעו או נעדרו הוא בלתי מבוטל.

ראש הוועדה לאנרגיה אטומית: "איראן ממשיכה להונות את הקהילה הבינלאומית"
שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין משרד שירותי הדת לוועידת הרבנים האירופיים

שגריר ישראל באו"ם דני דנון הגיב להצבעה ואמר: "זוהי החלטה מבישה שנותנת גיבוי לטרור הדיפלומטי של הרשות הפלסטינית. במקום לציין שנה לטבח בגינוי חמאס וקריאה לשחרור החטופים העצרת הכללית ממשיכה לרקוד לצלילי החליל של הרשות הפלסטינית שמגבה את רוצחי החמאס".

יש לציין כי ההחלטה היא דקלרטיבית, הצהרתית ולא מחייבת, אך בישראל רואים אותה בחומרה ומעריכים כי הסכנה טמונה בעצם ההחלטה שעלולה לשמש עילה למדינות או גופים שירצו לקדם אמברגו נשק או חרם מסחרי על ישראל, על בסיס התקדים של ההחלטה שאושרה באו"ם.

בישראל רואים בהצעה הפלסטינית "אירוע בעייתי" ומבצעים פעולות כדי לצמצם את היקפי התמיכה בה. שר החוץ ישראל כ"ץ קיים סבב שיחות עם מקביליו ממדינות המערב וקורא להם להתנגד בהצבעה. הטיעונים הישראלים: "ההחלטה מתעלמת מאירועי 7 באוקטובר ומהצורך הביטחוני של ישראל; המהלך מחזק צעדים פלסטיניים חד-צדדיים ופוגע בעיקרון של התהליך המדיני".

ההצבעה באו''ם על אמברגו נשק על ישראל. המדינות המצביעות (צילום: דוברות שגריר ישראל באו''ם)
ההצבעה באו''ם על אמברגו נשק על ישראל. המדינות המצביעות (צילום: דוברות שגריר ישראל באו''ם)

ההצבעה באו''ם על אמברגו נשק על ישראל (צילום: דוברות שגריר ישראל באו''ם)
ההצבעה באו''ם על אמברגו נשק על ישראל (צילום: דוברות שגריר ישראל באו''ם)

מאוחר יותר הערב, העצרת צפויה לדון בבקשת המשלחת הפלסטינית לקבל החלטה, המורה לישראל לסגת בתוך שנה משטחי יו"ש. ההצבעה בנושא תערך לאחר שמספר משלחות ינאמו בעצרת. ההערכה בישראל היא כי ההצעה תזכה לרוב.

לשכתו של מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, פרסמה הודעה לפיה "העצרת תתכנס לדון כדי להביא לסיום הכיבוש הישראלי. הרשות הפלסטינית ביקשה את הכינוס ומבקשת לקיים את החלטת בית הדין הבינלאומי בהאג".

"ישראל כבשה את עזה, את הגדה המערבית ואת מזרח ירושלים בשנת 1967 ובית הדין קבע לפני כשלושה חודשים כי הנוכחות הישראלית באותם מקומות אינה חוקית. בבקשה נטען כי על ישראל לפנות את כל ההתיישבות שלה באותם מקומות".