ראש סוכנות הביון הבריטית MI5, קן מקאלום נשא היום (שלישי) דברים בנאום עתיר אזהרות מפני העתיד לבוא בבריטניה, הוא חשף הטרור האסלאמי בתחומי המדינה צץ מחדש וכי "המגמה המדאיגה ביותר היא האיום המחריף מצד ארגוני טרור כמו אל-קאעידה וארגון דאעש. לאחר כמה שנים של דיכוי משמעותי, הם חידשו את מאמציהם לייצא טרור".

סוכנות הביון הבריטית הודיעה כי במהלך החודש האחרון, למעלה משליש מחקירות שסווגו בעדיפות עליונה היו קשורים לארגוני טרור מחו״ל. מקאלום חשף כי, בסך הכל, MI5 והמשטרה סיכלו 43 מזימות טרור ״בשלב מתקדם״ מאז מרץ 2017 ואמר שחלק מאדריכלי המזימות תכננו רצח המוני באמצעות נשק חם וחומרי נפץ.

דיווח חריג באנגליה: שתי ילדות נהרגו לאחר שנדקרו, בן 17 נעצר

75% מחקירות הטרור של MI5 מונעים ממניעים איסלמיסטיים והיתר מונעים מאידיאולוגיות ימין קיצוני, אולם מקאלום תיאר ״מגוון מסחרר של אמונות״, לאור הגישה הנרחבת של אנשים לתיאוריות קונספירציה, דיסאינפורמציה ושנאה מקוונת. 

בניין ה-MI5 (צילום: רויטרס)
בניין ה-MI5 (צילום: רויטרס)

בנאומו הראשון מסוגו זה שנתיים, מקאלום אמר שבפני צוותו עומדת ״עבודה קשה מאוד״ ותיאר איום רב-פנים הניצב בפני בריטניה, עם התחדשות של ארגוני טרור כמו אל-קאעידה והמדינה האסלאמית, בנוסף לטרור מדינתי ממדינות כמו איראן ורוסיה.

מקאלום אמר כי חקירות בענייני איום על הביטחון הלאומי עלו ב-48% בשנה, וחשף כי מאז ינואר 2022, MI5 והמשטרה הגיבו ל-20 מזימות פוטנציאליות קטלניות בגיבוי איראן. הוא אמר שהאיום מאיראן גדל ״בקנה מידה חסר תקדים״, והזהיר כי היא - יחד עם רוסיה - ״משתמשות בשליחים״ כמו פושעים מאורגנים כדי ״לעשות את העבודה המלוכלכת שלהן״.

לדבריו, למעלה מ-750 דיפלומטים בשירות רוסיה, רבים מהם נקבע כי הם מרגלים, גורשו מאירופה מאז שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין פלש לאוקראינה. בעוד הצעד פגע בשירותי המודיעין הרוסיים, מקאלום אמר שהם נמצאים ב״משימה מתמשכת ליצור כאוס ברחובות בריטניה ואירופה״ שכוללת ״הצתות, גרימת נזק ועוד״. 

זירת פיגוע בלונדון (ארכיון) (צילום: רויטרס)
זירת פיגוע בלונדון (ארכיון) (צילום: רויטרס)

בנאומו פנה מקאלום לאלו השוקלים לבצע משימות עבור אותן מדינות עוינות ואמר: ״אם תיקחו כסף מאיראן, רוסיה או כל מדינה אחרת כדי לבצע מעשים בלתי חוקיים בבריטניה, תביאו את מלוא כובד מערכת הביטחון הלאומי עליכם. אתם תתחרטו על כך״.

מקאלום אמר כי מספר חקירות הטרור נגד ילדים וצעירים הולך וגדל, הנתון לפיו 13% מהאנשים תחת חקירה היו ילדים היה אחת ההתפתחויות הבלתי צפויות ביותר - זוהי עלייה פי שלושה בתוך שלוש שנים. מקאלום אמר כי MI5 חוזה ב״יותר מדי מקרים שבהם אנשים צעירים מאוד נמשכים לקיצוניות מקוונת רעילה״.