שופט בית המשפט העליון בברזיל, דה מוראס, אישר אתמול (שלישי) את חידוש פעילותה של הרשת החברתית X (לשעבר טוויטר) במדינה, למעלה מחודש בה הייתה הפלטפורמה חסומה, כך לפי מסמכים רשמיים של בית המשפט.

מספר המשתמשים באפליקציה בברזיל עומד על בין 20 ל- 30 מיליון. שופט בית המשפט העליון הורה על השבתת הרשת החברתית לאחר מחלוקת של חודשים על חופש הביטוי, ריבוי חשבונות ימין קיצוני ומידע מוטעה. בזמנו, מאסק גינה את דה מוראס, כינה אותו סמכותני וצנזור, למרות שהחלטותיו, כולל השעיית X, אושרו שוב ושוב על ידי עמיתיו.

פרס נובל בכימיה הוענק לשלושה מדענים על עבודתם בתחום החלבונים

לוגו טוויטר (צילום: רויטרס)
לוגו טוויטר (צילום: רויטרס)

למרות ההתרברבות הפומבית של מאסק, X בסופו של דבר נענתה לכל דרישותיו של דה מוראס. אלה כללו חסימת חשבונות מסוימים מהפלטפורמה, תשלום קנסות שטרם שולמו ומינוי נציג משפטי במדינה. אי-עמידה בדרישה האחרונה הובילה להשעייה.

״חידוש פעילותה של X (טוויטר לשעבר) בשטח הלאומי הותנה אך ורק בציות מלא לחוקי ברזיל ושמירה מוחלטת על החלטות הרשות השופטת, מתוך כבוד לריבונות הלאומית״, כתב דה מוראס במסמך בית המשפט. ״X גאה לחזור לברזיל״, כתבה החברה בהצהרה שפורסמה בחשבון ענייני הממשל הגלובלי שלה. ״מתן גישה לעשרות מיליוני ברזילאים לפלטפורמה החיונית שלנו היה חשוב ביותר לאורך כל התהליך הזה. נמשיך להגן על חופש הביטוי, במסגרת החוק, בכל מקום בו אנו פועלים״.

רק יומיים לפני האיסור, ב-28 באוגוסט, X טענה שהיא מפטרת "באופן מיידי" את כל עובדיה הנותרים בברזיל, באומרה כי דה מוראס איים במעצר על הנציגה המשפטית שלה במדינה, רחל דה אוליבירה וילה נובה קונסיסאו, אם X לא תציית להוראות לחסום חשבונות.

החוק הברזילאי דורש מחברות זרות למנות נציג משפטי מקומי לקבלת הודעות על החלטות בית משפט ולנקוט במהירות בכל פעולה נדרשת - במיוחד, במקרה של X, הסרת חשבונות. קונסיסאו מונתה לראשונה כנציגה המשפטית של X באפריל והתפטרה ארבעה חודשים לאחר מכן. החברה מינתה אותה לאותו תפקיד ב-20 בספטמבר, על פי התיק הציבורי במרשם המסחרי של סאו פאולו.

במאמץ ברור להגן על קונסיסאו מפני הפרות פוטנציאליות של X וסיכון המעצר שריחף מעליה, נכתב סעיף בהסכם הייצוג החדש של קונסיסאו לפיו עליה לציית לחוק הברזילאי ולהחלטות בית המשפט, וכי כל אחריות משפטית שהיא נוטלת על עצמה בשם X דורשת הוראה מראש מהחברה בכתב, על פי התיק של החברה.

״הדאגה עכשיו היא מה יקרה בהמשך ואיך X, לאחר שתחזור לפעילות, תצליח לעמוד בדרישות השוק והרשויות המקומיות מבלי ליצור מתחים חדשים״, אמר ל-AP קרלוס אפונסו סוזה, עורך דין ומנהל המכון לטכנולוגיה וחברה, מכון מחקר בריו.

חלק ממשתמשי X בברזיל עברו לפלטפורמות אחרות, כמו Threads של מטא, ובעיקר ל-Bluesky. לא ברור כמה מהם יחזרו ל-X. 

ברזיל לא הייתה המדינה הראשונה שאסרה את השימוש ב-X, אבל צעד דרסטי כזה היה מוגבל בדרך כלל למשטרים אוטוריטריים. הפלטפורמה וגלגולה הקודם, טוויטר, נאסרו ברוסיה, סין, איראן, מיאנמר, צפון קוריאה, ונצואלה וטורקמניסטן. מדינות אחרות, כמו פקיסטן, טורקיה ומצרים, גם השעו זמנית את X בעבר, בדרך כלל כדי להשתיק התנגדות ומהומות.

ההחלטה של מאסק לשנות כיוון בברזיל לאחר שביקר בפומבי את דה מוראס אינה מפתיעה, אמר מתאו סוורוולס, אנליסט של חברת המחקר Emarketer לאמריקה הלטינית וספרד. ״המהלך היה פרגמטי, כנראה מונע מההשלכות הכלכליות של אובדן גישה למיליוני משתמשים בשוק השלישי בגודלו שלה בעולם, יחד עם מיליוני הדולרים בהכנסות מפרסום הקשורות״, אמר סוורוולס. ״למרות ש-X עשויה לא להיות בעדיפות עליונה עבור רוב המפרסמים בברזיל, הפלטפורמה זקוקה להם יותר משהם זקוקים לה״.