מוראד ויסי, פרשן בכיר באיראן אינטרנשיונל, מציג ניתוח מעמיק של המתיחות הגוברת בין איראן לישראל ואת השלכותיה על העם האיראני. בתוך כך, הוא חושף כיצד מדיניותה של טהרן הובילה את המדינה לסף עימות צבאי, ואת המחיר הכבד שמשלמים האזרחים בעקבות זאת.

לטענת ויסי, איראן ומשמרות המהפכה עסקו בליבוי סכסוכים ובהתערבות במזרח התיכון במשך ארבעה עשורים, וכעת הלהבות הללו מאיימות על איראן ועמה. ויסי מסביר כי לאורך השנים, משמרות המהפכה הקימו קבוצות שליחים (פרוקסי) תחת הכותרת של יצירת "ציר ההתנגדות" והתערבו בענייניהן הפנימיים של מדינות האזור - מלבנון ותימן ועד עיראק, סוריה, עזה ואפילו בחריין. לדעתו, היה צפוי שכאשר קאסם סולימאני ומפקדי משמרות המהפכה התפארו בהרחבת גבולות הביטחון של המדינה עד הים התיכון, אויביה של איראן לא יישארו אדישים.

הפרשן הבכיר מציין כי כעת, לאחר שפגעה בקבוצות השליחים של איראן בעזה, ביהודה ושומרון ובלבנון, ישראל מכוונת לאיראן עצמה. אולם הבעיה היא שכל התקפה על איראן היא למעשה פגיעה במדינה ובתשתיותיה.

ויסי טוען כי איראן הביאה את המלחמה לפתחו של העם האיראני ביום שבו העדיפה את סוריה ולבנון על פני איראן ואזרחיה. הוא מזכיר את דבריו של מהדי טאאב, מפקד מחנה עמאר, שאמר: "סוריה חשובה לנו יותר מחוזיסטאן", ואת הצהרותיו של עלי ח'אמנאי על חימוש החמאס והג'יהאד האסלאמי.

הפגנות בטהרן (צילום: REUTERS/File Photo ATTENTION EDITORS)
הפגנות בטהרן (צילום: REUTERS/File Photo ATTENTION EDITORS)

לפי ניתוחו של ויסי, כאשר ממשלת איראן מתפארת בפעולותיה, טבעי שמוקדם או מאוחר ישראל ואויביה האזוריים של איראן יגיבו. המלחמה שהובאה לבתי אחרים, כעת חוזרת בידי איראן לשעריה. זאת בעוד שפקידי הממשל תמיד מוצאים מקלט בטוח, אך העם האיראני הוא שנופל קורבן לתאוות המלחמה של המשטר.

הפרשן מצביע על כך שעוד בטרם פרצה מלחמה כלשהי, השוק האיראני הגיב והמחירים עולים בקצב חסר תקדים. הוא מציין כי ביום שני בלבד, מחיר המטבע חצה את רף 50 מיליון תומאן והדולר הגיע ליותר מ-63,000 תומאן.

ויסי מסכם כי העם האיראני לא רק נאלץ לשלם את מחיר תאוות המלחמה של איראן ומשמרות המהפכה, אלא גם לשאת בנטל האינפלציה, יוקר המחיה, והמחסור בתקציב. הוא מזכיר את הגירעון התקציבי העצום והשימוש במשאבים לטובת פעילות צבאית במקום צרכים אזרחיים.

לבסוף, מוראד ויסי מתייחס לסנקציות החדשות על חברות התעופה האיראניות ומסביר כיצד הן תוצאה ישירה של מדיניות איראן. הוא מסכם כי דלתות הדיפלומטיה נסגרות וכלי המלחמה מוכנים לפעולה, כאשר איראן מביאה הביתה מלחמה שלא הייתה נחוצה או הכרחית, והעם האיראני הוא שישלם את המחיר הכבד ביותר.