נשיא אוקראינה נאם היום (רביעי) בפני הפרלמנט באוקראיני, מהלך שנחשב לחריג, והציג בפני המחוקקים את "תוכנית הניצחון" שלו לסיום המלחמה עד השנה הבאה, כך דווח היום ב"ניו יורק טיימס". התוכנית דורשת מעורבות מוגברת מצד המערב, שלא בהכרח מעוניין לשתף פעולה. 

את התוכנית מכנה זלנסקי "שלום באמצעות כוח". קווי המתאר של התוכנית הוצגו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן ולבכירים בממשל האמריקאי בשבועות האחרונים, כך לפי הדיווח. 

צבא אוקראינה (צילום: רויטרס)
צבא אוקראינה (צילום: רויטרס)

מטרת התוכנית היא לחזק את מעמדה של אוקראינה בשדה הקרב באופן שיאלץ את רוסיה לנהל משא ומתן על סיום המערכה, לצורך כל התוכנית תלויה בשיתוף פעולה משמעותי מצד המערב. זלנסקי אמר בנאומו: "אם נתחיל לקדם את תוכנית הניצחון הזו עכשיו, יתכן ונוכל לסיים את המלחמה לא יאוחר משנה הבאה". עוד אמר: "התוכנית הזו ישימה. זה תלוי בשותפים שלנו". 

פרשנים אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי תמיכתן של מדינות המערב בתוכנית לא מובטחת וכי נאומו של זלנסקי נועד בעיקר להרגעת הפרלמנט האוקראיני ולגיוס תמיכה מצד הציבור באוקראינה, להגביר את המורל ולנטוע תקווה. 

לפי הדיווח זלנסקי אמר כי התוכנית עתידה להוות "גשר" ליצירת שלום עתידי ולמנוע מרוסיה אפשרות להמשיך להילחם. התוכנית תדרוש מבעלות הברית להציע לאוקראינה להצטרף לברית נאט"ו ולהסיר את ההגבלות שמונעות ממנה להשתמש בנשק שסופק לה על ידי המערב. בנוסף, התוכנית מצריכה ייצור נשק משותף של אוקראינה עם מדינות אחרות. צוין כי בקשות אלו הועלו כבר בעבר על ידי זלנסקי. 

ולדימיר זלנסקי נואם בפרלמנט האוקראיני (צילום: רויטרס)
ולדימיר זלנסקי נואם בפרלמנט האוקראיני (צילום: רויטרס)

עוד אמר זנלסקי בנאומו כי הוא מעוניין לגרום למדינות השכנות לסייע לאוקראינה ליירט טילים ומזל"טים רוסיים בשטחם, רעיון שנדחה בעבר. 

נאומו של זלנסקי נישא בנוכחות המחוקקים, שרי הממשלה וראשי מערכת הביטחון האוקראינית שקיבלו את הנאום במחיאות כפיים סוערות. צוין כי חברי האופוזיציה מיהרו להביע ספקנות כלפי הנאום וטענו שהתוכנית "לא מציאותית" ודורשת ש"מישהו אחר יעשה הכל בשביל אוקראינה".