כוח המשקיפים של האו"ם (יוניפיל) טוען כי טנק צה"לי ירה הבוקר (רביעי) לעבר עמדה של הארגון בדרום לבנון: "זו לא הפעם הראשונה שצה"ל מבצע ירי מכוון". עוד נמסר כי בתקיפה הושמדו שתי מצלמות ונפגע מגדל שמירה שמשמש את המשקיפים. "אנו מזכירים לצבא הישראלי ולכל השחקנים את החובה להבטיח את ביטחונם של אנשי האו"ם".

מוקדם יותר הערב, פרסם משרד ההגנה האיטלקי הצהרה ובה נאמר: "16 המדינות האירופיות המרכיבות את כוחות יוניפיל מאמינות כי יש צורך בשינוי כללי החתירה למגע של הארגון. לחצים דיפלומטיים נוספים צריכים להיות מופעלים על ישראל כדי למנוע את התקיפה הבאה".

שני אירועי ירי בוצעו במהלך יום הכיפורים בעמדות יוניפי"ל בלבנון. התקיפות מיוחסות לישראל. ברחבי העולם מיהרו לגנות את הפעולות. שר ההגנה של איטליה אומר כי מחה בפני שר הביטחון יואב גלנט על הפעולות.

האו"ם מסר, כי יוניפיל בלבנון "נמצאים בסכנה גוברת" והפעילות המבצעית כמעט הגיעה לעצירה מוחלטת מאז ה-23 בספטמבר, כך אמר ראש מחלקת שמירת השלום של האו"ם, ז'אן-פייר לקרואה, למועצת הביטחון. "כוחות שמירת השלום מוגבלים לבסיסיהם עם פרקי זמן משמעותיים במקלטים," הוא אמר, והוסיף כי המשימה - הידועה בשם יוניפיל - מוכנה לתמוך בכל המאמצים לקראת פתרון דיפלומטי.

חיילי יוניפי''ל בלבנון (צילום: רויטרס)
חיילי יוניפי''ל בלבנון (צילום: רויטרס)

כוח יוניפיל הוצב בדרום לבנון בעקבות החלטה 425 של מועצת הביטחון של האו"ם, לאחר מבצע ליטני. נוכחותו הפחיתה את ההסתננויות לישראל, אך לא מנעה את ירי הרקטות על יישובי הגליל, גורם שהוביל למלחמת לבנון הראשונה. עד נסיגת צה"ל מרצועת הביטחון ב-2000, פרסו כוחות יוניפי"ל ארבעה גדודי חי"ר מהקו הכחול עד נהר הליטני. לאחר הנסיגה, הכוח צומצם לכ-2,000 חיילים, כולל יחידות חי"ר, הנדסה, תחזוקה וכוח אוויר.

עד מלחמת לבנון השנייה ב-2006, פעילות יוניפיל התמקדה בעיקר בניטור והתרעה, ללא יכולת אכיפה משמעותית. התעצמות חיזבאללה והתבססותו לאורך הקו הכחול התרחשה ללא הפרעה מצד כוחות האו"ם. החלטה 1701 של מועצת הביטחון, שהתקבלה בעקבות מלחמת לבנון השנייה, הרחיבה את סמכויות יוניפי"ל. הכוח הוסמך לעצור פעילי חיזבאללה חמושים המאיימים על אנשיו או מבצעים פעילות טרור דרומית לליטני, וכן לפעול מול צה"ל במקרה של הפרעה למשימתו.

למרות הרחבת סמכויותיו, יוניפיל עדיין מתקשה להתמודד באופן מלא עם פעילות חזבאללה. עם זאת, נוכחותו המוגברת, בשיתוף עם צבא לבנון, הביאה לכך שמוצבים רבים דרומית לליטני מאוישים כיום על ידי חיילים לבנוניים ולא אנשי חיזבאללה.