נשיא ארה״ב ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס קיוו שהמערכה המתמשכת במזרח התיכון תישאר מתחת לפני השטח בשבועות האחרונים של המרוץ לנשיאות, אך המתקפות הצבאיות החדשות של ישראל הופכות את זה לכמעט בלתי אפשרי, כך אומרים גורמים אמריקאים ויועצי הקמפיין לפי דיווח של ה״וושינגטון פוסט״ היום בבוקר (חמישי).

ההסלמה המהירה במלחמה הרב־זירתית סיבכה את ממשל ביידן. כזכור, ארצות הברית קראה תחילה להפסקת אש מיידית בלבנון, רק כדי לשנות מדיניותה  תשעה ימים מאוחר יותר ולתמוך בגלוי בתמרון הקרקעי של ישראל. השינוי החד גרם לבלבול ודאגה בקרב בעלות הברית האירופיות והערביות, הדוחפות לכך שארצות הברית תרסן את בעלת בריתה הקרובה ביותר במזרח התיכון – אך גורמי הממשל נמנעים מלהיכנס לעימות פומבי ברגע פוליטי רגיש שכזה.

חריג: המפציץ של ארה״ב B-2 שלח מסר לתימן ולמשמרות המהפכה
הנבואה האפלה של יאיר לפיד: מה ראה יומיים לפני יום כיפור? | צפו

"ברור שהם רוצים להימנע מכל עימות פומבי עם נתניהו בנושא לבנון או עזה שעלול לגרום לתגובת נגד מתומכי ישראל לפני הבחירות", אמר פרנק לוונשטיין, בעל ברית של ביידן ולשעבר מתווך למזרח התיכון בממשלתו של ברק אובמה.

"בו בזמן, הם עלולים לסבול מאובדן קולות קריטיים של אמריקאים־ערבים במדינות מתנדנדות מרכזיות אם הרטוריקה שלהם תיטה יותר מדי לכיוון ישראל", הוסיף.

קמלה האריס, דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
קמלה האריס, דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

בעוד ברחבי העולם הוציאו הודעות גינוי רבות לאחרונה לישראל, באשר לפגיעות ביוניפי״ל, המתקפה על בית החולים אל־אקצא בעזה, ודו״ח האו״ם המציין כי לא נכנס מזון לצפון הרצועה במשך כמעט שבועיים – בארה״ב התגובות היו מדודות ונבחרו בקפידה.

כך לדוגמה כאשר פורסם המכתב של מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן ומזכיר ההגנה לויד אוסטין לשר הביטחון יואב גלנט ביום ראשון, בו הם דורשים מישראל לאפשר יותר סיוע הומניטרי לעזה או להתמודד עם אמברגו נשק מארה״ב. שעות ספורות מחשיפת המכתב, דוברי הבית הלבן ומחלקת המדינה הבהירו כי "הוא לא נועד להתפרש כאיום" וכי לא יינקטו צעדים ב־30 הימים הקרובים – כך שכל פעולה נוספת בנושא תערך רק לאחר הבחירות.

ראיונות עם יותר מ־25 גורמים מארצות הברית, אירופה והמזרח התיכון וכן מקמפיין האריס תיארו דינמיקה של בית לבן מאלתר, שהולך בעקבות ישראל למלחמה אזורית מתרחבת תוך השפעה שולית בלבד על פעולותיו של ראש הממשלה נתניהו.

כוחות צה''ל בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)

המלחמה המתפשטת מדאיגה את קמפיין האריס, הרואה בתמונות האזרחים המתים גורם המסבך את דרכה לניצחון במדינות מפתח מתנדנדות עם אוכלוסיות משמעותיות של אמריקאים־ערבים ומוסלמים. "זו דאגה עצומה. זה מגיע למצב שאנשים אומרים: 'אני לא יכול לתמוך באף אחד שתומך ברצח עם'", אמר אדם המייעץ לקמפיין.

בממשל ביידן טוענים כי המבקרים של ההתנהלות האמריקאית מול ישראל מעריכים בחסר את ההשפעה שהייתה לארה״ב בצמצום היקף הפלישה הישראלית ללבנון, הגדלת זרימת הסיוע ההומניטרי לעזה ומניעת מלחמה כוללת עם איראן. גורמים רשמיים אומרים שהם עובדים ללא הרף להניא את נתניהו מהפצצת ביירות ולצמצם את מתקפת הנגד המתוכננת שלו נגד איראן, שחלק חוששים שעלולה לכלול תקיפות על מתקנים גרעיניים או נפט, אפשרות שעלולה לערער את הכלכלה העולמית.

"תסתכלו על הרקורד שלנו בהתערבות להכנסת סיוע הומניטרי", אמר דובר מחלקת המדינה מתיו מילר לכתבים ביום שלישי. "כשראינו שהתוצאות לא עמדו בסטנדרטים שאנו מצפים להם, התערבנו״.

למרות ההודעות מארה״ב, גורמים ישראליים אומרים כי לא יכנעו לארצות הברית בנוגע למטרות בלבנון. "נמשיך להכות בחיזבאללה ללא רחמים בכל חלקי לבנון – גם בביירות״, אמר נתניהו. טרם התקבלה החלטה סופית לגבי מטרות לתקיפה באיראן, אומרים גורמים ישראליים, אך צפויה תקיפה בימים הקרובים.

השמדת תוואי התת קרקע של כוח רדואן בדרום לבנון (צילום :דובר צהל)

בעזה, רוב הגורמים האמריקאים מודים כי שני הצדדים לא יגיעו להסכם הפסקת אש ושחרור חטופים עד סוף השנה. התהליך נתקע בשל דרישות חמאס לחילופי אסירים וישראל בנוגע להשארת כוחותיה לאורך גבול עזה־מצרים.

אנדרו מילר, שלאחרונה פרש מתפקידו כבכיר במחלקת המדינה לענייני ישראל־פלסטין, אמר כי ארצות הברית הייתה מהירה מדי לקבל את הרחבת הפעולות של ישראל מבלי להבין את היקפן: "מה שעשינו גרם לאישור מסע המלחמה של ישראל, לפני שהבנו אם לישראל יש אסטרטגיית יציאה ברת־קיימא״, אמר בראיון. "אני לא חושב שיש מישהו בממשל שיכול לומר בפנים רציניות שלישראל היה מצב סופי מוגדר בבירור".

בתוך מטה הקמפיין של האריס, הדאגות חריפות במיוחד במישיגן, ביתה של אחת מהאוכלוסיות הערביות־אמריקאיות והמוסלמיות הגדולות ביותר במדינה, עם כ־300,000 אנשים שמוצאם מצפון אפריקה או מהמזרח התיכון.

סקרים מראים שהאריס ויריבה הרפובליקני, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, נמצאים בשוויון אפקטיבי במישיגן ובמדינות מתנדנדות אחרות שיכריעו את הבחירות. הנתיב הברור ביותר של האריס לניצחון הוא במדינות "החומה הכחולה" של מישיגן, פנסילבניה וויסקונסין.

תומכים בקמלה האריס בוועידה הדמוקרטית בשיקגו (צילום: רויטרס)
תומכים בקמלה האריס בוועידה הדמוקרטית בשיקגו (צילום: רויטרס)

כשהאריס נכנסה לראשונה למרוץ, יועציה קיוו שהעובדה שהיא הבדילה את עצמה מביידן בדיבור נחרץ יותר על סבל הפלסטינים תעזור לזכות בתמיכה של מגזר ניכר מהבוחרים הערבים־אמריקאים והמוסלמים הזועמים על תמיכת הממשל בישראל, אך זכייה בתמיכתם הפכה לקשה יותר ככל שהמבצע הצבאי של ישראל התעצם עם גיבוי אמריקאי.

ביידן ויועציו הבכירים הסכימו עם ההנחה של נתניהו שהחלשת חיזבאללה יכולה להיות מנוצלת לעיצוב מחדש של הפוליטיקה הלבנונית ומינוי נשיא חדש. פלישה מוגבלת נתמכה על ידי בלינקן, שליח ומתווך ממשל ביידן לסכסוך הגבול הימי בין ישראל ללבנון עמוס הוכשטיין, אוסטין, מתאם המזרח התיכון ברט מקגורק ויועץ הביטחון הלאומי של הבית הלבן ג'ייק סאליבן, אמרו גורמים המכירים את העניין.

עם זאת, אנליסטים סקפטיים שהמטרות השאפתניות של ארצות הברית וישראל בלבנון ניתנות להשגה לפני שביידן יעזוב את תפקידו. "אני לא חושב שנשאר מספיק זמן להשיג את זה", אמר אנדרו מילר. "לכל היותר, אולי תוכל לראות מינוי של נשיא חדש, אבל אפילו זה יהיה קשה באופן יוצא דופן״.