48 שעות ללא חשמל: ממשלת קובה הודיעה אמש כי הרשויות במדינה הצליחו להשיג התקדמות הדרגתית בהחזרת שירות החשמל לרחבי האי, כולל לבתי חולים ולחלקים מהבירה הוואנה, זאת לאחר דיווחים בכלי תקשורת מקומיים על קריסת תשתית החשמל הארצית בפעם השנייה בתוך 24 שעות. אולם, נכון לשבת אחר הצהריים, רוב תושבי קובה, המונים כעשרה מיליון, נותרו ללא חשמל.

ברמזורים ברחבי הוואנה לא הייתה תאורה, ורוב העסקים חדלו מלפעול. תורים ארוכים התפתחו בחנויות המסובסדות על ידי המדינה, בהן רוכשים הקובנים לחם ומוצרים חיוניים נוספים.

לזרו גוארה, בכיר בתחום החשמל במדינה, ציין כי מפעילת הרשת, UNE, פועלת להעלות את יכולת המערכת כדי להתחיל להפעיל מספר תחנות כוח ולשוב ולספק חשמל לאזורים נרחבים יותר במדינה. ״אינני יכול להבטיח שנשלים את חיבור המערכת היום, אך אנו מעריכים כי יתבצעו הישגים משמעותיים״, אמר גוארה בשידור טלוויזיוני. העיתון הבריטי ״הגארדיאן״ הצליח לאמת כי תשתיות החשמל שוקמו בחלקים מהאי.

קובה שוב צנחה לעלטה מוחלטת אמש לאחר שמערכת החשמל קרסה לאחר הודעת הרשויות כי החלו להחזיר את שירותי החשמל. 

הרשת החשמלית קרסה לראשונה בסביבות השעה 12:00 ביום שישי, לאחר שאחת מתחנות הכוח הגדולות באי הפסיקה לפעול, והותירה למעלה מ-10 מיליון בני אדם ללא חשמל.

הפסקת חשמל בקובה (צילום: רויטרס)
הפסקת חשמל בקובה (צילום: רויטרס)

אפילו לפני הקריסה, מחסור בחשמל ביום שישי אילץ את ממשלת קובה לשלוח עובדים לא חיוניים לבתיהם ולבטל שיעורים בבתי ספר, במטרה לחסוך בדלק לצורכי ייצור חשמל. עם זאת, האורות החלו להידלק בפינות שונות ברחבי האי בערב יום שישי, מה שהצביע על תקווה לשיקום החשמל. UNE עדיין לא סיפקה פרטים לגבי מה שגרם לקריסת הרשת שוב ביום שבת, או כמה זמן יידרש לשוב להפעיל את השירות.

בחודשים האחרונים חוו תושבי קובה הפסקות חשמל מתמשכות, שנמשכות לעיתים קרוב ליממות שלמות ברחבי האי, כאשר ממשלת קובה מאשימה את התשתית המידרדרת, מחסור בדלק וביקוש גובר. רוחות חזקות שהחלו עם הוריקן מילטון בשבוע שעבר הקשו גם הן על אספקת הדלק המועט מאניות מול החופים, כך טוענים הרשויות.

אספקת הדלק לאי ירדה באופן משמעותי השנה, כאשר ונצואלה, רוסיה ומקסיקו, שהיו פעם הספקים המובילים, צמצמו את היצוא שלהם לקובה. ונצואלה צמצמה את אספקת הדלק המסובסד שלה בחצי השנה, מה שאילץ את האי לחפש נפט יקר בהרבה בשוק הספוט.

ממשלת קובה מאשימה גם את האמברגו הסחר של ארה״ב, כמו גם סנקציות שהוטלו תחת הנשיא הקודם דונלד טראמפ, בקשיים בהשגת דלק וחלקי חילוף להפעלת תחנות הכוח הפועלות על נפט. ביום שישי הכחישה ארה"ב כל קשר לקריסת הרשת בקובה.

הוריקן אוסקר, המתהווה בצפון הרפובליקה הדומיניקנית, מאיים להביא גשמים כבדים ורוחות חזקות לחלקים בצפון מזרח קובה בימים הקרובים, כך מסר המרכז הלאומי להוריקנים של ארה״ב.