פטהוללה גולן, מי שנחשב במשך שנים ליריב היחיד שיכול לערער על מעמדו של נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, ומי שנטען שהוביל את ניסיון ההפיכה הכושל ב-2016, מת בפנסילבניה בגיל 83, כך על פי דיווחים בטורקיה.

גולן היה בעבר בעל ברית של ארדואן וסייע לעלייתו לשלטון בטורקיה, אך סכסוך פרץ בין השניים ב-2015. ממשלתו של ארדואן האשימה בעבר את תומכיו של גולן בביצוע ניסיון ההפיכה הצבאית הכושל נגדה ב-2016. אנקרה ביקשה אז רשמית את הסגרתו מוושינגטון, שסירבה עד כה לבקשה. עשרות אלפי בני אדם נעצרו או פוטרו בטורקיה מאז ניסיון ההפיכה, והואשמו בתמיכה בגולן.

גולן נולד במזרח טורקיה, לאב שהיה אימאם מקומי. הוא למד בבתי ספר דתיים עד גיל 14, ואז התחיל לדרוש דרשות דתיות. בשנת 1960 הקים באיזמיר את תנועת "היזמט" ("שירות" בטורקית). בשנים הראשונות להקמתה התמקדה התנועה בתחום החינוך: הקימה מעונות בבתי ספר תיכוניים, טיפלה בבעיות סמים בקרב בני הנוער ופעלה להעלאת רמת הלימודים.

הפגנות אנטישמיות בטורקיה (צילום: TURKEY-ANTISEMITISM)
הפגנות אנטישמיות בטורקיה (צילום: TURKEY-ANTISEMITISM)

תומכים לשעבר כינו בתחקיר ב"דר שפיגל" את התנועה כחברה סודית אולטרה־שמרנית. עד כדי כך סודית שאין לתנועה משרדים ראשיים, אין לה כתובת רשמית, היא איננה רשומה בשום מקום ואין לה חשבון בנק מרכזי. לבד מהחינוך, גולן ייחס חשיבות עצומה לכלי תקשורת. הוא היה נשיא הכבוד של ארגון העיתונאים והסופרים בטורקיה. באתר של התנועה הוא מעודד את תומכיו להיכנס לעסקי המו"לות, כדי להפיץ את מה שהוא מכנה "השירות", והם מצייתים לו.

לפני קרוב ל-40 שנה קנו כמה מתומכיו את העיתון הטורקי הנפוץ "זאמאן", ב־93' הקימו את תחנת הטלוויזיה סאאמניולו, ב־94' את השבועון "אקציון", ובמהלך שנות ה־90 פתחו כמה תחנות רדיו בטורקיה. גם סוכנות הידיעות סיהאן, הפועלת ב־50 מדינות, שייכת לתומכי התנועה, ויש להם גם ערוץ טלוויזיה בניו ג'רזי. לארצות הברית הגיע גולן בסוף שנות ה־90 כדי לעבור טיפול רפואי. מאז לא חזר להתגורר בטורקיה, סוג של גלות מרצון שאפשרה לו להרחיב את פעילות תנועתו ולהפוך אותה לבינלאומית.

זמן קצר לפני שעזב את טורקיה לצמיתות הואשם גולן בניסיון להפוך את המדינה לאסלאמית, ומאז ידעו יחסיו עם הממסד הטורקי עליות ומורדות. בעבר היה גולן לגדול תומכיו של ארדואן ושימש כמנהיגה הרוחני של תנועתו "מפלגת הצדק והפיתוח". לפני כעשר שנים תומכיו של גולן במשטרה ובמערכת המשפט האשימו את סביבתו הקרובה של ארדואן, ובהם את בנו בילאל, בשחיתות, ומאז היחסים בין השניים הצטננו עד כדי קיפאון. ב־2014 היזמט אף הוכרזה בטורקיה ארגון טרור.

רג'יפ ארדואן  (צילום: רויטרס)
רג'יפ ארדואן (צילום: רויטרס)

גולן עצמו התנגד נחרצות לטרור, וטען שאין לו מקום באסלאם האמיתי. לדבריו, המוסלמים צריכים לחיות את חייהם על פי מסורת האסלאם, שתובעת נימוסים, עבודה קשה וצדקה. הוא הרבה לדבר על שלום עולמי ועל סובלנות, על חיזוק הקשרים בין ארצות הברית לטורקיה ועל כלכלה חופשית. עד כדי כך הוא תמך בערכים מערביים, שמתנגדיו טענו שהוא סוכן של המערב.

היחס של גולן לסכסוך הישראלי־פלסטיני היה מורכב. הוא שב והביע את תמיכתו בהסכם אוסלו, אם כי הוא התנגד להתערבות של מדינות המערב בסכסוך. לדבריו זהו סכסוך פוליטי ולא דתי, שיכול להסתיים בסיוע של האו"ם, ללא התערבות ישירה של מדינות זרות.

גולן הביע אהדה לפלסטינים ואף קרא למוסלמים לשלוח סיוע לעזה, אך התנגד למשט המרמרה ואמר שעל מארגניו היה לנסות להגיע להסדר עם ישראל לפני שיצאו לדרך. גולן תמך בקשרים עם ישראל מתוך השקפת עולם המאמינה בדיאלוג בין־דתי. רק קשרים טובים עם ישראל, לדעתו, יביאו לקשר טוב בין המוסלמים ליהודים. הוא אף היה סבור שלישראל השפעה רבה על ארצות הברית, ובשל כך היא יכולה לחזק את הקשרים בין האמריקאים לטורקיה.