מלחמת חרבות ברזל: אוסטרליה, צרפת, גרמניה, יפן, קנדה, קוריאה הדרומית ובריטניה מביעות דאגה מהחקיקה בישראל נגד אונר"א ומזהירות מפגיעה בסיוע ההומניטרי לפלסטינים בעזה ובגדה המערבית. החל מהבוקר (ראשון) מפעילים פעילי תנועת "אם תרצו" לחצים אדירים על חברי הממשלה ועל יו"ר הכנסת ויו"ר הקואליציה בדרישה לא להיכנע ללחצים הדיפלומטיים ולהשלים את העברת חוקי אונר"א. 

מתנועת אם תרצו מובילת המאבק הציבורי לסגירת פעילות אונר''א בישראל נמסר: ''עם ישראל לא יסלח למי שייכנע ללחצים. בשעה שאנחנו קוברים מדי יום את מיטב לוחמינו שמגלים גבורה ואומץ יוצאי דופן, המינימום שאנו מצפים לו מנבחרי הציבור הוא לעמוד במילתם ולגלות אומץ מול הלחצים. יו''ר הקואליציה אופיר כץ  ויו''ר הכנסת אמיר אוחנה - עם ישראל כולו מסתכל. לא לפחד כלל, העבירו את החוקים''.

במכתב של שרי החוץ נכתב: "אנו, שרי החוץ של קנדה, אוסטרליה, צרפת, גרמניה, יפן, הרפובליקה של קוריאה ובריטניה, מביעים את דאגתנו העמוקה מהחקיקה המקודמת בכנסת ישראל, שמטרתה לבטל את הפריבילגיות והחסינות של ארגון הסעד של האו"ם, הסוכנות לפליטים פלסטיניים במזרח התיכון [אונר"א]. החקיקה המקודמת אוסרת כל מגע בין מוסדות רשמיים ישראליים לבין אונר"א, החקיקה גם אוסרת כל נוכחות של אונר"א בתוך ישראל".

צעקות לעבר נתניהו בטקס האזכרה לנרצחי השבעה באוקטובר (צילום :חדשות 12)

"אונר"א מספקת סיוע הומניטרי חיוני ומציל חיים ושירותים בסיסיים לפליטים פלסטינים בעזה, מזרח ירושלים, בגדה המערבית ובכל האזור. ללא עבודתה, אספקת סיוע ושירותים חיוניים, לרבות חינוך, שירותי בריאות וחלוקת דלק בעזה ובגדה המערבית, ייפגעו קשות, מה שישליך באופן הרסני על מצב הומניטרי הממילא קריטי והמתדרדר במהירות, במיוחד בצפון עזה".

"חיוני שאונר"א וארגונים וסוכנויות אחרות של האו"ם יהיו מסוגלים לספק באופן מלא סיוע הומניטרי וכל סיוע נוסף לאלה הזקוקים לו ביותר, תוך מילוי המנדטים שלהם ביעילות. אנו קוראים לממשלת ישראל לעמוד בהתחייבויותיה הבינלאומיות, לשמור על הזכויות והחסינות של אונר"א ללא פגע ולעמוד באחריותה לאפשר סיוע הומניטרי מלא, מהיר, בטוח וללא הפרעה, לצד שירותים בסיסיים לאוכלוסייה האזרחית".

"אנו מגנים בפעם נוספת את מתקפות הטרור האכזריות של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר 2023. אונר"א נקטה בשורה של צעדים כדי להתמודד עם הביקורת בנוגע לתמיכת עובדים בודדים שלה בארגוני טרור, והוכיחה את נכונותה להמשיך וליישם רפורמה בתהליכים פנימיים".

עדות שורדת השבי, עמית סוסאנה, במועצת הביטחון של האו"ם (צילום :צילום מסך מתוך אתר האו"ם)

"אנו קוראים לאונר"א להמשיך את צעדי הרפורמה ולשים אותה בראש סדר העדיפויות של הארגון, להפגין את מחויבותה לעקרון הניטרליות ולהבטיח שפעילותה תישאר לגמרי בקנה אחד עם המנדט שלה. אנו נמשיך לעקוב באופן פעיל ולתמוך בתהליך זה".

ישנו לחץ בינלאומי מסיבי על ישראל להוריד מסדר היום של הכנסת את שני חוקי האונר"א שלפי שעה צפויים לעלות מחר לאישור בקריאה השנייה והשלישית.

יוזם החוק ח”כ דן אילוז: "כמי שיזם את הצעת החוק לסגירת אונר”א, אני דוחה את קריאת שרי החוץ הזרים להסיר את החוק מסדר היום. מדינת ישראל נמצאת בחזית המאבק של העולם החופשי נגד הטרור, בעוד שאונר”א תומכת בטרור ומשתפת פעולה עם חמאס, תוך הנצחת הסכסוך במקום קידום פתרונות. במקום לתמוך במאבק נגד כוחות הרשע, מדינות העולם מציבות חסמים ומגנות על ארגון שמסכן את ביטחון ישראל ואת כלל העולם החופשי. אני קורא לראש הממשלה לעמוד איתן מול הלחצים—עם ישראל כולו עומד לצידו בנושא זה".

מחר צפוי מפגש טעון בכנסת סביב חוקי האונר"א המוצעים. כ-40 נציגים דיפלומטיים זרים, שהוזמנו במקור לטקס פתיחת המושב, מתכננים לנצל את ההזדמנות כדי להביע את עמדתם בנושא. הם צפויים לאתגר את חברי הכנסת שיזמו את החקיקה בשאלות מורכבות ולהפעיל לחץ דיפלומטי בנושא. בעקבות זאת, הועבר מסר ליוזמי החוקים להתכונן כראוי ולגבש תשובות מנומקות לקראת העימות הצפוי עם הדיפלומטים הזרים.