פגישת נשיא טורקיה ארדואן ונשיא רוסיה פוטין מעלה את שאלת השפעת התקרבות מחודשת בין שתי המעצמות על ישראל. האלוף במילואים עמוס ידלין, ראש המכון למחקר ביטחון לאומי וראש אמ"ן לשעבר, התייחס לנושא בשיחה עם ניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" ואמר: "העימות בין רוסיה לטורקיה פרץ בעקבות הפלת המטוס הרוסי בגבול סוריה-טורקיה בסתיו שעבר. המשבר היה מאוד גדול. היו אפילו תרחישים למלחמה בין שתי המדינות, מה שהיה מעמיד את ברית נאט"ו בבעיה מאוד קשה, כי טורקיה היא חברה בנאט"ו ועל פי סעיף 5 באמנה, אם אחת המדינות נכנסת למלחמה, כולם צריכים לבוא ולעזור לה. הדבר האחרון שרצו האמריקאים והאירופאים, זה לעזור לטורקיה במלחמה עם רוסיה".



"מאז זרמו הרבה מים במצרי הדרדנלים ושתי המדינות נכנסו לבעיות כלכליות מאוד קשות. רוסיה עם ירידת מחירי הנפט ועם הסנקציות של המערב, וטורקיה כתוצאה מהסנקציות של רוסיה", הוסיף ידלין. "היה גם ניסיון הפיכה, וכל זה שינה לגמרי את המפה. בשורה התחתונה, הסולטן 'הלך לקנוסה' אצל הצאר בסנט פטרבורג. ארדואן, עוד לפני ניסיון ההפיכה, החליט שהוא צריך לשפר את יחסי החוץ של טורקיה, שהביאו אותו למשבר כמעט עם כל השכנים שלו.


"ניסיון ההפיכה רק עזר לו לעשות את זה מול רוסיה, כיוון שפוטין תמך בו מיד, בניגוד למערב שעוד רגע היסס לראות איך מתפתח ניסיון8 ההפיכה. למערב יש עכשיו הרבה ביקורת על טורקיה ועל איך שארדואן מתנהג בנושאי זכויות אדם והוצאות להורג, וארדואן רצה לשדר למערב מסר מאוד ברור שיש לו אופציות נוספות".

"כישראלים אנחנו צופים במתרחש כבעלי עניין", הדגיש ידלין. "אנחנו לא במרכז, אבל זה מעניין אותנו, ונוגע לנו בשלוש נקודות - סוריה, אנרגיה וכלכלה. בסוריה, המתח וניגוד האינטרסים בין רוסיה לטורקיה היה מרבי. אסד היה מטרה של הטורקים, שילך, ואסד הוא בן-ברית של הרוסים, שבאו לעזור לו. אם טורקיה תלך לקראת רוסיה, ותהיה פחות נחרצת מבחינת הליכתו של אסד, זה יחזק את הציר הכי בעייתי לישראל, אירן-סוריה-חיזבאללה. וזה 'לא טוב ליהודים'. אבל לי עדיין לא ברור שבנושא הסורי, הטורקים 'הלכו לקנוסה' לקראת הרוסים. אני חושב שבנושאים כמו הכלכלה וההתרסה מול המערב, הם הגיעו להסכמות. אני לא חושב שבנושא הסורי הם על אותו הדף. אבל אם הם יהיו זו בעיה לישראל".


"עניין שני הוא האנרגיה", הוסיף ידלין, "כשטורקיה חשה שהרוסים סוגרים לה את ברז הגז, האטרקטיביות של הגז הישראלי עולה פלאים. אותו דבר בנושאים כמו תיירות וייצאו סחורות. לכן יחסים כלכליים טובים בין טורקיה לרוסיה, מפחיתים את האטרקטיביות של ישראל. זה משפיע עלינו, אנחנו בעניין, אבל אנחנו לא שחקנים מרכזיים, זה לא משפיע עלינו כמו היחסים שלנו עם ארצות הברית, מצרים או סעודיה".