העולם הערבי מתעורר שוב בעניין הר הבית. מצרים גינתה היום (שני) את מה שכינתה "התפרצות של מאות מתנחלים יהודים למסגד אל-אקצא תחת אבטחה כבדה של כוחות הביטחון הישראלים". משרד החוץ בקהיר אמר כי מדובר בצעד מסוכן, הפוגע במקומות הקדושים וגורם לכעס. מעשים אלו, לטענתם, פוגעים בתהליך השלום בין הפלסטינים לישראלים. בהודעת משרד החוץ המצרי נאמר עוד כי מצרים מודאגת מאוד גם מאישור תכניות לאישור 4,200 יחידות דיור בהתנחלות מודיעין עילית. "המשך זירוז הבנייה של ההתנחלויות הישראליות מביא לפגיעה באפשרות הצלחת פתרון שתי המדינות, מדובר בצעד לא חוקי". מצרים ביקשה מישראל להפסיק לאלתר את הצעדים החד-צדדיים, שעלולים לדבריה להביא לכישלון המאמצים לחידוש תהליך השלום.



מוקדם יותר גם ירדן גינתה את ישראל שאפשרה את עליית היהודים להר הבית. השר לענייני דת הירדני, ואיל ערביאת, אמר שהתפרצות זו כדבריו עלולה להצית מלחמת דת באיזור. הוא אף גינה את ממשלת ישראל על כך שלדבריו "עצרה והיכתה מתפללים מוסלמים", וטען שישראל פועלת באזור מסגד אל-אקצא בעריצות.



"מסגד אל-אקצא אינו ניתן לחלוקה"


מוקדם יותר היום, התראיין מלך ירדן עבדאללה לעיתון ירדני והתבטא גם הוא בסוגיית הר הבית והביע דאגה מ"עליית הקיצוניים היהודים למסגד אל-אקצא". בהתייחסות לאפשרות של חלוקת זמני התפילות בהר הבית גם ליהודים, כפי שנעשה במערת המכפלה בחברון, אמר כי "האחריות כלפי המקומות הקדושים למוסלמים בירושלים נמצאת בראש סדר העדיפויות שלנו בזירה הבינלאומית. אנחנו משתמשים בכל היכולות שלנו במטרה להגן על מסגד אל-אקצא בשלמותו, שכן המסגד אינו ניתן לחלוקה או שותפות".



המלך עבדאללה. צילום: AFP
המלך עבדאללה. צילום: AFP



מלך ירדן התבטא בחריפות נגד ישראל, והאשים אותה באחריות להפרות בהר הבית. "אנחנו ערים להפרות חוזרות ונשנות של ישראל והקבוצות הקיצוניות בירושלים, כולל הניסיונות הבוטים לשנות את הסטטוס קוו בעיר, את המורשת שלה ואת זהותה ההיסטורית". עוד הוסיף: "אנו עדים גם להפרות של זכויות התושבים הערביים והצקות כלפיהם כדי לעקור אותם מבתיהם, וכן פגיעה במקומות הקדושים למוסלמים ולנוצרים".