כלי תקשורת בארה"ב דיווחו אתמול כי הנשיא ג'ו ביידן החליט להגדיר את קטאר כבעלת ברית עיקרית שאינה בנאט"ו, זאת לאחר שיחה שערך עם האמיר הקטארי, שייח' תמים בן חמד אאל ת'אני. על פי הדיווחים, המהלך ישדרג באופן רשמי את היחסים והשותפות בין דוחא לוושינגטון.

במהלך הפגישה בין הנשיא האמריקאי לאמיר הקטארי, כינה ביידן את קטאר כ"חברה טובה ושותפה אמינה". מחלקת המדינה של ארה"ב הודיעה כי "התואר החדש של קטאר בארגון נאט"ו, הוא סמל רב עוצמה למערכת היחסים ההדוקה שחולקת ארה"ב עם אותן מדינות, ומפגין את הכבוד העמוק שלנו לידידות ולמדינות אלה". בתוך כך, קטאר תהפוך למדינה השנייה באזור המפרץ, אחרי כווית, שתהפוך לבית ברית בארגון.

ביום שני האחרון אמר ג'ו ביידן כי השותפות עם קטאר היא "מרכזית לאינטרסים החיוניים של ארה"ב, כולל הסיוע של דוחא בפינוי אזרחי ארה"ב במהלך הנסיגה מאפגניסטן בחודש אוגוסט האחרון". עוד אמרה הנשיא כי "לקטאר תפקיד חשוב בשמירה על היציבות בעזה ומתן סיוע מציל חיים לפלסטינים".

הפגישה בין ג'ו ביידן לאמיר קטאר (צילום: REUTERS/Leah Millis)
הפגישה בין ג'ו ביידן לאמיר קטאר (צילום: REUTERS/Leah Millis)

בתוך כך, הנשיא הודיע ליו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית, ננסי פלוסי, על כוונתו לשדרג את מעמדה של קטאר. ביידן אמר כי "אני קובע זאת מתוך הכרה בתרומתה רבת השנים למאמצים בהובלת ארה"ב באזור האחריות של פיקוד מרכז, ומתוך האינטרס הלאומי שלנו בהעמקת שיתוף הפעולה הביטחוני והבילטרלי עם קטאר".  

השייח' תמים הדגיש כי שתי המדינות הוכיחו במהלך הנסיגה מאפגניסטן, כמה חזק הן יכולות לשתף פעולה יחד, והוסיף: "אנחנו הולכים להמשיך לעבוד יחד כדי למצוא דרכים להביא שלום באזורנו". מרואן בשארה, האנליסט הפוליטי הבכיר של אל-ג'זירה, אמר שהיחסים בין שתי המדינות התחזקו במהלך השנה הראשונה של ממשל ביידן, כחלק מתפקידם לגשר על חילוקי דעות עם איראן.

במקביל לביקורו של שייח' תמים, חברת התעופה הלאומית קטאר איירווייז ביצעה הזמנה של עשרות מטוסי נוסעים מחברת בואינג האמריקאית, בעסקה שערכה כ-20 מיליארד דולר. ביידן אמר בתגובה: "זו אחת העסקאות הגדולות אי פעם של חברת המטוסים בואינג, והיא תתרום לעשרות אלפי משרות בארה"ב".