המתיחות הביטחונית מול איראן: אתר "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה באיראן ופועל מבריטניה, דיווח אמש כי התקיפה הישראלית בנמל התעופה בדמשק גרמה לפגיעה קשה בפעילותן של שתי חברות תעופה איראניות עד כדי הפסקת פעילותן במדינה. בהתבסס על סוכנויות מודיעין במערב, דיווח האתר כי לאחר התקיפה החריגה, הופסקו הטיסות של חברת Caspian Air ו-Fars Air Qeshm, שנתונות תחת סנקציות של ארה"ב בשל פעילותן בשירות משמרות המהפכה.

"סיכלנו וביצענו פעולות": בכיר איראני חושף את התגובה ל"מזימות הישראליות"

איראן מאיימת: לא נחזיר את המצלמות עד שהתנאי הבא לא יקויים

ברקע הטענה לתפיסת מרגלים: מהנדס טילים איראני נוסף נהרג והוכרז כ"שהיד"

בתוך כך, בעקבות הפגיעה, הטיסות בין שתי המדינות המשיכו להתבצע על ידי החברה "מאהן אייר", שנמצאת גם היא תחת סנקציות של ארה"ב מאז שנת 2011, בשל תפקידה הפעיל בפעילותו של כוח קודס של משמרות המהפכה של הרפובליקה האסלאמית, לרבות משלוחי נשק לקבוצות טרור פרו-איראניות ברחבי העולם. על פי מקורות מודיעין במערב, חמיד ערבנג'אד, מנכ"ל מאהן אייר, ביקר לאחרונה בסוריה בטקס פתיחת הקו החדש לנמל התעופה בעיר חאלב, על רקע התגברות פעילות החברה בקו איראן - סוריה.

צילום לווין של שדה התעופה בדמשק, סוריה (צילום: ImageSat International (ISI))
צילום לווין של שדה התעופה בדמשק, סוריה (צילום: ImageSat International (ISI))

במקביל, קבוצת האקרים העונה לשם "Homeland Vigilantes", דיווחה על שיתוף פעולה הדוק של חברת התעופה מהאן אייר עם כוח קודס של משמרות המהפכה. הקבוצה חשפה מקרים רבים בהם הוזמנו כרטיסי טיסה מזויפים עם שמות וזהויות בדויות על חשבון החברה. כמו כן, קבוצה זו גילתה כי חברת התעופה פועלת בשירות כוח קודס תחת שם כיסוי, וכי לעיתים מאות אנשים בעלי אותו השם טסים בו זמנית במטוסי החברה. 

על פי האתר המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, אמיר אסאדוללהי, טייס לשעבר בחברת התעופה מהאן אייר, מסר כי כבר בשנת 1992, קאסם סולימאני טס יחד עם 200 נוסעים נוספים, כאשר במטען המטוס, שכן "מטען אסור" במשקל שבעה טונות, ולאחר מתן שוחד לטייסים ופקחים, הצליח להסית את הטיסה מעיראק לסוריה. כמו כן, האתר מעיד כי במקביל להתגברות ההתקפות הישראליות על מחסני הנשק בסוריה, כוח קודס מסתמך בעיקר על מטוסי חברת התעופה מהאן אייר, יותר מבעבר. 

מטוס חברת ''מהאן אייר'' האיראנית (צילום: REUTERS/Mohamed al-Sayaghi )
מטוס חברת ''מהאן אייר'' האיראנית (צילום: REUTERS/Mohamed al-Sayaghi )

כאמור, מיד לאחר התקיפה שיוחסה לישראל בשדה התעופה בדמשק, הודיע משרד התחבורה הסורי כי הוא משהה את הטיסות בנמל התעופה "מסיבות טכניות", אולם בצילומי מודיעין קודמים של חברת חברת הלוויינים ופתרונות המודיעין אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International - ISI) עולה כי התקיפה הובילה להשבתה מוחלטת של שני מסלולי המראה ונחיתה, האזרחי והצבאי. 

לאחר התקיפה, הרוסים גינו את ישראל. סגן שר החוץ הרוסי, מיכאל בוגדנוב נפגש עם שגריר ישראל במוסקבה אלכס בן צבאי והביע בפניו מחאה על תקיפת שדה התעופה של דמשק לפני כשבוע, המיוחסת לחיל האוויר הישראלי. בוגדנוב אמר לשגריר הישראלי כי התקיפה גרמה נזק לתנועה אווירית אזרחית בינלאומית וגם עיכבה מסירת אספקה ​​הומניטרית למיליוני סורים, שבוצעה על ידי שירות התעופה של האו"ם והופרעה.

צילומי עבודות שיקום נמל התעופה בדמשק, מתוך דו''ח המודיעין של חברת ImageSat International (ISI) (צילום: ImageSat International (ISI) www.imagesatintl.com)
צילומי עבודות שיקום נמל התעופה בדמשק, מתוך דו''ח המודיעין של חברת ImageSat International (ISI) (צילום: ImageSat International (ISI) www.imagesatintl.com)

כזכור, בדצמבר 2011 הודיע משרד האוצר האמריקאי כי חברת התעופה "מהאן אייר" מוגדרת כ"תומכת טרור", שכן היא מספקת "תמיכה כספית, חומרית וטכנולוגית למשמרות המהפכה. החברה, שבסיסה בטהרן, מספקת שירותי תחבורה, העברות כספים ושירותי נסיעות לאנשי משמרות המהפכה". בשנים האחרונות החברה הרחיבה את פעילותה, כאשר החלה לקיים, לצד הטיסות לאירופה גם טיסות בין יעדים באסיה, בהם סין, למספר מדינות באירופה. עם זאת, ב-2016 נאסר עליה לטוס מעל המרחב האווירי של סעודיה.