לאחר הודעתו הדרמטית היום (שישי) של נשיא רוסיה וולדימיר פוטין בדבר סיפוח השטחים האוקראיניים, במערב גינו בחריפות את המהלך, ומספר מדינות ביניהן ארצות הברית, בריטניה וקנדה הטילו סנקציות חדשות על המדינה. יותר מ-1,000 אנשים וחברות הקשורות לפלישה הרוסית כלולים בחבילת הסנקציות החדשה, כולל נגיד הבנק המרכזי הרוסי ומשפחות חברי המועצה לביטחון לאומי. 

שגרירות ארה"ב הורתה לכל האזרחים האמריקאים לעזוב את רוסיה מיד

"לפעולות הללו אין לגיטימציה, ארצות הברית תמיד תכבד את גבולותיה המוכרים הבין-לאומים של אוקראינה. הסנקציות החדשות יענישו יחידים וגופים המספקים תמיכה פוליטית או כלכלית לניסיונות בלתי חוקיים לשנות את מעמד השטח של אוקראינה', ציין נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בהודעתו, והוסיף: "אני קורא לכל חברי הקהילה הבין-לאומית לדחות את הניסיונות הבלתי חוקיים של רוסיה לסיפוח ולעמוד לצד תושבי אוקראינה כל עוד הדבר יידרש".

פוטין חותם על הסיפוח (צילום: צילום מסך)
פוטין חותם על הסיפוח (צילום: צילום מסך)

ברוסיה תקפו את הודעתו של הנשיא האוקראיני בנוגע לרצונו להצטרף לברית נאט"ו. ולאוניד סלוצקי, ראש הפרלמנט, הרוסי מסר כי "ההצהרה של זלנסקי להצטרף לנאט"ו בהליך מואץ נשמעת כמו הזמנה של הברית לעשות קונפליקט צבאי ישיר עם רוסיה".

במהלך דבריו, הנשיא הרוסי נשבע להגן על האזורים שסופחו באוקראינה, ולהשתמש לצורך כך ב"כל האמצעים הזמינים", כולל נשק גרעיני. הוא האשים את ארצות הברית ובעלות בריתה בחיפוש אחר "השמדתה של רוסיה". 

הוא הבהיר פעם נוספת כי הצטרפות של אוקראינה לברית נאט"ו מהווה עבורו קו אדום, והשתמש פעם נוספת בטיעון זה על מנת להצדיק את הפלישה הרוסית שהחלה ב-24 בפברואר.

נזק שנגרם לאחר הפצצה רוסית בדניפרו, אוקראינה (צילום:  REUTERS/Mykola Synelnykov)
נזק שנגרם לאחר הפצצה רוסית בדניפרו, אוקראינה (צילום: REUTERS/Mykola Synelnykov)

מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, כינה את מהלך האירועים הדרמטי כ"ניסיון הסיפוח בכוח הגדול ביותר של שטח כלשהו באירופה מאז מלחמת העולם השנייה". עם זאת, הוא לא התייחס לבקשתה של אוקראינה להצטרף לברית נאט"ו, ורק ציין כי "ישנה תמיכה באוקראינה לבחור בדרכה שלה, להחליט מאיזה סוג של הסדרי ביטחון היא רוצה להיות חלק". 

בעקבות המהלך הרוסי, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הודיע כי ארצו מבקשת להצטרף לברית נאט"ו במסגרת הליך מזורז, זאת לאחר שקודם לכן נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חתם רשמית על סיפוח השטחים האוקראיניים. הוא אף הבהיר כי אוקראינה מוכנה לשוב לשולחן המשא ומתן בין המדינות, אך לא כל עוד הנשיא הרוסי הוא פוטין.

ביידן מודיע על חיסול מנהיג אל קאעידה (צילום: Jim Watson/Pool via REUTERS)
ביידן מודיע על חיסול מנהיג אל קאעידה (צילום: Jim Watson/Pool via REUTERS)

בתוך כך, לאחר הודעתו של פוטין על סיפוח השטחים באוקראינה, הוציא משרד החוץ הודעה לפיה הוא לא מכיר במהלך. "ישראל תומכת בריבונותה ובשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה, לא נכיר בסיפוח ארבעת המחוזות בידי רוסיה. על עמדה ברורה זו חזרה ישראל פעמים רבות, כולל בימים האחרונים", נכתב בהודעה.

מוקדם יותר היום, פרסם משרד החוץ אזהרה לישראלים הנושאים אזרחות כפולה - ישראלית ורוסית. המשרד הזהיר את האזרחים הללו, וציין כי במידה וייכנסו או ישהו בשטחי רוסיה - או שוהים בהם כעת, יש סיכוי כי יגויסו לצבא, וכי יציאתם משטחה ייאסר. "אזרחי ישראל המחזיקים באזרחות רוסית מתבקשים לקחת מידע זה בחשבון בעת תכנון נסיעותיהם ושהייתם בשטחי רוסיה", הדגישו במשרד.

כזכור, לפני כשבוע וחצי הודיע פוטין על גיוס צבאי חלקי של כוחות מילואים, ואיים על המערב, שלדבריו רוצה "להרוס את המדינה", לאור עיסוקו בסחיטה גרעינית נגד רוסיה. בנאום שנשא אז לאומה, אמר הנשיא כי הוא רוצה "להגן" על טריטוריות רוסית והזהיר כי ארצו תשתמש "בכל האמצעים" העומדים לרשותה, ככל הנראה רמז לשימוש בנשק הגרעיני שלה.