אלפי אוהדי נבחרת צרפת פתחו הערב (רביעי) בחגיגות ענק בפריז ובשאר ערי צרפת, לאחר שהנבחרת המקומית ניצחה 0:2 את מרוקו ועלתה בפעם השנייה ברציפות לגמר המונדיאל, שם תפגוש את ארגנטינה ומסי.

רימוני הלם, הצתות, תקיפת שוטרים: אוהדי מרוקו שיתקו את אירופה
לאחר המשחק במונדיאל: הפרות סדר המוניות במרכז העיר בריסל | צפו

אוהדי נבחרת צרפת (צילום: REUTERS/Stephane Mahe)
אוהדי נבחרת צרפת (צילום: REUTERS/Stephane Mahe)

הרשויות במדינה נערכו לכך שאוהדים רבים יחגגו בסיום המשחק בשדרות השאנז אליזה בפריז לאחר המשחק, חגיגות שעשויות להפוך למהומות אלימות והפרות סדר. 

תחנת הרדיו "אירופה 1" הצרפתית פרסמה כי במנהל הכללי לביטחון פנים של המדינה הביעו חשש מפני גורמים קיצוניים עלולים להצית את המהומות ברחובות. במספר רשתות החברתיות נמצאו חשבונות ניאו-נאצים שקראו ל"עימות אזרחי בין שתי המדינות". על פי דיווח נוסף, קבוצה ניאו-נאצית המונה מספר חברים הכריזה כי בכוונתה לצאת למרכז העיר שטרסבורג ו"לשמור על הסדר".

שר הפנים הצרפתי ז'ראר דרמאנה הכריז אמש כי ייפרסו ברחבי המדינה 10,000 שוטרים, כש-5,000 מהם יוצבו רק פריז.שעתיים לפני תחילת המשחק נפרסו ברחבי פריז מחסומים שבהם ייערך חיפוש, מחשש להברחת זיקוקים או רימוני עשן. 

"העבודה שלנו היא לא למנוע מכם לחגוג", אמר שר הפנים לאוהדים דרך ערוצי הטלוויזיה, "זה חייב להיעשות תחת תנאי אבטחה הדוקים. אנחנו מצפים שלא משנה מה יהיה מזג האוויר, אנשים יבקשו לבטא את השמחה שלהם, וזה אכן דבר לגיטימי", אמר. ראש הרובע השמיני של פריז אמרה: "כשאנחנו רוצים לחגוג את הניצחון, אנחנו לא באים עם מרגמות... כולם מפחדים ואנחנו לא רוצים שהשאנז אליזה יהפכו לשדה קרב!"

חגיגות בצרפת (צילום: REUTERS/Gonzalo Fuentes)
חגיגות בצרפת (צילום: REUTERS/Gonzalo Fuentes)

דרמאנה מסר כי אין כוונה לסגור את השדרות, אולם רוב הסוחרים החליטו לסגור את שעריהם מוקדם כאמצעי זהירות. אחת הסוחרות אמרה כי היא רק מחכה שהמונדיאל יסתיים: "זה ממש מפריע לנו. זה תמיד נגמר רע לצערי. אז יותר טוב אם ננצח אבל אסור לנו לעשות בלגן! אני רוצה שיהיה שמח, אבל זה חייב לא להיות בלגן, זה מצער. אנחנו חייבים לסגור מוקדם". 

חצי גמר המונדיאל בין שתי הנבחרות נערך בהקשר של מתחים דיפלומטיים. מרוקו אינה מרוצה מהחלטתו של מקרון לצמצם את מספר ויזות הנסיעה המונפקות לאזרחי מרוקו, וכן גם מהתחממות היחסים בין צרפת לאלג'יריה וסהרה המערבית. צרפת, לעומת זאת, לא רואה בעין יפה את הנוכחות הכלכלית של מרוקו במערב אפריקה. בשנים האחרונות חלה הידרדרות ביחסים הדיפלומטיים, בייחוד לאחר שבמהלך 2021, פרצה סערה בצרפת בעקבות פרסומים כי שירותי הביון של מרוקו עקבו אחרי טלפון נייד של נשיא צרפת עמנואל מקרון.

החשש ממהומות מגיע כאמור על רקע ההתפרעויות שכבר אירעו בשבת האחרונה אחרי שנבחרת מרוקו העפילה לחצי גמר המודניאל. במהלך החגיגות בפריז, מספר אוהדים ניפצו חלונות ראווה. גם בערים אחרונות באירופה התרחשו מהומות אלימות. בהולנד מהגרים מרוקאים יצאו לרחובות בהאג, אמסטרדם ואוטרכט, הפריעו לתנועה, חסמו רחובות, הפרו סדר ציבורי והתעמתו עם המשטרה שניסתה לפזר אותם. גם בספרד ובלגיה נרשמו אירועים דומים.

על פי הערכות, ישנם קרוב למיליון וחצי מרוקאים המתגוררים בצרפת, זוהי הקהילה הגדולה ביותר של מרוקאים מחוץ למרוקו. הלשכה הצרפתית המרכזית לסטטיסטיקה חשפה כי ההערכה היא שמתגוררים 755,400 בעלי אזרחות מרוקאית בצרפת ואלו מייצגים עשרים אחוזים מאוכלוסיית המהגרים בצרפת. נבחרת מרוקו בכדורגל מכלילה בסגל שלה שחקנים אזרחים מרוקאים רבים שנולדו בצרפת.